Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd)

Vilken typ av bröd är egentligen bäst att ta med på fjällvandringen?

Jag brukar ha någon av wasas grova grejer som tex sport. Men efter att ha snackat med en kompis om att det är onödigt att ha för mycket fibrer med sig på turen (då det inte ger någon energi, bara går genom kroppen) började jag fundera på att det kanske är bättre med typ wasa frukost, eller kanske tom ett mjukt bröd?

Känns också lite segt att knäcke tar så mycket plats då det nästan bara är luft känns det som. Halva ryggan är ju fan knäcke!

/oskar
 
Sen finns det andra nackdelar med knäcke...i namnet knäcke inser man lätt att det just kan knäckas och finfördelas. Ryggsäckar och knäcke är ingen bra kombination, för i slutet av turen tenderar innehållet bestå av större och mindre smulor. Lösningen heter burkar, innan tur går man och köper sig en burk med mumsmums o smäller i sig, därefter har man en ypperlig förvaring för knäcket som både tål Luftfartsvekets hårda bagagehantering och en vecka av stuffande och packande.
 
Knäcke går bort tycker jag. Som du säger, tar bara volym och inte blir man mätt. Och blir det lite fuktigt så är det ännu värre. Jag brukar köra med grovt mörkt bröd, håller sig fräscht länge och man står sig bra på det.
 
SandraCecilia; sa:
Knäcke går bort tycker jag. Som du säger, tar bara volym och inte blir man mätt. Och blir det lite fuktigt så är det ännu värre. Jag brukar köra med grovt mörkt bröd, håller sig fräscht länge och man står sig bra på det.

Vilka sorter är du inne på då?
 
[/QUOTE]

Vilka sorter är du inne på då? [/QUOTE]

Färdigskivade mörkbruna sorter, finns en massa olika nuförtiden men när man växte upp hette dom bara "fullkornsbröd". Finns en bra som heter Kornelle, tror det är Pågens.
 
Jag tycker knäcke funkar bra, om man har det i en hård plastburk (vartefter brödet tar slut kan man lägga andra grejer där i, efter ett par dar brukar hela lunchen få plats i burken).

Jag tycker inte de där mörka mjuka bröden smular mindre än knäckebrödet, och de innehåller ju en massa "onödigt" vatten (vatten vill man ju inte bära på). Tittar man på energiinnehåll per viktenhet så vinnet ju knäckebrödet med hästlängder (varför säger man hästlängder förresten?:) ).

Amerikanare brukar ha med pita-bröd och tortillas (de sorterna som är förpackade i kontrollerad atmosfär och alltså håller sig i rumstemperatur i månader så länge förpackningen är obruten). Har testat det nån gång men för mig går knäcket lättare att få ner.
 

avslutad210712

Gäst
Knäckebröd och ryggsäck fungerar rätt bra ifall man packar brödet i platspåse och sen lägger ner det överst i säcken. Sen kör man med lite normal försiktighet så har man i stort sett hela brödskivor. Lite kantstötta blir de kanske mot slutet av två veckor men inte så farligt som man kan tro.
 
avslutad210712; sa:
Knäckebröd och ryggsäck fungerar rätt bra ifall man packar brödet i platspåse och sen lägger ner det överst i säcken. Sen kör man med lite normal försiktighet så har man i stort sett hela brödskivor. Lite kantstötta blir de kanske mot slutet av två veckor men inte så farligt som man kan tro.

Jag tycker rygga + knäcke ( eller ägg för den delen.. ) funkar riktigt bra. Så länge du inte trillar baklänges så ligger ju varorna stabilt och bra om man bara tänker till lite vid nedpackningen :)
 
Knäcke går fint. Jag har inte ens någon burk för dem. Skulle de gå sönder är de bara mindre. Mjukt bröd som går sönder blir smulor. Jag har haft med mig mörkt, grovt, färdigskivat bröd på en del turer men slutat med det, till förmån för vanlig wasa husman.

Om det är så mycket energi, fibrer eller annat i kostcirkeln har jag aldrig funderat på.

Min ranson är 2 knäckebröd per dag till lunchen så någon större plats i ryggan tar de inte.

Mvh
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.