Årets löpning - är det i år det händer?

Inte för att jag tävlat på landsväg men hur gjorde de som gjorde det när man enl. tid rekommendationer tog ca en vecka med olika dieter för att kunna lagra maximalt med glykogen.
Man skulle i 2-3 d undvika socker och snabba kolhydrater träna lätt och sista dagen träna tills man var helt slut och sedan vxl till socker och snabba kolh..
Kanske att de cyklade på träningscykel inne men tvivlar efter själv kört 50 km en gång och de måste köra kanske 150 km för att tömma sig helt.
När jag tränade löpning så hade jag bara några hundra meter till hemmet eller idrottsanläggningen med dusch och kläder och när det var dags för Vasa så var det ingen snö kvar i GBG och man fick springa sig trött hur jag gjorde inför Vättern har jag glömt.
Nu för tiden gäller ju andra idéer grundat på nyare forskning med ca 3 d med energirik föda men troligen bäst effekt på lagringen efter totalt slut på glykogen i musklerna.

Inte för att jag tävlat på landsväg men hur gjorde de som gjorde det när man enl. tid rekommendationer tog ca en vecka med olika dieter för att kunna lagra maximalt med glykogen.
Man skulle i 2-3 d undvika socker och snabba kolhydrater träna lätt och sista dagen träna tills man var helt slut och sedan vxl till socker och snabba kolh..
Kanske att de cyklade på träningscykel inne men tvivlar efter själv kört 50 km en gång och de måste köra kanske 150 km för att tömma sig helt.
När jag tränade löpning så hade jag bara några hundra meter till hemmet eller idrottsanläggningen med dusch och kläder och när det var dags för Vasa så var det ingen snö kvar i GBG och man fick springa sig trött hur jag gjorde inför Vättern har jag glömt.
Nu för tiden gäller ju andra idéer grundat på nyare forskning med ca 3 d med energirik föda men troligen bäst effekt på lagringen efter totalt slut på glykogen i musklerna.
Kungsängens folder "Uppladdningen" var bibeln för många, även mig, på 80-talet. Pasta i stora lass. Jag testade olika typer av tömning innan jag laddade. Jag tror jag har en folder i gömmorna.

Numera vet man att det kanske inte var det bästa sättet att kolhydratladda, och även den sydafrikanske forskaren Timothy Noakes erkänner att det inte var det bästa rekommendationerna på 80-talet. Han är ju pappa till Lore of Running och jag har upplaga 3 och 4 av boken, och hoppas att han hinner med en till innan han lägger av.
Jag var på ett seminarium när Timothy Noakes var i Sverige...det var riktigt inspirerande...några år sedan...

Numera kolhydratladdar jag på ett helt annat sätt, som jag tycker fungerar mycket bra. Det skiljer sig inte så mycket från det dagliga jag petar i mig. Kortfattat är det mer kolhydrater som gäller de sista dagarna innan en ansträngning, men inte "pasta i stora lass".

Gäller Alltså inte att man behöver göra slut på allt glykogen i musklerna för att kunna ladda på max.
Frågan är hur mycket det sliter om man tömmer sig helt innan man börjar ladda. Jag mår bra av att tömma mig lite, sedan fylla på med "vanlig mat", men med förhållandevis fler kolhydrater än en vanlig måltid. Sedan fylla på med mellis också, så man toppar sig. Vätska bör man dricka också, vatten såklart.
Under ett lopp är det viktigt att börja äta/dricka direkt...inte vänta 2 timmar. Man får hitta det som magen gillar...

• Gilla
Reactions: hsp

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips