lägerteknik för vintertur

hej hej

Vi är några kompisar som ska ut till Grövelsjön i mitten av december på en 4½ dagars vintertält tur.

Det jag behöver tips och hjälp med är små tips o trix för vad man bör tänka på vi uppslagning och val av tältplats.

Det här blir vår första vintertälttur. Annars har jag erfarenhet av vandring och paddling så tälta kan jag, men har aldrig gjort det i vintermiljö.

>>>Andreas
 
Man kan ju teoretisera, men vad jag minns brukar man bara slå upp det! Dvs trampa ordentligt, slå upp och om någon orkar; bygg mur. Sen är det ju jättebra att gräva en fotgrop i absiden, om man har en rejäl sådan. Då kan man sitta bekvämt i tältet.
Saken är ju den att när det är dags att tälta så är man ju ofta trött. Det glömmer man när man sitter hemma. Alltså blir det att slå upp tältet där man står. Naturligtvis kan man spara en massa tid och bränsle om det finns tillgång till vatten, så det är väl det jag brukar titta efter.
 
Jag vet inte vad ni avser riktigt med trampning, så jag kanske slår in öppna dörrar nu, men en bra grej är att börja med att trampa hela ytan där tältet ska sättas upp utan att ha skidor på sig. Trampa sönder all struktur i snön så att hela underlaget blir bara "strösocker". Därefter sätter man på sig skidorna och trampar till ett så plant underlag man bara kan. Sen lagar man mat! Eller nåt annat som leder till att den tilltrampade ytan får tid på sig att frysa ihop. Efter en timme eller så i några minusgrader är den trampade ytan stenhård. Man går utan problem på den i bara skor. Jag upplever att ytan på detta, mer arbetskrävande, sätt blir mycket hårdare än om man bara trampat med skidor på.
 
Förvisso frågar du ju om tältplats och hur man slår upp tält osv. men jag misstänker att du tar emot andra tips också; som att ha med sig ett diskborsthuvud. Utöver att man kan diska med det så kan man använda det som snöboste och borsta bort snö från ben, skor osv. så man slipper dra in det i tältet där det smälter och ökar på fukten.

Kissflaska är ett hett tips för vintertältning.

Övrig utrustning har du kanske koll på. Annars är det bara att fråga.

Mvh /Joel
 
Jaha, vad ska jag bidra med för tips,

Jo , jag brukar ta in skodonen i fotändan på sovsäcken, skönare att ta på dem på morgonen.

Förvara din ficklampa intill dig i sovsäcken, så att batterierna håller sig varma.

Bestäm kissplats en bit från tältet, så att ni håller undan för koksnön....

Termos med hett vatten är skönt o ha på morgonen.

"Torgvantar" är sköna att ha när man måste pilla med småsaker,
du gör dom själv av gamla ullstrumpor.
Gör dom så att dom skyddar handlederna, som är s.k. fryspunkter på kroppen.
 

Bilagor

  • torgvante.jpg
    torgvante.jpg
    28.7 KB · Visningar: 1,913
Senast ändrad:
tackar tackar för allt hittills, hjälper mycket. Tar gärna emot andra småtips o trix ni kan ge också. Gärna sånna där simpla saker som är så självklara att man alltid brukar glömma bort de. :)
 
Det finns ju många böcker inom området men jag kan ändå ge ett par trevliga tips som är mer eller mindre uppenbara:

Koka upp lite varmvatten på kvällen och ta med ner i sovsäcken i en plastflaska. Värmer riktigt gott om det är lite kallt, särskilt om den placeras på bröstkorgen, i skrevet eller i armhålan.

Om sovsäcken skulle vara för lång, vik under det överflödiga fotpartiet så det ligger under fötterna, på så sätt blir det inte en massa kallt utrymme där.

Är vintersovsäcken i kallaste laget? Ta med en tunnare sovsäck också och kör med dubbla. Se i så fall till att sovsäcken med en innerkrage är innerst.

Dra åt sovsäckshuvan så bara näsan och eventuellt munnen sticker fram.

En bra grej att ta med kan vara en trasa att torka bort kondens ur tältet med.

Se till att ha ett par tunnare handskar som man kan fippla med. Det ideala är att ha dem under ett par tjockare tumhandskar som man kan fästa vid handlederna i "babyremmar" eller vad man ska kalla det.

Drick mycket vatten. Kroppen behöver mer vätska på vintern än på sommaren.

Placera inte någon balaclava eller liknande för näsan eller munnen. Då blir den fuktig och man blir bara kallare.

Om man inte vill ha kängorna i sovsäcken kan det fungera bra (beroende på modell) att lägga dem med skaftet under höften och sulan utåt. Då fryser de förhoppningsvis inte ihop och dessutom håller man sig på plats så man inte knuffar till andra i sömnen.

Sist men inte minst: anpassa klädseln!
 
tackar tackar för allt hittills, hjälper mycket. Tar gärna emot andra småtips o trix ni kan ge också. Gärna sånna där simpla saker som är så självklara att man alltid brukar glömma bort de. :)

Årstiden - mitten av december - gör att snön förmodligen är väldigt lös.

Lägg inte för mycket tid på att trampa till, det kan vara stört omöjligt med mjuk lössnö. Tänk också på att det kan vara svårt att få snötältpinnar att sitta ordentligt i nysnö, så det kan vara på sin plats att ta med ett gäng vanliga tältpinna att använda där snön gör det svårt att fästa snötältpinnar.

Exvis extra uppsättning med barmarkspinnar av rör-typ (typ de som levereras med HB: s standardtält) eller kraftig längre spik, lika bra!

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
starkmjoelk Sen vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
Grahniskogen Vintertur Lunndörrsfjällen Turskidåkning 16
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
vandrafjäll Bivy på längre vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Vintertur i jakt på kyla och ensamhet Turskidåkning 1
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
Per_Hansson Novis på vintertur Turskidåkning 11
Erer Vintertur från Sulitelma Turskidåkning 2
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Tone Vintertur i Värmland Turskidåkning 5
sajberjohan Vintertur i Rogen Turskidåkning 3
jessica.loveblad_gmail.com Vintertur med 2 åring i tält Turskidåkning 7
StureSnöplog Boktips för vintertur? Turskidåkning 9
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
Newlin Hänga med på lugn vintertur ? Turskidåkning 2
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
snurr Planleringskarta vintertur - Sydnorge Turskidåkning 0
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3
zeilon vintertur, utrustning... Turskidåkning 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...