Min farmors systers Sarek-vandring någon gång under 40- eller 50-talet

Så sent som på 70 tal låg packningarna på ca 30 kg även om man delade på tält och kök för ca 12 d.
Jag hade 36kg pga.foto utr. tex vägde ett 3 p ca 3600 gr(caravan keb3) vissa hade kupoltält de var säkert ännu tyngre,man hade Trangia och 1L T-sprit per vecka och person ist för gas.
Tunga M -59 byxor,Haglöfs alaska nästan upp till knän och tung lång vandringsstav om man ej hittade beg som torkat.
Man slapp ju telefoner och gps och PB.

Helt otroligt. Man får gåshud. Undrar när backlashen ska komma och folk ska börja se tjusningen i att utmana sig med vildmarksliv med "traditionell" utrustning, bara för att visa hur hardcore det är, på riktigt. Kvinnor dessutom, tänker kanske någon, men det var inga veklingar på den tiden. Satt nog snarare i möjligheter/kultur, om det blev några fjälläventyr eller ej och för vem.
Ja det är beundransvärt! Vet ju själv hur det ser ut längs den rutt de sannolikt gått. Häftigt att de var sådana föregångare och sjukt synd att jag är är cirka 20 år för sent ute D; Tänk vilk aintressant asamtal vi kunde haft!

Kul att se sådana gamla bilder. Undrar hur vanligt det var med Sarekvandrare då, måste ha varit svårt att hitta info om exakt vilken väg man ska gå eller exakt var man kan campa ? Nästan omöjligt utan smartphone & Garmin Inreach ? (Sorry) 😄 Ryggsäckarna verkar jobbiga, smala axelremmar och inget riktigt midjebälte ? Tuffa tjejer !!
Ja det är synd att jag är 20 år för sent att upptäcka deras resa. Tänk vad vi kunde pratat om äventyret min farmors syster och jag! Nu kom bilderna ovan i lite knasig ordning, men den bild som heter #02 är märkt "I väntan på Kallok i Sitojaure". De verkar ha varit tre stycken äventrare men tycker mig endast se två på alla bidler. Måntro det var en lokal guide?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips