Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd)

Strykarräven; sa:
Pumpernickel har jag också försökt på min första tur, men det smulade som kinesiskt porslin! Men smulorna var goda...

Hm, köp helst den sort som finns på Hemköp som heter typ "Delikatesse rounds" eller nåt i den stilen, de är små och runda, ca 5 cm i diameter. De smulas inte sönder!
 
Aminida; sa:
Strykarräven; sa:
Pumpernickel har jag också försökt på min första tur, men det smulade som kinesiskt porslin! Men smulorna var goda...

Hm, köp helst den sort som finns på Hemköp som heter typ "Delikatesse rounds" eller nåt i den stilen, de är små och runda, ca 5 cm i diameter. De smulas inte sönder!

Jag tror de heter Party Rounds, kom jag just på...
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Avsl12

Avslutat
Baka!

Jag bär med mig mjöl, torrjäst och olja. Bakar glödkaka på bensinkök, det räcker med ett brödbak var annan dag. Tar tid och kräver mer bränsle men är såååå gott och ger inga smulor.
 
re: baka

Jag brukar också baka lite, eller alltså göra tunnbröd i stekpannan men det håller inte för hela vandringen utan blir mer som en liten extra festmåltid någon dag.

Appropå tunnt bröd, är det någon som kommit på hur man ska laga pannkaka utan att behöva slösa på hundra liter t-doja? Tar sån jävla tid att steka pannkakor (som jag för övrigt brukar göra på soja-mjöl=mycket protein!)
 
Re: re: baka

oskarlin; sa:
Appropå tunnt bröd, är det någon som kommit på hur man ska laga pannkaka utan att behöva slösa på hundra liter t-doja?
Använd ett bra kök med något vettigt bränsle. Med ett bensin-/fotogenkök eller gaskök där man kan ställa stekpannan så att botten kommer i närheten av värmekällan är det absolut inga problem. :)
Bränsleåtgången i det fallet är inte så hemsk och ingen T-doja alls går åt... ;)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Knäcke i all ära, men vill man ha något som både är gott och laddat med energi ska man käka Digestive, (den gamla hederliga varianten). Inte alltid man vill ha i sig så mycket fett kanske, men på en längre tur tror jag nog att man uppskattar dom. Digestive går ju också lätt sönder, men dom smakar ju lika gott som smulor. Eller stoppa i burkar av hårdplast.
Ett litet matigare bröd som är bra på turen tycker jag är Pågen Duo.
 
Digestive brukar jag missbruka till kvällskaffet osv, vilket antagligen är anledningen till att jag inte är deffad trots att jag äter dåligt ibland.

Utöver det höga energivärdet som jag inte funderat så mycket över så är väl den stora nackdelen, för den som nu har ambitionen att sköta hälsan, att de innehåller härdat fett, vilket antaligen är potentiellt onyttigt.

Sen kan man ju fundera över om man behöver så HIMLA mycket energi på vandringen. Visst drar det en hel del bränsle om man knallar rejäla etapper, och förvisso i UL-andans tecken så kan man ju komma undan med mindre packning om den är energität. Antar dessutom att det är av relativt stor betydelse vilken typ av energi man stoppar i sig. DVS det är inte bara att titta på energiinnehåll/100g.

Själv äter jag rätt lite knäckebröd till vardags, och hoppar gärna det helt på turen. Nog finns det ju mjukbröd som håller för en del trubbigt våld och annars är väl glassaskar e.d. lösningen.
 
Utöver det höga energivärdet som jag inte funderat så mycket över så är väl den stora nackdelen, för den som nu har ambitionen att sköta hälsan, att de innehåller härdat fett, vilket antaligen är potentiellt onyttigt.

Om vi säger såhär: Jag är 185 lång och väger 63kg. Betyder det att jag kan käka digestive mest hela tiden? Alltså vid frukost och lunch?
 
Energivärdesmässigt verkar ju inte risken vara så stor att du behöver ta särskilda hänsyn mot övervikt.

Men problemet med härdat fett, som är vanligt i alla kakor och kex som bakas i fabrik, är väl inte att man blir tjock, utan att blodfettet blir högt. Eller nåt annat i den stilen - vet inte så noga. Men dåligt ska det visst vara.

Smör är väl vikteffektivt om man vill prioritera energivärde per vikt?

Om man bara har tillräckligt mycket fett på, så kanske det kvittar vad man har för bröd...

Antagligen finns det dock andra parametrar som bör styra valet av bröd till turen.
 
Men problemet med härdat fett, som är vanligt i alla kakor och kex som bakas i fabrik, är väl inte att man blir tjock, utan att blodfettet blir högt. Eller nåt annat i den stilen - vet inte så noga. Men dåligt ska det visst vara.

Smör är väl vikteffektivt om man vill prioritera energivärde per vikt?

Jo, men det hade varit så grymt om jag bara hade med mig finn crisp och digestive! lyxvandring!

Kanske finns några kakor som inte har härdat fett?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.