Klimatförändringar - vi lever i det

Nix. Ordet klimatförnekare betyder ju faktiskt att en person som förnekar att vi överhuvudtaget har ett klimat. Å det har jag hittilla inte sett någon göra i någon av trådarna (fast jag kan ju ha missat något enstaka inlägg).
Du som är världsmästaren i alla grenar har väl såklart en egen definition på det ordet också. Vi som inte är messerschmidttare använder oss av Svenska Akademins Ordlista (SAOL) om det uppstår funderingar och där används just den definitionen som Totteman hänvisar till.

Väntar på RagnaRök, tror att det blir ganska trevligt, och inte så farligt som alla tror.

Senast ändrad:
Jag vet med säkerhet att det är beskrivet ungefär så som jag skrev. Går säkert att söka sig fram till var i denna eller granntråden som det togs upp.
Jag förstår att det är lätt att missa, men detta vet jag med säkerhet har tagits upp minst en gång tidigare, kanske två gånger.
Debatten blir ju inte direkt kortare av att den ena sidan konsekvent använder sig att direkt missvisande termer. Så fram med en benämning som faktiskt betyder det som du vill beskriva.
/Niklas

Ragnarök är säkert ett spår av en gammal klimatkatastrof, då en ganska stor del av Sveriges befolkning dog för längesen, Fimbulvintern. Som gav upphov till berättelser om ragnarök i nordisk mytologi och den kommande katastrofen. Men tippar att vi kommer att klara oss väldigt bra nästa gång, no worries now, det blir bara lite varmare !!

Intressant med gammal historia.

Du som är världsmästaren i alla grenar har väl såklart en egen definition på det ordet också. Vi som inte är messerschmidttare använder oss av Svenska Akademins Ordlista (SAOL) om det uppstår funderingar och där används just den definitionen som Totteman hänvisar till.
Som jag skrev. Klimatförnekare betyder kort och gott att man förnekar klimatet. Inget annat!
/Niklas

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer
Inte för att det lär hjälpa mot en quijotisk föreställningsvärld, men här är ordet direkt från källan, vilket åtminstone det blir svårt att förneka:
1770329895878.jpeg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips