Kläder till fjällen?

Hej!

Har liksom de flesta här inte undgått att bli inspirerad av UL-konceptet. Har varit uppe i fjällen nästan varje år sen jag var 13 (är nu 28) och har alltid haft mkt kläder med mig. Problemet är att jag är ganska frusen o jag blir imponerad av lättviktsgänget här som klarar sig med bara en mikrofleece som förstärkning på Fjället. Förförra sommaren (runt Abisko) hade vi runt 0 grader i en vecka under augusti och det är väl bland det kallaste man kan räkna med att råka ut för kan jag tänka mig.

Till sommaren skall vi till Sarek och jag har funderat ganska mkt på vilka kläder (på överkroppen) jag skall ta med mig:

Har följande att tillgå:
Ull T-shirt (110g)
Craft windstopper underställ (175g)
Icebreaker tunn ullunderställ (200g)
Ullfrotté (25O g)
KM LIV (290)
Montane Prism syntetvärmejacka (370 g)
Millet touring pro (softshell, powershield, 370 g)
Marmot essence (200g)
Marmot Ion windshirt (130 g)(har inte än men kan tänka mig att köpa - alt. Montanes motsvarande som är ännu lättare)

Just nu ser min lista ut så här:
T-shirt (110g)
Craft (175g)
Ion windshirt (130g)
(dessa har jag på mig under vandring när det är som kallast)

Ullfrotté (250g)
Montane syntetvärmejacka (370g)
Esssence (200g)
(detta är förstärkning under pauserna och vid lägret och fungerar även när det regnar mkt)

Summa: 1235g

Även om jag tar på mig allt kommer jag antagligen frysa lite om det är runt 0, det regnar/snöar, blåser mkt, jag är svettig och sitter still i ca 30 min (Tex under lunchen; värsta scenariot mao). Detta vet jag av erfarenhet! Pga risk för regn stannar alltså LIV hemma! Det tar oxå ganska hårt att lämna kvar softshelljackan (som jag skulle kunna ha istllet för Ion windshirten - viktökning +200g) då jag älskar denna plagg i övrigt...

Värmemässigt skulle jag antagligen klara mig lika bra med bara craft+LIV+essence(665g dvs nästan halva vikten), men då har jag inget ombyte och är betydligt fuktkänsligare!

Hur skulle er packlista se ut (givet de plagg som jag har tillgång till). Hur skulle ni (UL-människor) resonera? Eller kan man bara blir en riktigt UL:are om man inte är lättfrusen?:)

Tacksam för synpunkter!
/Petri
 
Skulle låta duntröjan följa med.
Vid fukt/regn tar du regnplagget över.
Jag använder min dunjacka ständigt,när jag sitter still och det inte är varmt.Inga vindstopper,fleece eller så.
Men ibland speciellt framåt hösten tar jag en tunn fleece som alternativ gångtröja i st f den tunna skjortan.
 
LIV!

Puttri; sa:
Hej!

Har liksom de flesta här inte undgått att bli inspirerad av UL-konceptet. Har varit uppe i fjällen nästan varje år sen jag var 13 (är nu 28) och har alltid haft mkt kläder med mig. Problemet är att jag är ganska frusen o jag blir imponerad av lättviktsgänget här som klarar sig med bara en mikrofleece som förstärkning på Fjället. Förförra sommaren (runt Abisko) hade vi runt 0 grader i en vecka under augusti och det är väl bland det kallaste man kan räkna med att råka ut för kan jag tänka mig.

Till sommaren skall vi till Sarek och jag har funderat ganska mkt på vilka kläder (på överkroppen) jag skall ta med mig:

Har följande att tillgå:
Ull T-shirt (110g)
Craft windstopper underställ (175g)
Icebreaker tunn ullunderställ (200g)
Ullfrotté (25O g)
KM LIV (290)
Montane Prism syntetvärmejacka (370 g)
Millet touring pro (softshell, powershield, 370 g)
Marmot essence (200g)
Marmot Ion windshirt (130 g)(har inte än men kan tänka mig att köpa - alt. Montanes motsvarande som är ännu lättare)

Just nu ser min lista ut så här:
T-shirt (110g)
Craft (175g)
Ion windshirt (130g)
(dessa har jag på mig under vandring när det är som kallast)

Ullfrotté (250g)
Montane syntetvärmejacka (370g)
Esssence (200g)
(detta är förstärkning under pauserna och vid lägret och fungerar även när det regnar mkt)

Summa: 1235g

Även om jag tar på mig allt kommer jag antagligen frysa lite om det är runt 0, det regnar/snöar, blåser mkt, jag är svettig och sitter still i ca 30 min (Tex under lunchen; värsta scenariot mao). Detta vet jag av erfarenhet! Pga risk för regn stannar alltså LIV hemma! Det tar oxå ganska hårt att lämna kvar softshelljackan (som jag skulle kunna ha istllet för Ion windshirten - viktökning +200g) då jag älskar denna plagg i övrigt...

Värmemässigt skulle jag antagligen klara mig lika bra med bara craft+LIV+essence(665g dvs nästan halva vikten), men då har jag inget ombyte och är betydligt fuktkänsligare!

Hur skulle er packlista se ut (givet de plagg som jag har tillgång till). Hur skulle ni (UL-människor) resonera? Eller kan man bara blir en riktigt UL:are om man inte är lättfrusen?:)

Tacksam för synpunkter!
/Petri
Liv-jackan skulle jag absolut ha med mig.Varför lämna den hemma? För att spara 200g i viktökning!?(i ryggsäcken)Jackan är suverän att ha under skaljackan när det är rått och kallt.Att köra efter UL- konceptet innebär inte att vandra lätt till varje pris och göra det till ett självändamål..det ska väl finnas en praktisk ide med det hela också.Ta med dig dunjackan !..."ler" Mvh.Timo.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Stromberg_emil Vax till kläder Fjällvandring 11
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
Hästenhäst Kläder för vandring på Island i juni Fjällvandring 3
benny Förvaring av "civila" kläder Fjällvandring 2
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
Helena B Första vandringen, tips på kläder när det är varmt. Fjällvandring 41
Gasten Kläder Fjällvandring 4
pirx kläder i sovsäcken? Fjällvandring 12
skuggarvet ITAB kläder. Fjällvandring 4
larvik line Fråga om kläder skallplag Fjällvandring 1
peppe_37 Mycket kläder Fjällvandring 27
nickeB Tvätta kläder i fjällen Fjällvandring 14
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20
markthenils Haglöfs kläder Fjällvandring 10
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 69
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.