Köpråd ryggsäck

Problemet med stor ryggsäck är att man tenderar att fylla den med saker som man egentligen inte behöver.
Sen inbillar man sig att man man faktiskt behöver all den där utrustningen, och så har man samma tunga utrustning på varenda tur.

"Det är ganska mycket utrustning som ska med... //"
Man kan ha ganska mycket utrustning med sig, men man behöver inte ha det. Det blir så mycket trevligare att bära lätt, och det blir inte mindre komfortabelt.

Satsa på en 55 liters ryggsäck med stretchfickor på utsidan.
Så länge som du packar smart och inte har en enorm sovsäck så räcker en sådan för en veckotur om sommaren.
Tält, regnkläder och kök kan du packa i stretchfickorna på utsidan.

Packar man lätt och smart blir vikten och volymen liten, och då behöver man inte ha någon avancerad modell.
Osprey exos 58 är en prisvärd modell.

det är såklart ett dilemma det där. Jag tänker att min ryggsäck även kommer kunna hänga med på ren ”camping” och därav kanske man har med lite mer onödig utrustning och prylar.

ryggsäcken du länkade till kändes intressant. Enda negativa verkar vara den böjda ramen som gör det svårare att tex få ner tältet nära ryggen. Ska absolut kolla vidare på den:).
 
det är såklart ett dilemma det där. Jag tänker att min ryggsäck även kommer kunna hänga med på ren ”camping” och därav kanske man har med lite mer onödig utrustning och prylar.

ryggsäcken du länkade till kändes intressant. Enda negativa verkar vara den böjda ramen som gör det svårare att tex få ner tältet nära ryggen. Ska absolut kolla vidare på den:).

Kom ihåg att förbrukningsvarorna/maten upptar kring halva volymen om du är ute på en längre tur om 7-10 dagar.
Är du ute på "lyxcamping" över helgen så kommer du ha mer plats för eventuell extra utrustning. Dessutom tenderar gångsträckan att vara väldigt kort på lyx-turer, och då kan man ju knyta fast prylar hur som helst =)

Måste du packa tältet inuti ryggsäcken?
Jag brukar alltid ha tältet i någon utav stretchfickorna på sidorna.
Det är enligt mig bättre att kunna resa och ta ner tältet utan att behöva angripa resten utav utrustningen, speciellt om det regnar.
Att packa ner ett blött tält inuti ryggsäcken är inte heller så trevligt.

Dessutom plockar jag/vi alltid isär inner- och yttertält.
Den ena bär yttertältet i sidofickan och den andra bär innertältet inuti sin ryggsäck.
Rättvisare viktfördelning, enklare att packa, och man kan sätta upp enbart yttertältet på lunchen om vädret är dåligt. Dessutom slipper man få fukt i innertältet, vilket man lätt får om man rullar ihop delarna tillsammans.


Exos har en väldigt svängd rygg, och extremt bra ryggventilation. Men svängningen har ju vissa nackdelar också, tex att den är aningen annorlunda att packa samt att man får tyngdpunkten förskjuten en aning.
Det finns andra liknande säckar som kan vara av intresse, t.ex. Bergans Helium 55.


Man tenderar att anpassa sin utrustning efter den ryggsäck man har, och en stor säck bli lätt helt fylld (helt i onödan) =)
 
Tänker att man anpassar packning efter den tur man planerar inte säckens storlek?

Storleken begränsar dock hur långt/länge man kan vara ute?

Vet att 7+ dagars turer med 55l var rätt knepiga att packa.
 
Problemet med stor ryggsäck är att man tenderar att fylla den med saker som man egentligen inte behöver.
Sen inbillar man sig att man man faktiskt behöver all den där utrustningen, och så har man samma tunga utrustning på varenda tur.

"Det är ganska mycket utrustning som ska med... //"
Man kan ha ganska mycket utrustning med sig, men man behöver inte ha det. Det blir så mycket trevligare att bära lätt, och det blir inte mindre komfortabelt.

Satsa på en 55 liters ryggsäck med stretchfickor på utsidan.
Så länge som du packar smart och inte har en enorm sovsäck så räcker en sådan för en veckotur om sommaren.
Tält, regnkläder och kök kan du packa i stretchfickorna på utsidan.

Packar man lätt och smart blir vikten och volymen liten, och då behöver man inte ha någon avancerad modell.
Osprey exos 58 är en prisvärd modell.
Det är ju enkelt att åtgärda. Ta för vana att bara ta med det som verkligen behövs och skala systematiskt bort oanvända och onödiga prylar efter varje tur. Det är ett sätt att tänka och hantera utrustningen och medför att man kan ha den storlek på säcken man själv önskar. Att låta säckens storlek styra kan ju vara ett kul experiment för att minska packningen men inte nödvändigt om man lär sig packa :).

//J
 
Tänker att man anpassar packning efter den tur man planerar inte säckens storlek?

Det är ju enkelt att åtgärda. Ta för vana att bara ta med det som verkligen behövs och skala systematiskt bort oanvända och onödiga prylar efter varje tur.

Jag är inte så säker på att det alltid funkar så enkelt i verkligheten. Kanske för vissa, men definitivt inte för alla =)

Är man nybörjare så saknar man rutin och erfarenhet, och en ryggsäck som rymmer alldeles för mycket uppmuntrar inte direkt till eftertanke.
Jag tror aldrig någonsin att jag sett en veckovandrare som på startdagen haft en halvfull ryggsäck.


Att låta säckens storlek styra kan ju vara ett kul experiment för att minska packningen men inte nödvändigt om man lär sig packa :).

//J

Definitivt ett kul experiment för den som är intresserad, men jag pratar ju inte om att köpa en 30-literssäck =)
Men jag tycker att du har en nyckelfras med här: "om man lär sig packa".
Jag är ganska övertygad om att man lär sig packa betydligt snabbare om man inte tar den lätta utvägen (onödigt stor ryggsäck).



Vore tacksam med lite vägledning hur man bör tänka och om det är några specifika egenskaper man bör ha med på ryggsäcken.

55-60 liter. En stretchficka på varje sida och en större på "ryggen".
Max 1,5 kg
1500-2000kr.
En sådan klarar en veckas proviant om du packar med litet eftertanke. Kanske upplever du den som aningen liten innan du lärt dig vilken utrustning som är nödvändigt, men när du lärt dig det kommer den vara en bra kompromiss även om du börjar rationalisera din utrustning ännu mer.

Men det är jättesvårt att svara på av flera anledningar:
Jag vet ingenting om vilken utrustning du har och vad den väger, om du ska vara ute på senhösten i fjällen eller i skogen om högsommaren, och inte heller hur många dagar du tänkt vara ute.
Har du något annat intresse som kräver extra utrustning?
 
Oerhört svårt det här. Velar en hel del. Jag har ju inga hardcore-grejer utan köpt en laddning på outnorth.
•Urberg tunneltält 3 pers.
•Uppblåsbart liggunderlag ( https://www.outnorth.se/urberg/insulated-airmat-vertical-channels#JetBlack )
•Sovsäck (syntet)
•Kommer köp trangia-kök när det kommer in i lager. Tänker 25-21 med Duosal, rätt eller fel?

det är väl grund setupen.Sen tillkommer det allt annat med mat och utrustning. Kommer mestadels va ute med sambon och jag tänker att kortare ”lyxcamping” eller långvandring kommer kräva ungefär lika mycket utrymme

sen är det om man ska ha en ryggsäck så att man kan komma ut på egen hand också. Antar att det då blir en större rygga..

De ryggsäckar jag tittat på som ändå känns prisvärda och lite intressanta:
Decathlon trek mt100, 900 kr - smarta fickor och lösningar. Möjligen så saknar den stretchfickor för lättare bära saker utanför säcken


Haglöfs oxo 80 - rea xxl, 1800 kr. Vet inte mycket om den.

Ospreys Exos 58 - möjligen för liten?

fjällräven kajka 75 - den som känns mest tilltalande rent estetiskt. Men känns som vikt, pris är lite off.

tar som sagt gärna emot fler tips :).
 
•Kommer köpa Trangia-kök när det kommer in i lager. Tänker mig 25-21 med Duossal, rätt eller fel?
Både rätt OCH fel. Att köpa ett färdigsammansatt Trangiakit är fel...

Att tänka DuoSSAL är rätt - när det gäller stekpannan/locket och den inre kastrullen - det
är där reptåligheten gör störst nytta.

Yttre kastrullen väljs i HA, liksom undre och övre vindskyddet - då har du tänkt rätt där.

Eventuell kaffepanna - är en fråga om tycke och smak. Behöver du/ni koka kaffe!?! Duger
inte tepåsar / pulverkaffe? En grej mindre att hantera...

Tamojen i rödeloxerat - en grej mindre att förlora i blåbärsriset...

Att tänka gasbrännare GB74 är HELT rätt!
(N.B! Deras "Multifuel X2" är tekniskt feltänkt - så köp bara brännarhållarkoppen [Art.no
BF788205] om du avser köra en flerbränslebrännare. Detta oavsett om du sedan väljer en
Optimus Polaris, en Optimus Nova eller kanske en Primus Omnifuel som brännare.)

Faktum är att Trangias 0,6L bränsleflaska i aluminium [Art.no BF751506] är överlägsen både
Optimus och Primus egna motsvarigheter - eftersom den har bägge maxfyllningsnivåerna
angivna [dvs med pump resp. utan pump i flaskan] och fungerar lika bra med vilkendera
tillverkares multifuelbrännarpump. Och den är röd - så den försvinner inte...

Som du ser; Trangiaköket kombinerar man ihop av de bästa reservdelarna - det optimala kitet
undviker Trangia själva nogsamt att sälja färdigkomponerat...

När du sedan står där med vindskyddshalvorna sladdrigt ihopsatta med Trangias bajonettlåsning:
Ta en tång och bocka till kanten lite - så slutar de vara sladdriga!
/Odd

PS
Jag tycker fortfarande att du ska inleda ditt ryggsäckande med en begagnad Haglöfs Alaska!
 
Senast ändrad:
Att ge råd ang ryggsäck är alltid svårt då det så mycket hänger på hur din utrustning ser ut (volym, vikt etc), vilka turer du tänkt använda ryggsäcken till och inte minst hur den passar på just din rygg. Ett tips är att köpa en lämpligt stor ryggsäck på öppet köp och försiktigt försöka provpacka med just din utrustning hemma. Givetvis kan man som du redan fått tips om provpacka i en graderad flyttlåda, men utrustningsprylar är ofta oformliga eller har runda former som inte passar perfekt i en fyrkantig låda. Sovsäck (speciellt syntetfiberfylld), uppblåsbart liggunderlag, kök, bränsle, reserv/värme kläder och inte minst proviant tar plats. Skall du ut på en längre tur över 1v+ kan provianten lätt att ta upp halva ryggsäckens volym. Du nämner även att du skall bära på ett 3-mans tunneltält som i de flesta fall är ett relativt stort paket med en vikt på 3-4kg beroende på modell. Även detta ställer krav på ryggsäcken och ryggsäckens bärsystem, och min gissning är att tältet hamnar bäst på tvären under locket.
Jag är ingen lättpackare, men inte heller bär jag onödigt tungt så för mig med en mycket komprimerbar dunsovsäck, uppblåsbart liggunderlag, 1-mans tält eller mindre 2-mans tält mm klarar jag mig med en 65-70 liters säck för en tur på ca 1v. Skall jag vara ute längre (typisk 11-12 dagars tur) dvs ha mer proviant och bränsle behöver jag min 80 liters säck (som givetvis är nära på halvfull vid vandringens slutmål). Själv föredrar jag att bära allt inuti säcken utan prylar på utsidan.
 
Både rätt OCH fel. Att köpa ett färdigsammansatt Trangiakit är fel...

Att tänka DuoSSAL är rätt - när det gäller stekpannan/locket och den inre kastrullen - det
är där reptåligheten gör störst nytta.

Yttre kastrullen väljs i HA, liksom undre och övre vindskyddet - då har du tänkt rätt där.

Eventuell kaffepanna - är en fråga om tycke och smak. Behöver du/ni koka kaffe!?! Duger
inte tepåsar / pulverkaffe? En grej mindre att hantera...

Tamojen i rödeloxerat - en grej mindre att förlora i blåbärsriset...

Att tänka gasbrännare GB74 är HELT rätt!
(N.B! Deras "Multifuel X2" är tekniskt feltänkt - så köp bara brännarhållarkoppen [Art.no
BF788205] om du avser köra en flerbränslebrännare. Detta oavsett om du sedan väljer en
Optimus Polaris, en Optimus Nova eller kanske en Primus Omnifuel som brännare.)

Faktum är att Trangias 0,6L bränsleflaska i aluminium [Art.no BF751506] är överlägsen både
Optimus och Primus egna motsvarigheter - eftersom den har bägge maxfyllningsnivåerna
angivna [dvs med pump resp. utan pump i flaskan] och fungerar lika bra med vilkendera
tillverkares multifuelbrännarpump. Och den är röd - så den försvinner inte...

Som du ser; Trangiaköket kombinerar man ihop av de bästa reservdelarna - det optimala kitet
undviker Trangia själva nogsamt att sälja färdigkomponerat...

När du sedan står där med vindskyddshalvorna sladdrigt ihopsatta med Trangias bajonettlåsning:
Ta en tång och bocka till kanten lite - så slutar de vara sladdriga!
/Odd

PS
Jag tycker fortfarande att du ska inleda ditt ryggsäckande med en begagnad Haglöfs Alaska!
Tack för en bra genomgång av köket :) försökte gå in på trangia och plocka ihop det så som du beskrev det, men verkar inte finnas de valen. Menar du att duosal på samtliga produkter är overkill, eller var blir själva bristen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.