Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd)

Strykarräven; sa:
Pumpernickel har jag också försökt på min första tur, men det smulade som kinesiskt porslin! Men smulorna var goda...

Hm, köp helst den sort som finns på Hemköp som heter typ "Delikatesse rounds" eller nåt i den stilen, de är små och runda, ca 5 cm i diameter. De smulas inte sönder!
 
Aminida; sa:
Strykarräven; sa:
Pumpernickel har jag också försökt på min första tur, men det smulade som kinesiskt porslin! Men smulorna var goda...

Hm, köp helst den sort som finns på Hemköp som heter typ "Delikatesse rounds" eller nåt i den stilen, de är små och runda, ca 5 cm i diameter. De smulas inte sönder!

Jag tror de heter Party Rounds, kom jag just på...
 
Baka!

Jag bär med mig mjöl, torrjäst och olja. Bakar glödkaka på bensinkök, det räcker med ett brödbak var annan dag. Tar tid och kräver mer bränsle men är såååå gott och ger inga smulor.
 
re: baka

Jag brukar också baka lite, eller alltså göra tunnbröd i stekpannan men det håller inte för hela vandringen utan blir mer som en liten extra festmåltid någon dag.

Appropå tunnt bröd, är det någon som kommit på hur man ska laga pannkaka utan att behöva slösa på hundra liter t-doja? Tar sån jävla tid att steka pannkakor (som jag för övrigt brukar göra på soja-mjöl=mycket protein!)
 
Re: re: baka

oskarlin; sa:
Appropå tunnt bröd, är det någon som kommit på hur man ska laga pannkaka utan att behöva slösa på hundra liter t-doja?
Använd ett bra kök med något vettigt bränsle. Med ett bensin-/fotogenkök eller gaskök där man kan ställa stekpannan så att botten kommer i närheten av värmekällan är det absolut inga problem. :)
Bränsleåtgången i det fallet är inte så hemsk och ingen T-doja alls går åt... ;)
 
Knäcke i all ära, men vill man ha något som både är gott och laddat med energi ska man käka Digestive, (den gamla hederliga varianten). Inte alltid man vill ha i sig så mycket fett kanske, men på en längre tur tror jag nog att man uppskattar dom. Digestive går ju också lätt sönder, men dom smakar ju lika gott som smulor. Eller stoppa i burkar av hårdplast.
Ett litet matigare bröd som är bra på turen tycker jag är Pågen Duo.
 
Digestive brukar jag missbruka till kvällskaffet osv, vilket antagligen är anledningen till att jag inte är deffad trots att jag äter dåligt ibland.

Utöver det höga energivärdet som jag inte funderat så mycket över så är väl den stora nackdelen, för den som nu har ambitionen att sköta hälsan, att de innehåller härdat fett, vilket antaligen är potentiellt onyttigt.

Sen kan man ju fundera över om man behöver så HIMLA mycket energi på vandringen. Visst drar det en hel del bränsle om man knallar rejäla etapper, och förvisso i UL-andans tecken så kan man ju komma undan med mindre packning om den är energität. Antar dessutom att det är av relativt stor betydelse vilken typ av energi man stoppar i sig. DVS det är inte bara att titta på energiinnehåll/100g.

Själv äter jag rätt lite knäckebröd till vardags, och hoppar gärna det helt på turen. Nog finns det ju mjukbröd som håller för en del trubbigt våld och annars är väl glassaskar e.d. lösningen.
 
Utöver det höga energivärdet som jag inte funderat så mycket över så är väl den stora nackdelen, för den som nu har ambitionen att sköta hälsan, att de innehåller härdat fett, vilket antaligen är potentiellt onyttigt.

Om vi säger såhär: Jag är 185 lång och väger 63kg. Betyder det att jag kan käka digestive mest hela tiden? Alltså vid frukost och lunch?
 
Energivärdesmässigt verkar ju inte risken vara så stor att du behöver ta särskilda hänsyn mot övervikt.

Men problemet med härdat fett, som är vanligt i alla kakor och kex som bakas i fabrik, är väl inte att man blir tjock, utan att blodfettet blir högt. Eller nåt annat i den stilen - vet inte så noga. Men dåligt ska det visst vara.

Smör är väl vikteffektivt om man vill prioritera energivärde per vikt?

Om man bara har tillräckligt mycket fett på, så kanske det kvittar vad man har för bröd...

Antagligen finns det dock andra parametrar som bör styra valet av bröd till turen.
 
Men problemet med härdat fett, som är vanligt i alla kakor och kex som bakas i fabrik, är väl inte att man blir tjock, utan att blodfettet blir högt. Eller nåt annat i den stilen - vet inte så noga. Men dåligt ska det visst vara.

Smör är väl vikteffektivt om man vill prioritera energivärde per vikt?

Jo, men det hade varit så grymt om jag bara hade med mig finn crisp och digestive! lyxvandring!

Kanske finns några kakor som inte har härdat fett?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.