Vad ersätter gröt?

Hur mycket gluten tål du? Funkar havre? Går att baka med havre.
Ris innehåller inte gluten.

Är du ordentligt utredd?

Tycker du skall bolla detta med en dietist.

Thure

Förresten, apropå havre, Gyllenhammars havremust finns väl fortfarande? Det är inte barnvälling.

Jodå, men det har visst bytt namn till Gyllenmust. Eller så har det altid hetat det. Var ett tag sen. En annan har ju tänder. 😁
Men om jag minns rätt var det rätt gott. Särkilt med en smörklick i.

Dessvärre är jag överkänslig mot havre, får extremt ont i magen av havreprodukter. (Mycket vanligt när man har både mjölkprotein och gluten allergi/intolerans att det blir en "korsallergi")
Vilket också har lät till att det idag inte finns någon youghurt. (mår skit illa av kokusyougurt..) Annars var en idé att torka youghurt i mattorken.

Har haft allergier/intoleransen sedan jag föddes. (överdriver inte började med bröstmjölk) Så har vart i kontakt med diatist men ändå som man konstaterat genom åren har vart "ät det du tål och variera kosten utifrån det." vilket jag gör. Men tyvärr blir det lite tuffare när man ska på äventyr.

Men kanske hemma gjord bar på puffatris som bas är väl det jag fort forsätta med.. Håller man sig bara inte länge på.

OK. Jag fick intrycket att du inte gillade gröt p.g.a. konsistensen, men vill ha det den innehåller. Vad är det för gröt i så fall om både vete och havre går bort? Även råg innehåller väl gluten, även om inte så mycket..

Hur var det, var det problem med ägg också? Ska man inte vara ut så länge kan man ju ta med färska ägg. Bästa frukosten, håller med föregående talare om det. Äter det varje dag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg