Köpråd ryggsäck

Tack för en bra genomgång av köket :) försökte gå in på trangia och plocka ihop det så som du beskrev det, men verkar inte finnas de valen. Menar du att duosal på samtliga produkter är overkill, eller var blir själva bristen?
Mitt tips är att välja Trangia 25-3 med gasbrännare om ni är 3 personer, är ni bara två personer klarar man sig långt med 27-3 som blir lite mindre och lättare. Vanliga grytorna i UL aluminium fungerar bra och blir lättast. Köp 2X-3 varianten som ä billigast utan belagda grytor och kanske GB-74 brännaren separat. Vill du sedan investera i ett ytterligare kök så du har både 27 och 25 versionen att välja mellan, återanvänder du samma brännare. Spritbrännarna som följer med i 2X-3 köken pensionerar du direkt ;)
 
Mitt tips är att välja Trangia 25-3 med gasbrännare om ni är 3 personer, är ni bara två personer klarar man sig långt med 27-3 som blir lite mindre och lättare. Vanliga grytorna i UL aluminium fungerar bra och blir lättast. Köp 2X-3 varianten som ä billigast utan belagda grytor och kanske GB-74 brännaren separat. Vill du sedan investera i ett ytterligare kök så du har både 27 och 25 versionen att välja mellan, återanvänder du samma brännare. Spritbrännarna som följer med i 2X-3 köken pensionerar du direkt ;)

tack för input. varianten med Duosal verkar vara slut för tillfället så kanske får lyfta blicken.

men hur fungerar ul-varianterna. Bränns det inte vid och repas lätt? Fan
Trangia 25-3 med gasbrännare 838 kr
Trangia 27-3 med gasbrännare 890 kr

sen vet jag inte om det är bättre med 25 för att ha ett rejält kök. Eller brukar ni andra köpa på er båda storlekarna :)?
 
Krösus får ursäkta men lånar tråden igen. Har i mitt närområde hittat både Haglöfs alaska på 90 liter samt Haglöfs Sho-Sho på 60 liter båda för under 500 lappen. Alaskan rekommenderas i tråden men är på 90 liter, vilket möjligtvis är för mycket för ensam person på sommarvandring? Hittar ingenting kring Sho-Sho på nätet så vet inte om den är prisvärd.

Tack på förhand.
 
tack för input. varianten med Duosal verkar vara slut för tillfället så kanske får lyfta blicken.

men hur fungerar ul-varianterna. Bränns det inte vid och repas lätt? Fan
Trangia 25-3 med gasbrännare 838 kr
Trangia 27-3 med gasbrännare 890 kr

sen vet jag inte om det är bättre med 25 för att ha ett rejält kök. Eller brukar ni andra köpa på er båda storlekarna :)?
Jag har båda storlekarna och några till kök. Om vi går två personer känns det onödigt att bära på ett 25 kök, allt tar ju plats och väger mht till din ursprungliga fråga om ryggsäcksstorlek. HA UL varianterna repas inte lätt, och dessutom vad gör en liten repa i ett friluftskök? Rör i grytorna gör jag under matlagning med en liten plastslev (värmetålig) från Rosti (grytsked 517, 19cm), och diskar med en halv disksvamp (vita versionen utan slipmedel).
 
Försökte gå in på trangia och plocka ihop det så som du beskrev det, men det verkar inte finnas de valen.
Menar du att duossal på samtliga produkter är overkill, eller var blir själva bristen?

Nej, allt tillhandahålls inte som lösa reservdelar på hemsidan. Man får ringa dit
och tala med livs levande personer, de brukar lösa det mesta med tiden...

Men, man utgår från ett rent HA-kök med GB74 [Art.no BF157251]. Från detta behåller du sedan
allt utom stekpannan/locket [Som du ersätter med DuoSSAL Art.no BF602521[ och 1,5L inner-
kastrullen [Som du ersätter med DuoSSAL Art.no BF602516]. HA repas inte alls lika lätt som
övrig alu...

Ja det är overkill med bägge kastrullerna i DuoSSAL - och dessutom några tiotal gram överflödig vikt.
Det är repskyddet i det rostfria skiktet (därav SS dvs två S för Stainless Steel) du är ute efter, och du
förvarar ju brännare, tamoj etc i den inre kastrullen. Den yttre fylls ju upp av den inre under transport...

Vindskydden är alltid i UL alu - även i DuoSSAL-köken. Av alu-versionerna är HA klart trevligast.

Den rödeloxerade tamojen verkar försvunnen. Undrar om den var ett test bara? Bifoga en bild på
min som jag köpte i oktober ifjol...:
_IMG3655_DxO+Odd_small.jpg

Brukar ni andra köpa på er båda storlekarna :)?
Jag har säkerligen många fler än 1+1, men det är de GB74-utrustade som oftast används.
Ja, och mina Polaris-specialare under kallsäsongen...
/Odd

... Haglöfs alaska på 90 liter. Alaskan rekommenderas i tråden men är på 90 liter,
vilket möjligtvis är för mycket för ensam person på sommarvandring?
En Alaskasäck är på ungefär 60 liter - men tillsammans med den lösa packsäckens
ungefär 30 liter blir totalen alltså 90... Och det var så de såldes och marknadsfördes.
 
Både rätt OCH fel. Att köpa ett färdigsammansatt Trangiakit är fel...

Att tänka DuoSSAL är rätt - när det gäller stekpannan/locket och den inre kastrullen - det
är där reptåligheten gör störst nytta.

Yttre kastrullen väljs i HA, liksom undre och övre vindskyddet - då har du tänkt rätt där.

Eventuell kaffepanna - är en fråga om tycke och smak. Behöver du/ni koka kaffe!?! Duger
inte tepåsar / pulverkaffe? En grej mindre att hantera...

Tamojen i rödeloxerat - en grej mindre att förlora i blåbärsriset...

Att tänka gasbrännare GB74 är HELT rätt!
(N.B! Deras "Multifuel X2" är tekniskt feltänkt - så köp bara brännarhållarkoppen [Art.no
BF788205] om du avser köra en flerbränslebrännare. Detta oavsett om du sedan väljer en
Optimus Polaris, en Optimus Nova eller kanske en Primus Omnifuel som brännare.)

Faktum är att Trangias 0,6L bränsleflaska i aluminium [Art.no BF751506] är överlägsen både
Optimus och Primus egna motsvarigheter - eftersom den har bägge maxfyllningsnivåerna
angivna [dvs med pump resp. utan pump i flaskan] och fungerar lika bra med vilkendera
tillverkares multifuelbrännarpump. Och den är röd - så den försvinner inte...

Som du ser; Trangiaköket kombinerar man ihop av de bästa reservdelarna - det optimala kitet
undviker Trangia själva nogsamt att sälja färdigkomponerat...

När du sedan står där med vindskyddshalvorna sladdrigt ihopsatta med Trangias bajonettlåsning:
Ta en tång och bocka till kanten lite - så slutar de vara sladdriga!
/Odd

PS
Jag tycker fortfarande att du ska inleda ditt ryggsäckande med en begagnad Haglöfs Alaska!

Varför förordar du HA i yttre kastrull samt övre och undre vindskydd?

Varför är duossal bra för lilla kastrulllen?
Jag bara älskar ordets/förkortninges ursprung - se andra inlägg för förklaring -ingenjörshumor när den är som bäst.

Jag har själv duossal rakt igenom med gasbrännare för 3 varma säsongerna och ett optimus nova med hållare för kallare tider, så jag är nära ditt köks-nirvana men undrar om varför jag ev kan behöva HA till det yttre?

Kan dock nämna att jag lyckats få några veck i metallen på en av kastrullerna i vinkel mellan golv ovh vägg, vet inte om det skett med gas eller bensin som bränsle. Antagligen värme-utvidgning/sammandragning vid kyla som gjort att de två olika matrialen rört sig olika mycket och olika snabbt. Men inget som stör mig.

/Patrik, får se om jag snart villhöver nya köksdelar :)
 
Men jösses. Chansa på en billig ryggsäck, ett billigt kök. Ge dig ut.

Det ger sig. Du kommer inta att dö, bara ha det jättetrevligt eller inte fullt lika (men säker tillräckligt) trevligt.

Det kan vara rätt att chansa men det kan också ge en dålig första uppelvelse och sedan avskräcka i onödan. En kollega till mej brukar säga Jag har inte råd att köpa det billiga, för jag ångrar mej ändå efteråt och köper den dyrare så jag kan lika väl köpa den dyra direkt för det blir billigare totalt sett.

Var och en gör sina val!

/Patrik
 
Det kan vara rätt att chansa men det kan också ge en dålig första uppelvelse och sedan avskräcka i onödan. En kollega till mej brukar säga Jag har inte råd att köpa det billiga, för jag ångrar mej ändå efteråt och köper den dyrare så jag kan lika väl köpa den dyra direkt för det blir billigare totalt sett.

Var och en gör sina val!

/Patrik

Visst. Om du vet vilken dyr. Men eftersom det finns en ziljon, snålt räknat, att välja mellan så är det rådet rätt meningslöst.

Däremot är Blocket, Tradera, Facebookvafandenukallardet, och loppisar fulla av helt rimliga ryggsäckar för nästan inga pengar alls, så att man kan ge sig ut och ta reda på sina faktiska, praktiska behov. Istället för att teoretisera med hjälp av oss gubbtjyvar.
 
Visst. Om du vet vilken dyr. Men eftersom det finns en ziljon, snålt räknat, att välja mellan så är det rådet rätt meningslöst.

Däremot är Blocket, Tradera, Facebookvafandenukallardet, och loppisar fulla av helt rimliga ryggsäckar för nästan inga pengar alls, så att man kan ge sig ut och ta reda på sina faktiska, praktiska behov. Istället för att teoretisera med hjälp av oss gubbtjyvar.

Förlåt. ”Vadtusandenukallardet” måste man visst säga. Utsidan reagerade.
 
Under mitt friluftsliv har behovet av ryggsäcksvolym minskat. Dels tar jag med mig färre prylar och nya material har gjort utrustningen mindre och lättare. Min erfarenhet är att en stor ryggsäck ofta packas med onödiga saker. Samtidigt vill man ha en tillräckligt stor ryggsäck så att allt nödvändigt får plats. En stor ryggsäck väger dessutom mer än en liten ryggsäck redan innan man packat något i den. Grundtipset är att inte ta med fler saker, större eller tyngre utrustning än nödvändigt. Är du själv ta med ett solotält/tarp/bivvy och enmanskök. Är det kallt så kommer varma kläder, varm sovsäck och bränsle ta mer plats i ryggsäcken. Inför en vandring skriver jag en packlista, sedan lägger jag fram utrustning och mat. Därefter väljer jag ryggsäck. Fördelen med att ha flera ryggsäckar, sovsäckar, tält och friluftskök är att kunna packa det som passar bäst.
Fler tankar i videon:
 
Varför förordar du HA i yttre kastrull?
Rent principiell grund för mig är att nonstick numera går bort - i alla lägen.
Teflon är bra till mycket, men inte till att riskera ätas. Nåväl...

Patrik,
HA i ytterkastrullen: För att spara in det där hektot [104g] som 1,75:an i DuoSSAL är tyngre än UL
[UIltra Light aluminium] och HA [Hard Anodised ultra light aluminium]. Bryr man sig inte om det
där hektot så är DuoSSAL bättre genom sin högre reptålighet än HA... Men jag inser att nånting i
Trangiasystemet måste man kasta ner på lättpackarnas altare, annars blir man korsfäst...
Och i mitt fall används normalt ytterkastrullen bara till att koka upp vatten...

Varför är duossal bra för lilla kastrulllen?
Jag antar att du menar "bra för lilla kastrulllen men inte stora kastrullen?" För att det är i den inre
kastrullen man kastar ner brännare, tamoj, tesil etc etc (om man inte har en kaffepanna där) där
de sedan ligger och nöter/skramlar runt under hela tiden aktivt promenerande pågår. Alltså vill
man ha det repskyddet på ytan som det rostfria skiktet ger (i högre grad än HA) så de extra 94
grammen är väl motiverade.

Varför förordar du HA i övre och undre vindskydd?
Av rent estetiska skäl, HA är snyggare än UL - och naken aluminiumlegering oxiderar med tiden
till en tråkig ljusgrå yta. Helst skulle jag vilja ha vindskyddshalvorna i samma röda eloxering som
den där tamojen - köket syns bättre då när det står parkerat på en stubbe.
Och HA håller ytan renare och repfriare än UL...

Jag bara älskar ordets/förkortningens ursprung - se andra inlägg för förklaring - ingenjörshumor när den är som bäst.
Där är vi två!

Jag har själv duossal rakt igenom med gasbrännare för 3 varma säsongerna
och ett optimus nova med hållare för kallare tider, så jag är nära ditt köks-nirvana
men undrar om varför jag ev. kan behöva HA till det yttre?
Min KAP-Arctic -ersättare blev estetiskt snyggare med HA i vindskyddshalvorna. Den går normalt
med sin Optimus Polaris (i X2-kopp) via vätskematad gasol i årets kyligare säsonger - och med en
GB74 på sommaren. Är jag mol allena så är det ett antikt tidigt 70-tals T27 med samma brännare
som används - av nostalgiska skäl. T27:an har uppgraderats med DuoSSAL - naturligtvis...

Och tång-ombockningen av låskanten i bajonettlåsningarna måste man numera göra - oberoende av alu-version...
/Odd
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.