Komforttemp?

Här är en ganska bra beskrivning på EN13537 och vad som avses med de olika temperaturgränserna. Beakta att även för Tcomfort resp Tlimit avses användarprofilen vara erfarna användare av sovsäckar, dvs en icke van användare eller frusen person behöver lägga på ytterligare några grader nedåt vid val av sovsäck. Gränserna är angivna för personer som är 25år och har normalvikt, är man äldre (metabolismen avtar med åldern efter ca 25år) är det ett gott råd att välja en varmare säck.
Textreme är en rent teoretisk gräns som balaserar på gränsen till överlevnad, dvs inget att beakta för vanliga användare.
http://www.prima-outdoor.com/extract-from-the-en-13537-european-standard

Självklart måste sovsäcken kombineras med ett bra isolerande liggunderlag för att temperaturgränserna skall gälla.
 
Extremtemp är den temperatur då en fullt frisk kvinna börjar löpa risk för kylskador, överlever men mår inte speciellt bra och sover inget vidare.
 
En fundering jag haft ett bra tag gällande temperaturerna som anges på sovsäckar, eller mer precis på Julas och Biltemas sovsäckar som ska hålla ner till -7 respektive -10 grader. Funderar lite på om det är fantasisiffror de angett nämligen, med då såg jag att den på Biltema fått betyget 4/5 hos testfakta tidigare.
Prisskillnaden jämfört med mer kända marken med samma temperaturer är ju ganska stor nämligen och därav litar jag inte riktigt på de grader som anges på dem.
Så jag undrar såklart om någon här har provat någon av dessa säckar och vet något om dem?
 
En fundering jag haft ett bra tag gällande temperaturerna som anges på sovsäckar, eller mer precis på Julas och Biltemas sovsäckar som ska hålla ner till -7 respektive -10 grader. Funderar lite på om det är fantasisiffror de angett nämligen, med då såg jag att den på Biltema fått betyget 4/5 hos testfakta tidigare.
Prisskillnaden jämfört med mer kända marken med samma temperaturer är ju ganska stor nämligen och därav litar jag inte riktigt på de grader som anges på dem.
Så jag undrar såklart om någon här har provat någon av dessa säckar och vet något om dem?

Jag har en biltemasäck för -10, den har jag använt vid ett par minus utan att frysa, i bara filsingarna.
Men jag tycker däremot att den är för klumpig om man ska bära den, då föredrar jag min dunsäck.
 
Du kan lungt lita på att Biltemas -10 håller för det.

Jag har klarat mig fint ned till -25 men då med underställ,balaclava
och en militär goretex overoll med thinsulatefoder!

Tror man med normala underställ och mellanlager kan sova
nedåt 18 minus så sovsäcken vågar man satsa på i iaf södra landet

Prisvärd, man vågar slagga bredvidd lägerelden, lite sugigt och bränna
hål i en Marmot säck för 5 lakan....
 
Varför går man efter en kvinnas hälsa? Är det inte lite mer fördelaktigt att köra två tempgrader i så fall?

Ofta har bättre sovsäckar 3 temperaturangivelser man kan titta på.

Exempel: Comfort -5 celsius / Lower -11 celsius / Extreme -30 celsius

Comfort = Kvinnors komforttemperatur, den temperatur en normalbyggd kvinna förväntas sova bekvämt

Lower = Mäns komforttemperatur, den temperatur en normalbyggd man förväntas sova bekvämt

Extreme = överlevnadstemperatur för en normalbyggd kvinna
 
Ofta har bättre sovsäckar 3 temperaturangivelser man kan titta på.

Exempel: Comfort -5 celsius / Lower -11 celsius / Extreme -30 celsius

Comfort = Kvinnors komforttemperatur, den temperatur en normalbyggd kvinna förväntas sova bekvämt

Lower = Mäns komforttemperatur, den temperatur en normalbyggd man förväntas sova bekvämt

Extreme = överlevnadstemperatur för en normalbyggd kvinna

En liten komplettering;):

Lower = Den lägsta temperatur som en normalbyggd man förväntas kunna sova bekvämt.

Extreme = överlevnadstemperatur, dvs gränsen för livsfarlig nedkylning, för en normalbyggd kvinna.

En "standard man" är 25 år, 173cm, 73kg och en "standard kvinna" är 25år, 160cm, 60kg.
Då metabolismen minskar med ökad ålder behöver detta normalt kompenseras med en varmare sovsäck för att slippa frysa. Detta kan vara intressant att beakta val vid av sovsäck som oftast är en investering för lång tid.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.