Koka gröt

Nyfiken fråga. Kokar ni gröt eller häller ni bara kokande vatten över grynen?
Kokar alltid. Jag blandar alltid färdiga portionspåsar (havregryn, salt och russin eller tranbär i en liten plastpåse) före turen. Bara att blanda med vatten. Skriver vattenmängd på påsen om jag har olika portionsstorlekar med, så slipper jag tänka också.
 
I just pour boiling water over rolled oats, with cinnamon, sugar, powdered milk. I find if I boil it, the starch granules dissolve completely and it turns to glue. Tastes OK until it cools. Then the pan is impossible to clean.
 
Det enklaste är väl att du provar hemma, om du trivs med "okokt" gröt eller ej. Själv gillar jag som sagt inte mjölsmaken som blir kvar, men många äter ju någon "okokt" variant.

Hemma kokar jag havregrynsgröt i mikron, det blir int vidbränt och man slipper passa den och röra om. Ta ett tillräckligt stort (eller brett) kärl bara, så gröten inte svämmar över kanten när den bubblar upp. Jag fixar min i en vanlig djup tallrik, tar två minuter.
 
Det där med gröt fattar jag inte. Det blir ju klibbigt och liknar klister, smakar lite äckligt, och det blir en diskning från helvetet. Mkt bättre att käka upp havregrynen utan att koka först, enligt #3. Eller ännu hellre mussli i mjölk, kräm eller blåbärssoppa. :)
 
Som andra här så har jag kört på havregryn (dock ej förmixade) som får koka upp och efterdra. Brukar förblanda portionspåsar med generös tillsats av blåbärssoppepulver, för annars får jag inte ner det alls. Tycker inte alls om gröt och måste fundera ut nya vandringsfrukostar...
 
Som andra här så har jag kört på havregryn (dock ej förmixade) som får koka upp och efterdra. Brukar förblanda portionspåsar med generös tillsats av blåbärssoppepulver, för annars får jag inte ner det alls. Tycker inte alls om gröt och måste fundera ut nya vandringsfrukostar...
Du skulle kunna minska mängden havregryn, tillsätta lite smör och vaniljsocker och kaffe och ganska mycket strösocker och rulla bollar av smeten. Man kan rulla bollarna i pärlsocker så fastnar de inte ihop så lätt... ;) Ingen disk, bra med energi i kompakt format.
 
Klippta rågflingor, smör o lingon, blåbär samt kryddning, blandas kvällen innan, hastigt uppkok och ställs i grytmysare. Äts med yogurt oftast men funkar väl naket oxså. Diskning inget problem om man äter rent ur kastrullen. Gräs eller grus o vatten disk vid sidan om bäcken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.