Lätta tältpinnar

Hej,
ett gäng mycket lätta och "diskreta" tältpinnar till mitt TNL competition blev kvar stadigt förankrade i grönskan någonstans i Jämtlandsfjällen.

Nu behöver jag köpa nya, var finns det att få tag på? Antingen likadana eller andra motsvarande.

//Jalle

Jag köpte 6 st Terra Nova i titan, ca 400 kronor dock... de gula kan man böja till själv. Ett litet tunt snöre väger inte mer än 0,5 gram så det ska sättas på iaf!

// Jocke

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kasserade kastspön, toppar, kan man kapa i lagom längder, grafitspön tex.

Eller bambublompinnar

Eller cykel-ekrar av titan (passa på vid målgången Vetternrundan, då är det en del som säljer gratis eller väldigt billigt hela cyklar, de vill inte se dem mera...

Ovanstående har man råd att fixa en ny om nån försvinner, snälla, gör heter det, inte köp !​

Tack för tipsen!

Oops 400:- för 6 st, jag skulle nog hållit bättre reda på pinnarna. Men de måste inte väga 2g eller mindre, kanske ska komplettera med något stadigare när jag ändå köper/gör ;) nya.

Cykelekrar låter som en bra idé, det liknar ganska mycket originalpinnarna från Terra Nova.

Jag såg tråden om att göra egna kolfiberpinnar, men jag är tveksam till om kolfiber håller som några i tråden också uttryckte, föredrar segare metallmaterial.

http://www.backpackinglight.com/cgi...r_hi_vis_ultralight_titanium_tent_stakes.html

laser-220.jpg

kan ju vara en vettig idé, tältpinnar i titan som är lysorange.

Iden med ekrarna kan man ju utveckla som man vill, här är min variant, den ger mycket bättre mothåll en en enkelpinne, jag sätter dem bara där påfrestningen är störst., böjen gör så att linan inte åker av, doppa dem i självlysande färg.

Teckningen är lite taskigt ritad, men ni ni fattar nog hur jag menar

Eller cykel-ekrar av titan (passa på vid målgången Vetternrundan, då är det en del som säljer gratis eller väldigt billigt hela cyklar, de vill inte se dem mera...

om jag nu inte har vägarna förbi Vätternrundan, hur får jag tag på titanekrar (jag vill inte göra ekrarna själv :) )?

Nu förstår jag hur du menar med ekrar/pinnar, snygg teckning.

Bra tips!

Bra idé med cykeleker som tältpinne! Var tvungen och gå ut till garaget och tillverka en dylik av en "vanlig" ståleker. Vikten blev ca 5g/st. En titaneker väger 4g. Vill man jaga gram kan man ju lyxa med titaneker.
Tror det kommer att funka riktigt bra! Kommer att göra några stycken för att testa på min nästa tälttur.

God tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips