lätt att brottningsmatchen blir med sig själv då istället när man tänker så, och bara lassar in roliga saker i ryggan. Till slut väger den 30 kg och man får ont i knäna efter 2 mil istället för 8 om man minimaliserarKul med turer där hängmatta, fiskegrejjer, vinflaskan, badhanduk och nån bok kan samsas med alla andra prylar utan att det blir en brottningsmatch..
Köpråd ryggsäck
- Trådstartare Krösus
- Start datum
Med dagen priser på stugor har alla ej längre råd med dessa turer.
Men om man börjar med tyngre packning än man borde,ta då mer raster och kortare sträcka första dagarna och sedan längre när packningen minskar i vikt och ev ta igen den stäcka du ligger efter för att tex hinna till tåget,om man ej är extremt vältränad så ökar konditionen på bara några dagar klart märkbart om du ger dig tid till återhämtning,jag la även in vilodagar för att kroppen skulle återhämta sig bättre samt för att planera fortsättningen ta lite bilder osv.för en del läsa i en bok(gramjägare eldar upp sidorna efter hand)ladda tel el annat med solceller.
Men om man börjar med tyngre packning än man borde,ta då mer raster och kortare sträcka första dagarna och sedan längre när packningen minskar i vikt och ev ta igen den stäcka du ligger efter för att tex hinna till tåget,om man ej är extremt vältränad så ökar konditionen på bara några dagar klart märkbart om du ger dig tid till återhämtning,jag la även in vilodagar för att kroppen skulle återhämta sig bättre samt för att planera fortsättningen ta lite bilder osv.för en del läsa i en bok(gramjägare eldar upp sidorna efter hand)ladda tel el annat med solceller.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Tälet, liggunderlaget och sovsäcken brukar jag ha i en tubväska under ryggsäcken men smaken är som baken delad.
lätt att brottningsmatchen blir med sig själv då istället när man tänker så, och bara lassar in roliga saker i ryggan. Till slut väger den 30 kg och man får ont i knäna efter 2 mil istället för 8 om man minimaliserar
Citerar mig själv.
"Ibland då det bara är en natt eller två ute utan mycket vandring"
Ställer en fråga i tråden, då jag går i liknande tankar. Kan man gå för en mindre ryggsäck om man eventuellt kör hammock istället för tält eller blir det liknande storlek?
Min plan är att vandra hela bergslagsleden, kommer försöka packa så minimalistiskt som möjligt. Hur liten ryggsäck kan jag komma undan med?
Kommer att kunna välja dagar och enbart gå utifrån bra väderprognos även om detta kan ändra sig snabbt självfallet.
Min plan är att vandra hela bergslagsleden, kommer försöka packa så minimalistiskt som möjligt. Hur liten ryggsäck kan jag komma undan med?
Kommer att kunna välja dagar och enbart gå utifrån bra väderprognos även om detta kan ändra sig snabbt självfallet.
Ställer en fråga i tråden, då jag går i liknande tankar. Kan man gå för en mindre ryggsäck om man eventuellt kör hammock istället för tält eller blir det liknande storlek?
Hängmatta och presenning tar lika mycket plats som ett litet tält (eller i mitt fall: myggnätstält och presenning) ungefär. Vill du komma riktigt smått undan kollar du in lättviktsdelen här på forumet, eller fjaderlatt.se. Finns förstås en miljon sidor på samma tema ute på nätet.
För några år sedan var det mycket gör-det-själv-grejer i den världen, nuförtiden är det mer kommers (och mindre kul enligt mitt enkla förmenande).
Hammock, tarp, och rep mm blir både tyngre och mer skrymmande än ett tält oftaStäller en fråga i tråden, då jag går i liknande tankar. Kan man gå för en mindre ryggsäck om man eventuellt kör hammock istället för tält eller blir det liknande storlek?
OK, aningen OT, men ändå: @Bjrk: Jag vet att Veronika Niederer ("veni") som är aktiv här på Utsidan gick hela Bergslagsleden alldeles nyligen och hade stora problem med matinköp (jag vet inte hur hon fixade vattnet). Eftersom mat & dricka kan utgöra ganska stor andel av vikten så föreslår jag att du kontaktar henne direkt. Då kan du säkert få en del andra bra tips.
Det finns även en särskild Facebookgrupp för Bergslagsleden som kanske kan ge bra info.
Det finns även en särskild Facebookgrupp för Bergslagsleden som kanske kan ge bra info.
