kläder i sovsäcken?

tjena!

har flera gånger hört att det inte är bra att ha kläder på sig i sovsäcken, att det inte förbättrar värmen. men har kollat lite på forumen och här ser jag råd om att ha på sig allt möjligt; ullunderställ, dunjackor, andra sovsäckar, ha i lakan osv...

vad stämmer?

är det ngt speciellt material man ska undvika? tänkte kanske ha på mina långkallingar och använda ett lakan nu i helgen, båda av bomull.

mvh / alex
 
har flera gånger hört att det inte är bra att ha kläder på sig i sovsäcken, att det inte förbättrar värmen.

Som jag skrev sist detta diskuterades: Hur kan flerskiktsprincipen automatiskt slås ut bara för att man råkar krypa ner i en sovsäck?

Självklart är det så att ju mer isolering man har på sig desto mindre fryser man. MEN, det finns såklart en del saker att tänka på.

Sovsäckens isolering bygger på att den är "fluffig". Har man för trång säck eller för mycket saker i säcken trycker man ihop isoleringen och den blir sämre. Samma sak gäller ju om man t.ex. har en dunjacka på sig i säcken (den trycks ihop och isolerar dåligt, antagligen bättre att ha den ovanpå säcken).

Två ben i varsit byxben får en större yta (som läcker värme) än två ben tillsammans i en sovsäck. Precis samma fenomen som att tumhandskar är varmare än fingerhandskar.

Om kläderna är fuktiga och man har dem i sovsäcken så kommer fukten med stor sannolikhet att flytta sig till sovsäcken. Och fuktig sovsäck är inte så himla bra (särskilt inte om fukten fryser till frost inuti sovsäckens stoppning). Det är dock mest ett problem på vintertid när kroppsvärmen inte orkar med att torka säcken. När det är varmare (och man alltså har tunnare säck) så brukar kroppsvärmen (enligt min erfarenhet) klara av att torka ur säcken tillräckligt.

Slutligen ska man väl inte helt ignorera bekvämligheten. Att ligga och sova i dunjacka i en tunn syntetsäck är inte lika skönt som att ligga och sova i en tjock mysig dunsäck.
 
Alltid kläder!?

Om superunderställ räknas som kläder har jag alltid kläder på mej i sovsäcken! Tycker det är skönare så och skyddar sovsäcken mot nedsmustsning. Är det kallt kan jag även ha ullfrottétröja när jag sover. Men dessa plagg använder jag bara som sovplagg! Jag skulle inte vilja ha bomullskalsingar/lakan, använder överhuvud taget inte bomullsplagg i friluftslivet numera, det blir så fuktigt och där med kylande, tungt och torkar långsamt

Hälsn. BrittMarie
 
Re: Alltid kläder!?

swabr; sa:
Om superunderställ räknas som kläder har jag alltid kläder på mej i sovsäcken! Tycker det är skönare så och skyddar sovsäcken mot nedsmustsning. Är det kallt kan jag även ha ullfrottétröja när jag sover. Men dessa plagg använder jag bara som sovplagg! Jag skulle inte vilja ha bomullskalsingar/lakan, använder överhuvud taget inte bomullsplagg i friluftslivet numera, det blir så fuktigt och där med kylande, tungt och torkar långsamt
Håller med alla :) Sover alltid i ullunderstället. Är de fuktiga så sover jag iar i dom men är de blöta byter jag till torra flece kläder.
Om det känns fuktigt i säcken eller om jag blir för varm då kan allt åka av och ibland sover jag i bra kalsonger utanför sovsäcken. Som hemma va?
Bomull, går väl bra om man inte har annat och de är torra. Det finns ju siden, syntet och ullfotté och ull. Vilket man skall välja beror på vad man trivs med och hur kallt det är.
 
på med kläder

Man har sin säck, sen är det bara att ösa på kläder tills det är behagligt.

Märker man att man alltid har massor med kläder på sig när man sover är det dags att fundera på en ny sovsäck.
 
bommulslakan

i förra numret av en scout tidning gav de rådet bommulslakan i sovsäcken. Är det någon skillnad på bommul när det är i sovsäck eller är det lika fel som i övrigt när man är ute?
 
Re: bommulslakan

mekstr; sa:
i förra numret av en scout tidning gav de rådet bommulslakan i sovsäcken. Är det någon skillnad på bommul när det är i sovsäck eller är det lika fel som i övrigt när man är ute?

Bommulslakanen kan möjligtvis ta åt sig fukt (precis som ylle gör) så att man undviker att det hamnar i säckens fyllning.
 
Re: bommulslakan

i förra numret av en scout tidning gav de rådet bommulslakan i sovsäcken.

Rekommenderade de inte bara "vanligt påslakan"? Det är ju något som de flesta redan har hemma och alltså kan använda utan att behöva köpa.

Jag menar, inom scouterna rekommenderas ju normalt ungarna att ha jeans på sig, så bomullspåslakan i sovsäcken är nog inte så farligt på en vanlig hajk över en helg.

(Jag brukar i alla fall förklara för våra patrullscouter varför bomull inte är så himla bra.)
 
Felet med bommull är att det slutar värma och istället kyler om det är fuktigt eller vått. Alltså är det enklare med syntetunderställ, eller ylle. (Ylle torkar dåligt, men värmer även när det är vått.)

Ett bra sätt att råda bot på fukt i sovsäcken är att ta en kraftig vattenpåse, t.ex. Dromedar-säck, koka upp vatten och fyll påsen. Ta bort slangen och ersätt med det platta locket. Ha i sovsäcken som varmvattenflaska. Driver ut både fukt och kondens.

Själv brukar jag ta av de yttre lagret kläder och sova i underställ och strumpor, samt mössa. En dunväst/jacka funkar jättebra som kudde och om skalplagget är torrt blir det perfekt som extra isolering under fotdelen av sovsäcken (fryser man om fötterna fryser man överallt). Resten av kläderna kör jag ned i sovsäckens fotände (jag är ganska kort, så jag fyller inte hela säckens längd), då är de mindre fuktiga på morgonen och skönare att ta på sig.
 
Mycket på benen, lite på bålen

På Svalbard har jag fått prova på att sova i kallt väder ganska många gånger. Eftersom sovsäcken inte alltid varit supervarm så har jag testat ut hur jag ska få det så varmt som möjligt. Sovsäcken har varit Angjungilak fetste syntetsäck, men mycket gammal och hoptryckt (Denali Arctic, bra när den är ny). Säcken klarar fukt väldigt bra, men är inte så tjock.

På huvudet är det bara att pälsa på sig, fleecemössa plus skinnmössa. På överkroppen underställ och ullfrotté, inte mer, då blir det fuktigt o kallt. På benen kan jag ha mer utan att bli fuktig, där blir det underställ och fleecebyxor. Och så dubbla sockar på fötterna. Det är skönt att ha mycket kläder i sovsäcken när man ska kliva upp, mindre att ta på. Om det är riktigt kallt lägger jag dunjackan ovanpå sovsäcken.

Min slutsats är att jag kan ha ganska mycket på benen, men inte på överkroppen.

P.S. Om man har gott om bränsle kan man köra med varmvattenflaska som någon påpekade. Trär man strumpor eller vantar över så blir dom torra o fina.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.