Komponenter till nytt bakhjul?

Mitt bakhjul har sett bättre dagar så jag tänkte nu införskaffa mig ett nytt.
Det är framförallt navet som börjar ge sig, men ska likväl skaffa ett helt komplett hjul och ber nu er om tips på lämpliga komponenter.

Jag är på jakt efter ett hjul som klarar en hel del stryk och som inte kostar snuskigt mycket pengar, ( runt 2000 är ok, kanske mer...)

Vad kan jag få för dessa pengar ??

/Ola
 
Jag kan rekommendera cykelcity http://www.cykelcity.se Dom är bra att ha att göra med och har koll. Mavic F519 är en bra och hållbar fälg som kostar 475 kronor. Sen tillkommer ju nav och ekrar men för 2000 får du ett bra hjul.

/David
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Att tänka på vid hjulbygge!

Hejsan Ola!

Jag skulle rekommendera en fälg med keramisk beläggning på fälgsidorna. Detta gör att fälgarna håller mycket längre. Det beror ju iofs på hur mycket du cyklar. Kanske främst om du även hojar på vintern, det sliter skitmycket på fälgarna. Detta eftersom det oftast blir blött och det är sandat överallt. På det viset så blir det alltid små sandkorn som skvätter upp på fälgen och då du bromsar så svarvar du ner fälgen avsevärt fortare än övrig tid på året.

Vilken fälg du väljer beror ju på vad du väger och vilken typ av körning det handlar om. Finns ingen anledning att släpa runt på extra vikt. Ett bra byggt hjul håller för mycket, läs om hjulbyggnation på denna länken: http://www.frilufts.se/uppsala/nilinks.html
Ekrarna du ska välja anser jag vara DT competition, reducerade ekrar är starkare än oreducerade. Det är i varje fall vad Niklas skriver på sin sida.

Två cykelbutiker på nätet jag rekomenderar:

http://www.cyclecomponents.com/
http://www.evaldsmtb.se/

Lycka till


Mvh Bikerrog
 
Re: Att tänka på vid hjulbygge!

wine; sa:
Hejsan Ola!

Jag skulle rekommendera en fälg med keramisk beläggning på fälgsidorna. Detta gör att fälgarna håller mycket längre. Det beror ju iofs på hur mycket du cyklar. Kanske främst om du även hojar på vintern, det sliter skitmycket på fälgarna. Detta eftersom det oftast blir blött och det är sandat överallt. På det viset så blir det alltid små sandkorn som skvätter upp på fälgen och då du bromsar så svarvar du ner fälgen avsevärt fortare än övrig tid på året.

Vilken fälg du väljer beror ju på vad du väger och vilken typ av körning det handlar om. Finns ingen anledning att släpa runt på extra vikt. Ett bra byggt hjul håller för mycket, läs om hjulbyggnation på denna länken: http://www.frilufts.se/uppsala/nilinks.html
Ekrarna du ska välja anser jag vara DT competition, reducerade ekrar är starkare än oreducerade. Det är i varje fall vad Niklas skriver på sin sida.

Inte starkare, men väl hållbarare - vilket är en viss skillnad!

wine; sa:
Två cykelbutiker på nätet jag rekomenderar:

http://www.cyclecomponents.com/
http://www.evaldsmtb.se/

Lycka till


Mvh Bikerrog

Jag rekommenderar ej några keramiska fälgar utan snarare silverfärgade. Den keramiska beläggningen har haft en otrevlig tendens att lossna bitvis, och då känns bromsningen inget bra- jag vet! Läs mer om hjul på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

/Niklas
 
Att tänka på vid hjulbygge!

Ok! Niklas bra att du rättade mig... :)


Vad gäller keramiska fälgsidor eller inte så är jag lite konfundersam.
Har en kompis som har Crossmax fälgar och om jag inte minns fel så har de en keramisk yta på sidorna. Dessa verkar vara mkt hållbarare än mina Mavic 221:er.

Men detta upplevs säkert olika...


/Bikerrog
 
Keramiska fälgar!

Min rekommendation är absolut att köra med keramiska fälgar om du vet med dig att du brukar slita ut fälgsidorna.

Äldre keramiska fälgar har haft problem med att beläggningen lossnar i flagor, men såvitt jag vet är det inte så längre.

Jag har kört i över ett år med ett par D521 ceramic-fälgar utan något nämnvärt slitage på fälgsidorna.

Hjulen jag hade innan dess slet jag ut på ungefär ett halvår, och då var det från vår till höst, dvs ingen vintercykling!

Tänk på att använda belägg som är till för keramiska fälgar också. Inte heller de slits på långa vägar ner så fort som vanliga belägg.

/Jonas - numera skivbromsad
 
Ceramiska fälgar

Jag har två par ceramiska fälgar, ett par Bontrager Racelite med Chris King lager, och ett par Mavic 517 med XTR-lager. Kan rapportera att jag inte haft det minsta problem med dem. Tvärtom de är urstarka, håller mycket längre än andra (peppar, peppar ...), och är väl värda den extra kostnaden. Dock 32 h är bättre än 28 el 24 om man får en pinne i hjulet och måste ersätta fälgen. Mitt Bontrager framhjul har gått över 1600 mil, delvis med packning, och fälgsidorna är fortfarande helt oskadda trots ett otal pass med långa bromspass.

Liksom Jonas är jag numer skivbromsad. För smutsig åkning, lera, snö, is, gyttja, är det suveränt.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Fälg från Ritchey?

Jag tänkte byta till skivbromsar jag också, om inte samtidigt så inom en nära framtid så tänkte inte skaffa mig några kerambelagda fälgar.

Ev. kan det bli ett par fälgar från Ritchey så därför undrar jag om det är någon som har testat Ritcheyfälgar? Bra/dåligt?, andra kommentarer...

/Ola
 
Har själv också bara bra erfarenheter av fälgar med keramisk beläggning.

Nicklas du kommenterar alltid så fort denna diskussionen kommer upp att du är missnöjd med den keramiska beläggningen men tror du inte att du som är så intresserad av hjul borde ge den en ny chans eftersom om jag inte mins fel va det i den keramiska fälgsidorna barndom som du fick problem. Kanske hade teknik en del barnsjukdomar?

-Åke
 
Re: Fälg från Ritchey?

balo; sa:
Ev. kan det bli ett par fälgar från Ritchey så därför undrar jag om det är någon som har testat Ritcheyfälgar? Bra/dåligt?, andra kommentarer...
/Ola

Jag ingen personlig erfarenhet av Ritcheyfälgar. Förmodligen finns det recensioner på http://www.mtbr.com/ Kör själv på Mavic 317 som är utmärkt och i någon mening "benchmark" för en bra crossfälg. M317 är inte utan anledning mycket vanlig vid hjulbyggen för bättre cyklar.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Ritcheyfälg.

"Min" hjulbyggare bygger allra helst med Ritcheyfälgar, han tycker de är enklast att bygga med då de är rakare "från början" än mavicfälgarna.

Det är dock inga problem att få honom att bygga med något annat :)
 
Själv använder jag Mavic X517 som är ett mycket starkt och lätt hjul för XC. Köpte två helt nya fälgar (fram och bak) med XT nav, XT casette bak, samt däck Bontrager Revolt X för 1300 SEK på Ebay. Dom kan ta mycket abuse men är starka. Om du behöver lite mer info om fälgar eller andra MTB produkter kan du kolla in reviews på MTBR.com

http://www.mtbr.com/reviews/

Lycka till
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips