Min farmors systers Sarek-vandring någon gång under 40- eller 50-talet

Det gick att bära lätt även på den tiden. Råkade springa på denna text av Jörgen Johansson, som i sin tur återger Elsie Hulthéns redovisning 1959 av hennes packning för veckovisa fjällvandringar med tält. 6750 g exkl. mat, men inkl. rödsprit och reservproviant - trots pyjamas, lägerskor, näsdukar och kaffepanna :)

Det finns folk som replikerat och testat Mallorys & Irvines kläder och (delvis) utrustning på deras Everestexpedition 1924. Det var inte särskilt tungt. Klädlagren byggde huvudsakligen på ull och siden, med bomullsgabardin som skalplagg. De var bekväma, osvettiga och funkade bättre än förväntat; helheten räckte dock inte till för en nödbivack på hög höjd.

Själv har jag aldrig burit tyngre än jag gör nu (undantaget mulleledar- & småbarnstiden, samt tillfällen med en massa klätterskrot, men nu pratar vi ju vandring). Min basvikt råkade hamna kring 4 kg för ett antal årtionden sen, och har hållit sig där sen dess. Det är nog mer så att en del av mina mer moderna prylar bara är lite mer komfortabla inom samma ramar.

Det gick att bära lätt även på den tiden. Råkade springa på denna text av Jörgen Johansson, som i sin tur återger Elsie Hulthéns redovisning 1959 av hennes packning för veckovisa fjällvandringar med tält. 6750 g exkl. mat, men inkl. rödsprit och reservproviant - trots pyjamas, lägerskor, näsdukar och kaffepanna :)

Det finns folk som replikerat och testat Mallorys & Irvines kläder och (delvis) utrustning på deras Everestexpedition 1924. Det var inte särskilt tungt. Klädlagren byggde huvudsakligen på ull och siden, med bomullsgabardin som skalplagg. De var bekväma, osvettiga och funkade bättre än förväntat; helheten räckte dock inte till för en nödbivack på hög höjd.

Själv har jag aldrig burit tyngre än jag gör nu (undantaget mulleledar- & småbarnstiden, samt tillfällen med en massa klätterskrot, men nu pratar vi ju vandring). Min basvikt råkade hamna kring 4 kg för ett antal årtionden sen, och har hållit sig där sen dess. Det är nog mer så att en del av mina mer moderna prylar bara är lite mer komfortabla inom samma ramar.
Ruskigt spännande läsning! Lite förmätet att yttra orden, men "man kunde även då" :) Jag är gissningsvis färgad av 80-talets tunga tygtält med ryggås som vi ibland lånade av den lokala scout-föreningen och jag minns att det årtiondests soväsckar var allt annat än små.

Min farmors syster var som sagt fjällen hängiven då jag har sparat hennes jättefina fjällkartor från 40-50-talet, så det är ju då inte så konstigt att man likt då som nu, söker kontakt med likasinnade och snappar upp idéer och tillvägagångsätt och utrustningslösningar för att kunna vandra så bekvämt som möjligt.

Nja, jag började min "fjällvandringskarriär" i början av 1980-talet efter avslutade studier, och redan då var tälten inte speciellt tunga eller i bomull. Första turerna gjorde vi med kompisen Fjällräven Everest 3 som var ett ryggåstält med en uppskattad vikt på drygt 3 kg. Själv investerade jag efter gedigen tekniskt jämförelse i mitt första egna tält, ett Caravan Keb 3 i mitten av 1980-talet. Ett tält designat av Hilleberg (Bo Hilleberg samarbetade med Caravan och designade deras tält på den tiden) och med inner och yttertält kopplade och dubbelsilikoniserad yttertältsduk vilket var bidragande faktorer för mitt val. Ett tält jag fortfarande har kvar även om det numera är pensionerat från fjällturer. Lägger med en liten kopia av katalogsidan för Caravans tält för den intresserade.
Caravan tält.jpg
Däremot håller jag med om att sovsäckarna oftast i fiber var volymiösa, men sett till dagens motsvarande sovsäckar har det inte skett mycket. Samma polyesterfibrer som ex DuPont Hollowfil och Quallofil som fanns på 1980-talet har sina motsvarigheter idag, och en fibersovsäck för 3-säsongsbruk väger i längre version fortfarande närmare 2kg än 1kg. Dessutom fanns ex Caravan 1000 som ett bra alternativ för en lättare dunsovsäck för sommarvandringen att köpa.

