Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd)

Har istället under alpvandringar till stor del konsumerat sk. Alpenspeck dvs. rökt fläskkött (carne di suino) med ungefär hälften vardera av fläsk/kött smaksatt och kryddat med diverse örtkryddor - rosmarin, senapsfrön mm). Uppfyller bra ovanstående kriterier.

Det låter ju som en Atkins-diet ungefär? För min del vill jag att tonvikten på det jag äter under vandring skall ligga på kolhydrater.
 
Re: Tunnbröd

alven; sa:
Brukar alltid köra med rallarhalvor eller typ rågkusar. Men just precis nu när jag läser denna tråd kom jag på att jag ska nog dra med mig tunnbröd i år. Om man lindar upp det på en liten bit rör, t ex sånt som man drar elledningar i, så borde det hålla sig helt.

Svarar på mitt eget inlägg: pröva inte detta! Tunnbrödet klibbade ihop och kunde bara dras av i små remsor, värdelöst.

Men nu vet vi det.

I övrigt började jag tvivla på brödets förträfflighet i år, jag äter det huvudsakligen till frukost och då kan jag lika gärna käka ett par nävar rautakanki extra. Till lunch behövs det inget och inte till middagen heller. Som snacks kör jag hellre med torkad frukt eller nötter och på kvällen torkat kött (s k vildchips). Alpenspeck låter som en höjdare, kanske kan mna ta med en bit serranoskinka?
 
Re: Re: Tunnbröd

I övrigt började jag tvivla på brödets förträfflighet i år, jag äter det huvudsakligen till frukost och då kan jag lika gärna käka ett par nävar rautakanki extra. Till lunch behövs det inget och inte till middagen heller. Som snacks kör jag hellre med torkad frukt eller nötter och på kvällen torkat kött (s k vildchips). Alpenspeck låter som en höjdare, kanske kan mna ta med en bit serranoskinka?

I år skippade jag som sagt knäcket för att satsa på digestive och finn crisp vilket var ganksa trevligt. Istället för mackor blev dessa "kex" mer aptitretare inför långlagade luncher/middagar etc.

Tips:
• Digestive med ädelost på tub!
• Finn Crisp med Paprikaost på tub med nyplockade maskrosblad på topp (som ruccola ungefär)!
• Ryggsäcksodlade groddar med tartex på finn crisp!
 
Udda knäckebrödsdiskussion...

...Jag är mer van vid krig om vilken sida man ska bre dem på. Tyvärr har jag aldrig lyckats vara med vid det stora knäckebrödskriget som i varje fall förut var en årlig tradition. Då möttes riddare, markkämpar, bågskyttar, knivkastare, yxkastare och diverse olika typer av brädspelare och andra medeltida tävlings/lekutövare och tävlade i deras respektive grenar. Övriga hejade på sin sida.
Som sagt, jag har bara hört om de riktiga krigen samt varit med om hetsiga muntliga krig runt lägerelden. Men bara det har varit en upplevelse :)
 
nermander; sa:
Har istället under alpvandringar till stor del konsumerat sk. Alpenspeck dvs. rökt fläskkött (carne di suino) med ungefär hälften vardera av fläsk/kött smaksatt och kryddat med diverse örtkryddor - rosmarin, senapsfrön mm). Uppfyller bra ovanstående kriterier.

Det låter ju som en Atkins-diet ungefär? För min del vill jag att tonvikten på det jag äter under vandring skall ligga på kolhydrater.

Har fungerat bra med en efter bästa förmåga avvägd blandning av fett, proteiner och kolhydrater dvs. speck och torkad frukt under längre dolomitervandringar.
 
Re: Re: turbröd


Jo det är i paritet med jätteryggsäckar med en massa nonsenspännen utanpå och blixtlås inuti. Mörkt förstärkt bröd finns i många kulturer men har utgått ur vår. Farmor lärde mig att bär, nötter och frukt skall användas. Fö skall man äta måttligt med bröd, bröd till gröt verkar vara kaka på kaka.

Go tur [/QUOTE]

*Garv!*
Fick ett tips av författarinnan att läsa detta inlägg. Jag kan tyvärr inte låta bli att tycka att det är ett ganska kul svar johankse. Att så totalsåga ett stillsamt inlägg med argumentet att sådant bröd har utgått ur vår kultur...