Väldigt mycket matnyttiga tips. Jag har faktiskt redan försökt spalta upp i excel vad för utrustning och packning man behöver ha med sig. Jag är väl inte riktigt så hardcore som vissa här som har väldigt tunna liggunderlag osv. Än så länge är jag nog något mellanting, men blir man biten kanske det får kompletteras en del utrustning
.
Mycket bra tips om att ta en flyttkartong och stuva in den utrustningen man ska ha med sig. Då kanske det blir lättare att uppskatta hur mycket plats som behövs. Just nu är min uppskattade lista uppe i 59 liter om jag delar delar med sambon.
Jag läste någon "bäst i test" över ryggsäckar där bland annat Lundhags V12 75l, Fjällräven Kajka 65l och Haglöfs oxo 70 fanns med. Vad har ni för förslag om man ska slå till på en sådan? Gällande Fjällräven finns väl den även i 75l om det är mer fördelaktigt. Rent utseendemässigt är ju Fjällräven trevlig, och verkar finnas lite varstans begagnat om man vill få ner kostnaden något, däremot lite tyngre i grundutförandet jämfört med övriga.
Mycket bra tips om att ta en flyttkartong och stuva in den utrustningen man ska ha med sig. Då kanske det blir lättare att uppskatta hur mycket plats som behövs. Just nu är min uppskattade lista uppe i 59 liter om jag delar delar med sambon.
Jag läste någon "bäst i test" över ryggsäckar där bland annat Lundhags V12 75l, Fjällräven Kajka 65l och Haglöfs oxo 70 fanns med. Vad har ni för förslag om man ska slå till på en sådan? Gällande Fjällräven finns väl den även i 75l om det är mer fördelaktigt. Rent utseendemässigt är ju Fjällräven trevlig, och verkar finnas lite varstans begagnat om man vill få ner kostnaden något, däremot lite tyngre i grundutförandet jämfört med övriga.
Enkelt att skriva, svårare i praktiken beroende på vart man bor, men ryggsäck bör provas med last innan köp.
Eller så köper du flera på nätet, provar hemma och skickar tillbaka.
Jag är inte lättpackare per definition, men tar med så lite som möjligt. Därav flera olika volymer av säckar i förrådet. Ska du satsa på enbart en så hade jag tagit till lite, men det är min filosofi, andra tänker åt andra hållet.
Störst hos mig är Kajka 100.... skön säck men stor och tung.
//P
Jag är inte lättpackare per definition, men tar med så lite som möjligt. Därav flera olika volymer av säckar i förrådet. Ska du satsa på enbart en så hade jag tagit till lite, men det är min filosofi, andra tänker åt andra hållet.
//P
Enkelt att skriva, svårare i praktiken beroende på vart man bor, men ryggsäck bör provas med last innan köp.
//P
Ja det är ju en avvägning det där. Jag tänker att man ska orka konka runt på grejerna också. Men samtidigt vill man inte känna att den är som en fotboll som kommer sprängas när som helst.
Hur mycket otympligare blir det om man exempelvis lastar tältet ovanpå och på så sätt frigör utrymme? kan tänka mig balansen och känslan påverkas ganska mycket.
Ja det är ju en avvägning det där. Jag tänker att man ska orka konka runt på grejerna också. Men samtidigt vill man inte känna att den är som en fotboll som kommer sprängas när som helst.
Hur mycket otympligare blir det om man exempelvis lastar tältet ovanpå och på så sätt frigör utrymme? kan tänka mig balansen och känslan påverkas ganska mycket.
Det där med att beställa hem grejer och sedan skicka tillbaka är bökigt, och synnerligen miljövidrigt.
Att lasta utanpå behöver inte vara något problem, gamla ramryggsäckar är ofta gjorda för det. Många moderna säckar har också bra fästmöjligheter. En del har det inte. I mitt tycke stannar i synnerhet blöta tält smed fördel på utsidan av ryggan.
Köp kvalité begagnat, så kan du alltid sälja vidare grejerna sedan om du inte är nöjd. På så vis kan du testa dig fram. Det är inte den snabbaste vägen, men sannolikt den billigaste. Och kom ihåg att det tar lite tid att hitta den rätta lösningen för just din kropp och dina behov.
Skaffa (eller låna) en rygga, lasta grejerna, ge dig iväg en helg. Utvärdera, byt, repetera processen.
Det är bättre att gå med ok utrustning än att stanna hemma i väntan på en perfekt.
Liknande trådar
- Svar
- 43
- Visningar
- 6 K