Nja, jag började min "fjällvandringskarriär" i början av 1980-talet efter avslutade studier, och redan då var tälten inte speciellt tunga eller i bomull. Första turerna gjorde vi med kompisen Fjällräven Everest 3 som var ett ryggåstält med en uppskattad vikt på drygt 3 kg. Själv investerade jag efter gedigen tekniskt jämförelse i mitt första egna tält, ett Caravan Keb 3 i mitten av 1980-talet. Ett tält designat av Hilleberg (Bo Hilleberg samarbetade med Caravan och designade deras tält på den tiden) och med inner och yttertält kopplade och dubbelsilikoniserad yttertältsduk vilket var bidragande faktorer för mitt val. Ett tält jag fortfarande har kvar även om det numera är pensionerat från fjällturer. Lägger med en liten kopia av katalogsidan för Caravans tält för den intresserade.
Visa bilaga 47973Däremot håller jag med om att sovsäckarna oftast i fiber var volymiösa, men sett till dagens motsvarande sovsäckar har det inte skett mycket. Samma polyesterfibrer som ex DuPont Hollowfil och Quallofil som fanns på 1980-talet har sina motsvarigheter idag, och en fibersovsäck för 3-säsongsbruk väger i längre version fortfarande närmare 2kg än 1kg. Dessutom fanns ex Caravan 1000 som ett bra alternativ för en lättare dunsovsäck för sommarvandringen att köpa.
Många av dagens tält (förutsätter att vi pratar om 2-manna) ligger kring samma vikter som förr. Dock finns det numera tillämpliga tält kring kilot och t.o.m under.

Alpina bergsbestigare blev av ren nödvändighet drillade i "ultralätt" så länge jag kan minnas. Polska vinterexpeditioner till Himalaya bidrog nog också till den lokala produktutvecklingen, särskilt som kommunistländer hade brist på västvaluta att importera för.

Caravan 1000 var min första svenska sovsäck, och den var tyngre för samma värme än min polska 60-talssäck som blivit kvar i hemlandet (det är såklart bara dunkvalitet och tygvikt man kan förbättra i det fallet).

Mitt första "tält" i Sverige var en enkelväggig tunnel sydd i fransk fallskärmsväv, som rymde två personer och vägde 850 g inkl. (klena) markpinnar. Men visst krävde det omsorgsfulla val av tältplats och en del taktiska reträtter till mer vindskyddade lägen :)

Våra kokkärl från tjeckoslovakiska militära överskottet var säkert sämre, men lättare än dagens Trangiagrytor.

Kan nogockdå vara så att den lokala scoutkåren hade handlat tält i annan viktklass än fjäderlätt ;) Själv var jag ju också bara 5-6 år udner senare hälften av 80-talet och allmänt liten och klen.

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Visa bilaga 47973Däremot håller jag med om att sovsäckarna oftast i fiber var volymiösa, men sett till dagens motsvarande sovsäckar har det inte skett mycket. Samma polyesterfibrer som ex DuPont Hollowfil och Quallofil som fanns på 1980-talet har sina motsvarigheter idag, och en fibersovsäck för 3-säsongsbruk väger i längre version fortfarande närmare 2kg än 1kg. Dessutom fanns ex Caravan 1000 som ett bra alternativ för en lättare dunsovsäck för sommarvandringen att köpa.
En av anledningarna till den höga vikten var ju att det var mkt bomull i innertältet mitt vägde 3.6 kg det väger idag ett vintertält med 3 bågar och betydligt större volym.
Caravan Artic blå utv röd inv hade jag till det tältet pga oklara uppgifter om temp gränser var ju - 16 C så även med 10 mm karimat så låg man med öppen sovsäck och korta underkläder i bomull.

Man hade ju även knälånga gummistövlar med innersula av trä innan man köpte cellgummikängor typ Haglöfs Alaska de väger nästan lika mkt som tältet
Ofta hade vi vikter på 30 + kg en gång hade jag 36 kg med ca 5 kg foto utr man bar då ofta en betydande del av ev kvinnors utr.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips