Koordinatfel -Kartex

Jag har kartex med sverigekartan(som är ointressant för min del) så jag tankade hem en fastighetskarta från kartex , men det går inte att spara ritöverlägg / mäta - och lite annat. Det står koordinatfel i nederkant efterr referenssystem. I Sverigekartan fungerar allt, Hjälp mej någon
Jag är nybörjare på det här:)

avslLM

Avstängd
löven;330046 sa:
Jag har kartex med sverigekartan(som är ointressant för min del) så jag tankade hem en fastighetskarta från kartex , men det går inte att spara ritöverlägg / mäta - och lite annat. Det står koordinatfel i nederkant efterr referenssystem. I Sverigekartan fungerar allt, Hjälp mej någon
Jag är nybörjare på det här:)
Vad är "tankade hem en fastighetskarta från kartex" för något?

Innebär det att du köpt en Fastighetskarta via webbtjänsten DinKarta?

( http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/product_info.php?cPath=3_4773&products_id=18731 )

Om du gjort det och beställt RIK som leveransformat så förstår jag inte vad felet kan bero på.

Om du däremot framställt en RIK-fil från annat utgångsmaterial, så vet jag att ditt felmeddelande kan uppstå. Om du t.ex. har en tif-fil med tillhörande twf-fil i låt säga SWEREF99TM, och skapar en RIK-fil så måste du se till att du anger samma referenssystem för den nya RIK-filen, annars får du detta felmeddelande.

/tobbe

Vad är "tankade hem en fastighetskarta från kartex" för något?

Innebär det att du köpt en Fastighetskarta via webbtjänsten DinKarta?

( http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/product_info.php?cPath=3_4773&products_id=18731 )

Om du gjort det och beställt RIK som leveransformat så förstår jag inte vad felet kan bero på.

Om du däremot framställt en RIK-fil från annat utgångsmaterial, så vet jag att ditt felmeddelande kan uppstå. Om du t.ex. har en tif-fil med tillhörande twf-fil i låt säga SWEREF99TM, och skapar en RIK-fil så måste du se till att du anger samma referenssystem för den nya RIK-filen, annars får du detta felmeddelande.

/tobbe