Min farmors systers Sarek-vandring någon gång under 40- eller 50-talet

Så sent som på 70 tal låg packningarna på ca 30 kg även om man delade på tält och kök för ca 12 d.
Jag hade 36kg pga.foto utr. tex vägde ett 3 p ca 3600 gr(caravan keb3) vissa hade kupoltält de var säkert ännu tyngre,man hade Trangia och 1L T-sprit per vecka och person ist för gas.
Tunga M -59 byxor,Haglöfs alaska nästan upp till knän och tung lång vandringsstav om man ej hittade beg som torkat.
Man slapp ju telefoner och gps och PB.

Helt otroligt. Man får gåshud. Undrar när backlashen ska komma och folk ska börja se tjusningen i att utmana sig med vildmarksliv med "traditionell" utrustning, bara för att visa hur hardcore det är, på riktigt. Kvinnor dessutom, tänker kanske någon, men det var inga veklingar på den tiden. Satt nog snarare i möjligheter/kultur, om det blev några fjälläventyr eller ej och för vem.
Ja det är beundransvärt! Vet ju själv hur det ser ut längs den rutt de sannolikt gått. Häftigt att de var sådana föregångare och sjukt synd att jag är är cirka 20 år för sent ute D; Tänk vilk aintressant asamtal vi kunde haft!

Kul att se sådana gamla bilder. Undrar hur vanligt det var med Sarekvandrare då, måste ha varit svårt att hitta info om exakt vilken väg man ska gå eller exakt var man kan campa ? Nästan omöjligt utan smartphone & Garmin Inreach ? (Sorry) 😄 Ryggsäckarna verkar jobbiga, smala axelremmar och inget riktigt midjebälte ? Tuffa tjejer !!
Ja det är synd att jag är 20 år för sent att upptäcka deras resa. Tänk vad vi kunde pratat om äventyret min farmors syster och jag! Nu kom bilderna ovan i lite knasig ordning, men den bild som heter #02 är märkt "I väntan på Kallok i Sitojaure". De verkar ha varit tre stycken äventrare men tycker mig endast se två på alla bidler. Måntro det var en lokal guide?

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.
Tydligen inte riktigt så tungt och jäkligt som jag trodde:

Ja det är synd att jag är 20 år för sent att upptäcka deras resa. Tänk vad vi kunde pratat om äventyret min farmors syster och jag! Nu kom bilderna ovan i lite knasig ordning, men den bild som heter #02 är märkt "I väntan på Kallok i Sitojaure". De verkar ha varit tre stycken äventrare men tycker mig endast se två på alla bidler. Måntro det var en lokal guide?
Mycket intressant och spännade läsning och bilder. Intressant att se att bron över Smailajåhkkå fanns redan då fast i äldre utförande. Jag noterar att de gick Bastavagge och gissningsvis behöved skjuts över Sitojaure, kanske Kallok var båtföraren de väntade på? Kolla gärna med dagens båtförare som säkert känner historien och kan ge en ledtråd?

Väldigt roligt att se detta. Vi som nu går i Sarek är helt klart del av en tradition med relativt gamla anor. Men det var lite svårare då - bland annat vägen till Kvikkjokk fanns nog inte på den tiden. Så det var en lång resa bara för att komma fram till fjällets fot. På sista bilden (#3) ser det tungt ut. De där ryggsäckarna fick de arma vandrarna att gå framåtböjda, en extra prestation i sig. De är värda all respekt!

Spännade. Trodde Kvikkjokk haft väg läng med Hamberg, gruvnäring osv

Ursäkta att jag kidnappar tråden lite men dunsovsäck 1892?

"Ajungilak, a Norwegian company, is reported as the first commercial producers of sleeping bags with an insulating filling about 1890. Fillings of bags were typically plant material such as kapok, also used as mattress filling. Soon down- or feather-filled bags appeared, the first recorded use being in 1892 by Albert Mummery who died on the 8126m Nanga Parbat in 1895."

Spännade. Trodde Kvikkjokk haft väg läng med Hamberg, gruvnäring osv
Jag roade mig med att läsa ett antal årsberättelser (1944-1959) från STF för att se om jag kunde få fram när Kvikkjokk fick vägförbindelse. Det här är vad jag fick fram ur det urvalet:
Väg klar till Tjåmotis 1949 (sedan båt) Restiden Jokkmokk - Kvikkjokk minskade från 9,5 till 7,5 timme.
Väg klar till Njavve 1957
Väg klar till Kvikkjokk 1958

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips