lägerteknik för vintertur

Men hur bra håller sig den där invikta delen på plats när man rör sig då?

Jag tycker det är bättre att fylla ut utrymmet med nåt klädesplagg eller två.
 
Packa upp sovsäcken så tidigt du kan, när tältet är uppsatt, så hinner den komma till liv igen efter den trånga påsen. Min dunsäck såg ut som en tom kondom när jag drog ut den ur påsen frammåt femte sjätte sjunde natten, men det tar sig! ge det lite tid bara!

Tipset ang varmvattenflaska i sovsäcken är underbart, men kan förfinas!
Dra på 2 tjocka sockar över flaskan (går det inte? byt flaska!), släng in den en stund före du kryper ner i säcken så är det lite varmare och goare..
När faskan börjar svalna eller du fryser, dra av en socke så är den varm igen! Och gör det igen om du måste upp och kissa på natten! Guld värt!
Hjälpte mig att klara nätterna när vi hade flela nätter kallare än -30 i påskas, sovsäcken har komftemp på -15, extrem -28.. mycket kläder och så varmvattenflaska!
Piss-flaska löser iofs flera problem men det har jag inte tesat, kanske blir :)

Överdragskläder! När du stannar för allt som är längre än 5 minuter, dra på kläder! Dom handskar du har haft på dig har du antingen innanför ett tjockare par, eller så lägger du dom i en ficka nära kroppen! Annars är dom redigt stelfrusna när du ska iväg, även i en ytter-ficka på vöerdragsjacka.
Jag kör med överdragsbyxor (guld värt), primaloftjacka och handskar.

Ett misstag jag gjorde i påskas var att bli blöt om fötterna. Nu är ja på jakt efter bivackboots som tas på under alla längre raster, kängorna åker av och sockar byts!
Hemskt när kängorna är isklumpar och man blir blöt så fort man får upp värmen! Varning!

Finns att läsa om på http://aventyrilivet.blogspot.com/2008/03/det-hela-brjade-med-att-jag-inte-visste.html
 
Dra på 2 tjocka sockar över flaskan (går det inte? byt flaska!), släng in den en stund före du kryper ner i säcken så är det lite varmare och goare..
När faskan börjar svalna eller du fryser, dra av en socke så är den varm igen! Och gör det igen om du måste upp och kissa på natten! Guld värt!
Detta är också det bästa sättet att torka fuktiga sockar! När jag var på Svalbard lyckades jag t.o.m torka ett par dyngsura skoterhandskar av fårskinn genom att dra den över en 1 liters Nalglene-flaska med kokhett vatten i och stoppa i sovsäcken, men det kräver förståss väldigt stora vantar.
 
Och nu kommer det bästa tipset: :)

Man klarar sig givetvis inte utan silvertejp under vinterturen heller. Men den fryser ju normalt ihop på rullen och blir förstås obrukbar.

Lösningen är att linda några varv runt nattens kissflaska. Den värms ju snabbt upp av det dedicerade innehållet och det räcker faktsikt för att få igång tejpen.

Kissflaskan är förresten dödligt nödvändig. Är det riktigt kallt, typ under-25C, måste man nästan se till att vara rejält uppvärmd innan bäddning. Ett par raska ruscher i full mundering gör susen. Då är det lätt att somna. Men om man vaknar på natten och går ut och dränerar sig lite snabbt, känns ruscher som ett måttligt intressant alternativ, med risk för en småkylig tillvaro när man kommit ned i säcken igen. Alltså: lämna aldrig säcken nattetid vid svinkyla! Bottle-peeing är lösningen. Å silvertejpen blir såååå smidig.

:)
 
Men om man vaknar på natten och går ut och dränerar sig lite snabbt, känns ruscher som ett måttligt intressant alternativ, med risk för en småkylig tillvaro när man kommit ned i säcken igen. Alltså: lämna aldrig säcken nattetid vid svinkyla! Bottle-peeing är lösningen.

Säger bara det: Tur man inte är tjej! ;)
 
Inga problem. Snöar det är det bara att skaka av snön med händerna inifrån tältet. Taket lutar f ö åt den lägre änden, fotändan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
starkmjoelk Sen vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
Grahniskogen Vintertur Lunndörrsfjällen Turskidåkning 16
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
vandrafjäll Bivy på längre vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Vintertur i jakt på kyla och ensamhet Turskidåkning 1
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
Per_Hansson Novis på vintertur Turskidåkning 11
Erer Vintertur från Sulitelma Turskidåkning 2
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Tone Vintertur i Värmland Turskidåkning 5
sajberjohan Vintertur i Rogen Turskidåkning 3
jessica.loveblad_gmail.com Vintertur med 2 åring i tält Turskidåkning 7
StureSnöplog Boktips för vintertur? Turskidåkning 9
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
Newlin Hänga med på lugn vintertur ? Turskidåkning 2
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
snurr Planleringskarta vintertur - Sydnorge Turskidåkning 0
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3
zeilon vintertur, utrustning... Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.