lägerteknik för vintertur

Årstiden - mitten av december - gör att snön förmodligen är väldigt lös.

Lägg inte för mycket tid på att trampa till, det kan vara stört omöjligt med mjuk lössnö. Tänk också på att det kan vara svårt att få snötältpinnar att sitta ordentligt i nysnö, så det kan vara på sin plats att ta med ett gäng vanliga tältpinna att använda där snön gör det svårt att fästa snötältpinnar.

Exvis extra uppsättning med barmarkspinnar av rör-typ (typ de som levereras med HB: s standardtält) eller kraftig längre spik, lika bra!

//J


Jag skulle vilja lägga till packpåsar som fylls med snö och grävs ner för fastfrysning.
 
Att komma ner till marken underlättas av skyfflar. Grävning och trampning kräver snötäta kläder. Grävpåsar och handskar så att ni inte blir våta.... Snöborstar är ett måste för kläder och skor före ingång. Det tar tid. Låt någon fixa varmdryck medan ni gräver och fixar förläggning...
Pannlampa är bra i midvintern, reservbatterier är guld värda. Långa stålspik och/eller plastkassar att fylla med snö, extra lina till tältlinorna och P-gropen.
//J
 
Jag vill haka på lite det Nostarion skriver om.

Är sovsäcken mycket för lång, så kan man korta av säcken genom att man snöper den i fotändan med en vanlig packrem.

Balaclava (rånarluva) är nästan ett måste, men som sagt, man behöver inte täcka för näsa och mun. Man kan komplettera med mössa också om det blir riktigt kallt. Tänk på att den mesta av värmen går ut genom huvudet, så det är viktigt att skydda det.

Om du inte har, så se till att låna en sovsäck med innerkrage. Denna drar du åt runt halsen så att kroppsvärmen stannar kvar i säcken, alt. att ingen kalluft tar sig in i säcken. Sedan ska man också dra åt för öppningen så mycket det bara går. Helst ska det bara vara en öppning för näsa och mun. Fördelen, utöver att det håller värmen, är att man inte heller i sömnen kan börja krypa ned in i säcken om man har innerkrage. Gör man det så blir säcken snabbt fuktig och när det senare blir kallt på natten så blir man nedkyld.

Tältfästeanordningar finns det många av, snöfyllda påsar, isskrapor osv. Alla fungerar men tänk på att du kan använda skidor och stavar också. Är du riktigt avancerad så kan du köpa riktiga snötältpinnar, ca. 40 cm långa. Jag använder själv sådana när jag har pulka, då behöver man inte tänka på vikt eller utrymme.

Mvh /Joel
 
Jag tycker ni har fel när ni skriver att man ska korta av sovsäcken, kryp istället ner så långt som möjligt i säcken så att fötterna är ända nere vid fotänden, fluffa/rynka sedan "överblivet" sovsäcksisolering runt om dig, så värmer säcken bättre, än att "amputera"
säcken, då har du ju ingen nytta av den "amputerade" biten sovsäck, som du ochså burit på i onödan i såfall, eller hur ?


Jag har en säck som är lite för lång, men jag utnyttjar hela säcken ändå genom att göra såhär.

Väntar med spänning på kritik/invändningar på det jag skrev....;)

Förlåt, glömde en mycket viktig sak, skaka, fluffa upp sovsäcken ordentligt innan du lägger dig, det gör en J...A skillnad att krypa ner utan att fluffa upp sovsäcken, vet att man varit tvungen att krypa ur säcken som är en vintersäck för att den inte värmer bra, man glömde fluffa upp den ordentligt....
 
Senast ändrad:
Jag har en säck som är lite för lång, men jag utnyttjar hela säcken ändå genom att göra såhär.

Så gör jag också.

Fler tips:

Mössan kan aldrig bli tjock nog. Jag brukar ha dubbla så att jag kan ha bägge samtidigt på lägerplatsen.
En ren undertröja som bara används till sovning kan vara bra. Saltiga svett-tröjor värmer sämre.
Jag brukar ha med en reservstav, har brurit en på tur i just Grövelsjön. Om man förvarar trugan separat så kan staven användas till att sondera innan man gräver ut lägerplatsen.
Kantviksstugan rekommenderas. Ligger vid Hävlingen. Jättemysigt ställe i skogen med möjlighet att gå in och elda lite om ni blivit blöta. Gena inte direkt från denna till Grövelsjön bara, det är otroligt blockigt (block som är ca 2 meter stora).
Snöskottning är ett mycket effektivt sätt att få upp värmen.
 
Ni kommer behöve smälta mycket snö om ni ej har tillgång till rinnande vatten. ett tips då är att ta med regnskydden till ryggsäckarna, fyll dessa med ren packad snö och ställ den i absiden, då slipper ni springa ut och hämta snö hela tiden.

