Klämma på vandringsstav

Innan diskussionen om vandringsstavar urartade till en debatt om skogsvård så var det någon som gav ett tips om att fästa en slangklämma nedtill på staven för att den skulle stå emot stötar bättre.

Jag undrar lite vad för slags manick man menar. Slangklämma för mig är något som man använder för att fästa en vattenslang vid ett munstycke eller liknande och jag har lite svårt att se vad det skulle göra för hållbarheten på vandringsstaven. har jag missat något? Och var köper man en lämplig slangklämma?
 
Köpa slängklämman?

Säkert att du inte tänkt stjäla den i skogen?




F´låt!

Köp den på Biltema, Coop Forum, järnaffärn Clas Ohlson eller lite varsomhelst. Den ska väl hindra att änden av stave spricker, eller t o m hålla fast en lite plåtskoning av änden. En tunnväggig metallrörstump borde också kunna funka.
 
Den splittras lätt

ornskar; sa:
Jag undrar lite vad för slags manick man menar. Slangklämma för mig är något som man använder för att fästa en vattenslang vid ett munstycke eller liknande och jag har lite svårt att se vad det skulle göra för hållbarheten på vandringsstaven. har jag missat något?
Du kunde inte ha mera rätt, visst är slangar vad man oftast använder den till. Men trästavar har en benägenhet att spricka/splittras i nederändan om man stöter den i hårt underlag. Det vanligaste är kanske att "sko" änden på något vis, t.ex. med ett rör som Anders alldeles nyss föreslog. Men i brist på annat kan man naturligtvis förstärka änden med en slangklämma (undrar dock om inte "skruvdelen" kommer att ha en tendens att fastna överallt).
Ifall du fortfarande inte vet vad en slangklämma är ta en titt på bilden
h4153.jpg


Kolla gärna in hur jag har gjort med min stav (Orvar) på http://fjallen.nygardh.net och klicka på "Claes" på startsidan.

MVH ///Claes
 
Kan inte se en rimlig anledning att ha en kluns längst ner på staven. Gör man staven av björk, ek eller något hårt tärslag så splittras den inte. Den kan ju nötas men en stav som är lika lång som man själv är kan man man nöta länge på.
Det viktigaste är när man barkar staven skall man lämna en bred rand av bark/näven längst upp och längst ner så staven inte torkar så fort att den spricker.
Vill man promt ha en skoning längst ner kan man köpa en bit kopparör i med lämplig diameter eller en hylsa som passar så man får en riktig skoning. Kolla hos närmaste rörkrökare. // RJ
 
Slangklämman som reservdel!

Slangklämman har fler syften än att stärka ändan på staven, det kanske viktigare syftet är att ha den med som reservdel för att reparera något med. När jag går på längre tur så har jag också lindat en par meter galvaniserad järntråd mellan två rostfria klämmare på ändan av staven. Med en VICTORINOX CyberTool och ovannämnda ”reservdelar” reparerar man det mesta, allt från en brusten vandringsstav till att t.ex. spjäla ett ben.

Jag har aldrig behövt dessa ”reservdelar” ännu men den dag jag inte har de med mig så kanske de behövs och jag är för praktiskt lagd för att inte ha med dem med mig.
 
walk_alone; sa:
Det viktigaste är när man barkar staven skall man lämna en bred rand av bark/näven längst upp och längst ner så staven inte torkar så fort att den spricker.
// RJ


Hjälper det verkligen? Fukten går ju ut allra snabbast i ändarna. Täpp igen ändarna med lite lack eller trälim eller liknande så kommer hela den barkande staven att torka jämnsnabbt/långsamt.

Leif...
 
bogart; sa:
walk_alone; sa:
Det viktigaste är när man barkar staven skall man lämna en bred rand av bark/näven längst upp och längst ner så staven inte torkar så fort att den spricker.
// RJ


Hjälper det verkligen? Fukten går ju ut allra snabbast i ändarna. Täpp igen ändarna med lite lack eller trälim eller liknande så kommer hela den barkande staven att torka jämnsnabbt/långsamt.

Leif...

Kokt potatis lär också fungera =)
 
bogart; sa:
Hjälper det verkligen?
Japp det hjälper. Kollade just min dotters vandringsstav som jag skar till mellen Nikka och Láddjujávri - hade som inte tid att fråga markägaren om lov - och den har inga sprickor någonstans och har fortfarande nävret kvar längst ner.
Nu har hon ett par kompedrell så det är slut på 'trästavsromantiken'. De stavarna är köpta på team sportia, ärligt betalda och inte tjyvade. // RJ
 
gjorde jag något dumt

... när jag skruvade i en metallbricka längst ned på staven. Finns det risk att den spricker av det?

Som information kan sägas att min "metallbricka" bestod av en gammal dansk femkrona. Ni vet en sån där med hål i mitten. Passade faktiskt perfekt ...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.