Torrt, söndersmulat, påläggskrävande, volymöst och energiotätt är vad jag förknippar med knäckebröd. Hur många känner igen knakandet när man drar åt remmar på en ryggsäck halvfylld med knäckebröd. Har efter ett antal turer med släpande på knäckebröd helt och hållet övergått till mina egentillverkade turbröd/engergibomber/tegelstenar och är nu en lyckligare man.

Varför fylla ryggsäcken med en massa luft (knäckebröd) när man kan slänga ihop sitt eget bröd som tar mindre plats och som kan innehålla precis det DU tror dig behöva. Kött, gamla bönor, fiskleverolja, enbart kolhydrater, soyaprotein etc. etc.

Nästa gång jag drar på tur så ska jag nog göra tre olika bröd. Ett för frukost med müsli i, ett lunch med varmakoppen (och smulat knäckebröd kanske) i och ett middagsbröd med rökt kött och bönor i. All denna väldigt kompakta mat kan jag sedan packa ner i min pyttelilla, helt blixtlåsfria, fancy hightec rygga med superdupernya moderna spännen, och dra iväg på en knasextrem fjälltur.

Hmmm. Blev en del nonsens det där, men andemeningen gick nog fram. Testa turbröd. Det funkar väldigt bra, och dessutom kanske jag kan få lite cred från någon hembygdsförening eller så...

Tugga lugnt!
 
Re: turbröd 2

Bara den som gör något kan göra fel...

sigvardsdotter (Erika Sigvardsdotter) skrev:
jag tror inte mina ögon. Här diskuterar ni vilket bröd man ska ha på tur och på fyra hela sidor har ingen ännu nämnt turbröd, loganbröd, energiklumpar eller vad man väljer att kalla dem.

smular inte, blir inte dåliga, tar lite plats, massor av energi. tunga, givetvis, men inte så stora.

http://www.argaladei.nu/?sida=tidskrift_arkiv_1998-1a

jag vet inte riktigt vad jag åt innan jag upptäckte detta. man kan givetvis variera sina ingredienser efter tycke och behov.
-----

Mörkt förstärkt bröd finns i många kulturer men tycks ha utgått ur vår, jag kan i varje fall inte finna det i butikerna (De valnöts och lingonbröd jag finner är i övriga beståndsdelar av föga intresse för mig).
Farmor lärde mig att bär, nötter och frukt skall användas, både färskt, torkat och i bröd. Fö skall man äta måttligt med bröd, bröd till gröt verkar vara kaka på kaka i min värld.
Torkad frukt, nötter, frön och rökt kött ingår i många ursprungsbefolkningar kost, det fungerar utmärkt som bla vandringsmat.
Tack för påpekandet....

Go tur
 
Re: Udda knäckebrödsdiskussion...

PK Neelix; sa:
...Jag är mer van vid krig om vilken sida man ska bre dem på.

Krig? Mellan sunt förnuft och galenpannor i så fall.
Det är ju hur enkelt som helst - man brer på brödets ovansida. Annars blir det så kladdigt när man lägger ner mackan.

Hur många har pålägget på pizzans undersida? Vänder folk sin äppelpaj uppochner och lägger vaniljsås ovanpå?

Diskussionen är befängd. Hmpf.
(Men alla gör ju som de vill, såklart.)
 
Re: Re: Udda knäckebrödsdiskussion...

Nordesjö; sa:
PK Neelix; sa:
...Jag är mer van vid krig om vilken sida man ska bre dem på.

Krig? Mellan sunt förnuft och galenpannor i så fall.
Det är ju hur enkelt som helst - man brer på brödets ovansida. Annars blir det så kladdigt när man lägger ner mackan.

Kriget gäller just vad som är ovansida och undersida på knäckebröd. Den platta eller den med djupa gropar :)
 
Re: Re: Re: Udda knäckebrödsdiskussion...

PK Neelix; sa:
Kriget gäller just vad som är ovansida och undersida på knäckebröd. Den platta eller den med djupa gropar :)

Det är precis det jag menar är självklart (kul att nån nappade :))
Ovansidan är... ovansidan: den sida som är uppåt i ugnen, den sidan som ibland får fröer och grejer på sig vid tillverkningen, och den sidan man sedan brer på.

De som tycker att undersidan ska vara ovansidan - vänder de även sina chokladkakor när de äter?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.