Se till att använda ett bra liggunderlag, den största delen av kylan kommer underifrån. Har ni "vanliga" liggunderlag så måste ni ha två.

Var även försiktig om ni fyller vattenflaskorna med hett vatten. Min vattenflaska fick en väldigt liten spricka förra vintern pga att den hettades upp för fort, slutade med att jag hade vatten i sovsäcken:) lite obehagligt. så se till att flaskorna inte läcker innan ni lägger ner dem i sovsäckarna. :)

Hoppas ni får en schysst tur.
/ Niklas
 
Ta med tillräckligt med extra bränsle för snösmältning om ni inte har tillgång till flytande vatten.

Ordna disken ordentligt på kvällen så ni slipper börja morgonen med fastfrusen sörja i kastruller och kaffepanna. En flottig frusen stekpanna är mindre kul. Varmvatten underlättar.

Är det riktigt kallt under natten tycker jag en avklippt typ merinoullskrage från en gammal tröja kan vara skönt att filtrera den kalla luften genom när man andas. En sådan lätt liten grej torkar upp förvarad under tröjan. Bra att förstärka med runt halsen också.

Är det inte mycket snö där ni vill slå upp tältet duger som nämts inte vanliga små tältpinnar i den frusna marken och det kan behövas något att banka ner stålspikarna med. När stålspikarna ska upp, ge dem en liten bank så de lossar.

Bra med en extra yllemösa/balaclava reserverad att sova i.

Raskesven
 
Om man inte vill ha kängorna i sovsäcken kan det fungera bra (beroende på modell) att lägga dem med skaftet under höften och sulan utåt. Då fryser de förhoppningsvis inte ihop och dessutom håller man sig på plats så man inte knuffar till andra i sömnen.

Om man knyter ihop kängsnörena så "vandrar" inte kängorna iväg åt varsitt håll under natten. Glömde det i en snöka och kängan föll ner på golvet när jag rörde mig i sömnen. Det tog nästan 30min på morgonen att få på den stelfrusna kängan på redan ömmande fot.
 
Inte alls tokigt det där med sydda överdrag som Mellpat skriver.

Även när det inte är vinter kan dom va smidiga att dra på när man ska "runt hörnet" på natten,
fast man kan göra dom med kortare skaft, kanske typ de där blå grejorna som finns på vårdcentralerna, skoskydd, med resår, så slipper man krångla med kängorna.


Mycket snyggt tält dessutom på bilden !
(har ett sånt, men grönt, och med båge på mitten)
 
Inte alls tokigt det där med sydda överdrag som Mellpat skriver. ...

Det är egentligen endast en lättare och enklare typ av bivacksko. Min kompis till höger i bild har på sig mina "skor" i glasfiberväv avsedda att ha mellan kängor och stegjärn för att motverka att kramsnö byggs upp under skosulorna ("anti-bott")". Kompletterad med innersula av god liggunderläggskvalitet får man en lätt bivacksko. Dock blir det halt så man får gå försiktigt.
 
Jag tycker ni har fel när ni skriver att man ska korta av sovsäcken, kryp istället ner så långt som möjligt i säcken så att fötterna är ända nere vid fotänden, fluffa/rynka sedan "överblivet" sovsäcksisolering runt om dig, så värmer säcken bättre, än att "amputera"
säcken, då har du ju ingen nytta av den "amputerade" biten sovsäck, som du ochså burit på i onödan i såfall, eller hur ?

Hm, problemet är att man sällan ligger still, så under nattens lopp så vill säcken gärna hamna i sin fulla längd, och då har du mycket onödig luft att hålla varm. Sedan handlar det väl om hur mycket för lång säcken är. Pratar vi en dec, så är det väl ingen fara, värre blir det när vi pratar tre dec.

Mvh /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
starkmjoelk Sen vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
Grahniskogen Vintertur Lunndörrsfjällen Turskidåkning 16
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
vandrafjäll Bivy på längre vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Vintertur i jakt på kyla och ensamhet Turskidåkning 1
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
Per_Hansson Novis på vintertur Turskidåkning 11
Erer Vintertur från Sulitelma Turskidåkning 2
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Tone Vintertur i Värmland Turskidåkning 5
sajberjohan Vintertur i Rogen Turskidåkning 3
jessica.loveblad_gmail.com Vintertur med 2 åring i tält Turskidåkning 7
StureSnöplog Boktips för vintertur? Turskidåkning 9
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
Newlin Hänga med på lugn vintertur ? Turskidåkning 2
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
snurr Planleringskarta vintertur - Sydnorge Turskidåkning 0
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3
zeilon vintertur, utrustning... Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.