Du som är världsmästaren i alla grenar har väl såklart en egen definition på det ordet också. Vi som inte är messerschmidttare använder oss av Svenska Akademins Ordlista (SAOL) om det uppstår funderingar och där används just den definitionen som Totteman hänvisar till.Nix. Ordet klimatförnekare betyder ju faktiskt att en person som förnekar att vi överhuvudtaget har ett klimat. Å det har jag hittilla inte sett någon göra i någon av trådarna (fast jag kan ju ha missat något enstaka inlägg).
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Klimatförändringar - vi lever i det
- Trådstartare Totteman
- Start datum
Debatten blir ju inte direkt kortare av att den ena sidan konsekvent använder sig att direkt missvisande termer. Så fram med en benämning som faktiskt betyder det som du vill beskriva.Jag vet med säkerhet att det är beskrivet ungefär så som jag skrev. Går säkert att söka sig fram till var i denna eller granntråden som det togs upp.
Jag förstår att det är lätt att missa, men detta vet jag med säkerhet har tagits upp minst en gång tidigare, kanske två gånger.
/Niklas
Som jag skrev. Klimatförnekare betyder kort och gott att man förnekar klimatet. Inget annat!Du som är världsmästaren i alla grenar har väl såklart en egen definition på det ordet också. Vi som inte är messerschmidttare använder oss av Svenska Akademins Ordlista (SAOL) om det uppstår funderingar och där används just den definitionen som Totteman hänvisar till.
/Niklas
Inte för att det lär hjälpa mot en quijotisk föreställningsvärld, men här är ordet direkt från källan, vilket åtminstone det blir svårt att förneka:Du som är världsmästaren i alla grenar har väl såklart en egen definition på det ordet också. Vi som inte är messerschmidttare använder oss av Svenska Akademins Ordlista (SAOL) om det uppstår funderingar och där används just den definitionen som Totteman hänvisar till.
Fortfarande en direkt missvisande term.Inte för att det lär hjälpa mot en quijotisk föreställningsvärld, men här är ordet direkt från källan, vilket åtminstone det blir svårt att förneka:
Visa bilaga 48067
/Niklas
Men ändå så som jag använder det i detta forum, och som förklarats i detta forum. Ingen vettig människa förnekar att vi har ett klimat.Fortfarande en direkt missvisande term.
/Niklas
Tycker att det är klargjort. Det måste vara jobbigt att vara en som vrider på varenda ord och bokstav.
Debatten handlar inte om detta om att det finns klimatförnekare i detta forum, utan om att diskutera klimatförändringarna.
Aktuellt
[/QUOTE]
Man ska akta sig att blanda in sunt förnuft i sådana här debatter, de som har Klimattomtar på loftet har uppenbart tolkningsföreträde i både tryckt och strömmande media.
Om Svenska Akademin skulle valt att vara seriösa skulle ett sådant ord inte kvala in.
Som jag skrev. Klimatförnekare betyder kort och gott att man förnekar klimatet. Inget annat!
/Niklas
Man ska akta sig att blanda in sunt förnuft i sådana här debatter, de som har Klimattomtar på loftet har uppenbart tolkningsföreträde i både tryckt och strömmande media.
Om Svenska Akademin skulle valt att vara seriösa skulle ett sådant ord inte kvala in.
[/QUOTE]
Antar att du @Stordrulen känner igen att ordet "klimatförnekare" diskuterats i forumet...eller har du också glömt?
Men här har ju SAOL gjort bort sig och lagt sig för talspråket. I andra sammanhang som tex "förintelseförnekare" som också är ett sammansatt ord, betyder den andra delen av ordet att man förnekar den första delen (en som förnekar att förintelsen ägt rum).Inte för att det lär hjälpa mot en quijotisk föreställningsvärld, men här är ordet direkt från källan, vilket åtminstone det blir svårt att förneka:
Visa bilaga 48067
Och med samma logik och regler måste klimatförnekare tolkas på samma sätt, annars provocerar det folk som gillar ordning och reda. Sen att folk är lata när de talar och utelämnar delar av betydelsen för att ordet "blir så långt"ska inte SAOL ta nån hänsyn till. De ska va korrekta, annars tappar de i trovärdighet.
* varaMen här har ju SAOL gjort bort sig och lagt sig för talspråket.... bla, bla.... De ska va korrekta, annars tappar de i trovärdighet.
Av någon anledning kom jag att tänka på den här gamla historien.Fortfarande en direkt missvisande term.
/Niklas
"Så var det norrmannen som var ute på motorvägen och lyssnade på radio. Plötsligt bröts sändningen för en trafikinformation:
- Varning, varning! Det är en bil som kör i fel färdriktning på motorvägen!
- En! skrek norrmannen. Det är ju flere hundre! "
Måste vara tungt för en sann språkmänniska att bli så missförstådd och motarbetad av makthavarna.Men här har ju SAOL gjort bort sig och lagt sig för talspråket. I andra sammanhang som tex "förintelseförnekare" som också är ett sammansatt ord, betyder den andra delen av ordet att man förnekar den första delen (en som förnekar att förintelsen ägt rum).
Och med samma logik och regler måste klimatförnekare tolkas på samma sätt, annars provocerar det folk som gillar ordning och reda. Sen att folk är lata när de talar och utelämnar delar av betydelsen för att ordet "blir så långt"ska inte SAOL ta nån hänsyn till. De ska va korrekta, annars tappar de i trovärdighet.
Liknande trådar
- Svar
- 54
- Visningar
- 11 K
- Svar
- 19
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 6
- Visningar