Komforttemp?

Här är en ganska bra beskrivning på EN13537 och vad som avses med de olika temperaturgränserna. Beakta att även för Tcomfort resp Tlimit avses användarprofilen vara erfarna användare av sovsäckar, dvs en icke van användare eller frusen person behöver lägga på ytterligare några grader nedåt vid val av sovsäck. Gränserna är angivna för personer som är 25år och har normalvikt, är man äldre (metabolismen avtar med åldern efter ca 25år) är det ett gott råd att välja en varmare säck.
Textreme är en rent teoretisk gräns som balaserar på gränsen till överlevnad, dvs inget att beakta för vanliga användare.
http://www.prima-outdoor.com/extract-from-the-en-13537-european-standard

Självklart måste sovsäcken kombineras med ett bra isolerande liggunderlag för att temperaturgränserna skall gälla.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Extremtemp är den temperatur då en fullt frisk kvinna börjar löpa risk för kylskador, överlever men mår inte speciellt bra och sover inget vidare.
 
En fundering jag haft ett bra tag gällande temperaturerna som anges på sovsäckar, eller mer precis på Julas och Biltemas sovsäckar som ska hålla ner till -7 respektive -10 grader. Funderar lite på om det är fantasisiffror de angett nämligen, med då såg jag att den på Biltema fått betyget 4/5 hos testfakta tidigare.
Prisskillnaden jämfört med mer kända marken med samma temperaturer är ju ganska stor nämligen och därav litar jag inte riktigt på de grader som anges på dem.
Så jag undrar såklart om någon här har provat någon av dessa säckar och vet något om dem?
 
En fundering jag haft ett bra tag gällande temperaturerna som anges på sovsäckar, eller mer precis på Julas och Biltemas sovsäckar som ska hålla ner till -7 respektive -10 grader. Funderar lite på om det är fantasisiffror de angett nämligen, med då såg jag att den på Biltema fått betyget 4/5 hos testfakta tidigare.
Prisskillnaden jämfört med mer kända marken med samma temperaturer är ju ganska stor nämligen och därav litar jag inte riktigt på de grader som anges på dem.
Så jag undrar såklart om någon här har provat någon av dessa säckar och vet något om dem?

Jag har en biltemasäck för -10, den har jag använt vid ett par minus utan att frysa, i bara filsingarna.
Men jag tycker däremot att den är för klumpig om man ska bära den, då föredrar jag min dunsäck.
 
Du kan lungt lita på att Biltemas -10 håller för det.

Jag har klarat mig fint ned till -25 men då med underställ,balaclava
och en militär goretex overoll med thinsulatefoder!

Tror man med normala underställ och mellanlager kan sova
nedåt 18 minus så sovsäcken vågar man satsa på i iaf södra landet

Prisvärd, man vågar slagga bredvidd lägerelden, lite sugigt och bränna
hål i en Marmot säck för 5 lakan....
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Varför går man efter en kvinnas hälsa? Är det inte lite mer fördelaktigt att köra två tempgrader i så fall?

Ofta har bättre sovsäckar 3 temperaturangivelser man kan titta på.

Exempel: Comfort -5 celsius / Lower -11 celsius / Extreme -30 celsius

Comfort = Kvinnors komforttemperatur, den temperatur en normalbyggd kvinna förväntas sova bekvämt

Lower = Mäns komforttemperatur, den temperatur en normalbyggd man förväntas sova bekvämt

Extreme = överlevnadstemperatur för en normalbyggd kvinna
 
Ofta har bättre sovsäckar 3 temperaturangivelser man kan titta på.

Exempel: Comfort -5 celsius / Lower -11 celsius / Extreme -30 celsius

Comfort = Kvinnors komforttemperatur, den temperatur en normalbyggd kvinna förväntas sova bekvämt

Lower = Mäns komforttemperatur, den temperatur en normalbyggd man förväntas sova bekvämt

Extreme = överlevnadstemperatur för en normalbyggd kvinna

En liten komplettering;):

Lower = Den lägsta temperatur som en normalbyggd man förväntas kunna sova bekvämt.

Extreme = överlevnadstemperatur, dvs gränsen för livsfarlig nedkylning, för en normalbyggd kvinna.

En "standard man" är 25 år, 173cm, 73kg och en "standard kvinna" är 25år, 160cm, 60kg.
Då metabolismen minskar med ökad ålder behöver detta normalt kompenseras med en varmare sovsäck för att slippa frysa. Detta kan vara intressant att beakta val vid av sovsäck som oftast är en investering för lång tid.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.