Räcker sovsäcken?

Jag ska ut och vandra i Abisko på fredag (20/6) och vara ute i en vecka.

Men jag är lite rädd att min sovsäck ska vara för kall. Vill inte ligga och frysa hela nätterna. Jag har en Haglöfs Outback Zero (DuPoint, ThermolitePlus).

Tror ni att den räcker för att hålla värmen?
 
Vad står det på sovsäcken? Är du varm eller kall av dig? Har du någonsin använt just den sovsäcken förr? Släng med ett ylleunderställ om du är osäker.
 
Det står inget på säcken men komforttemperaturen är +7 tror jag, men den ska enligt Haglöfs fungera till ±0. Men det brukar inte stämma tycker jag. Fast jag är ganska frusen av mig.
Jag har använt den förut men aldrig varit så långt norrut.

Tack för recensionlänken. Ska kika lite där.
 
Det står inget på säcken men komforttemperaturen är +7 tror jag, men den ska enligt Haglöfs fungera till ±0. Men det brukar inte stämma tycker jag. Fast jag är ganska frusen av mig.
Jag har använt den förut men aldrig varit så långt norrut.

Tack för recensionlänken. Ska kika lite där.

Har den något loft kvar kan den funka ner till +10 i normalfall,extremtemp anger den temp där det finns risk för skador.Outback Zero är inte klassad enligt EN-blablabla,den är väl äldre än så?


peter
 
Olika syn

Hej.
På den här frågan kan Du få olika svar av alla. Min syn...är att den är alldeles för kall. Men allt beror ju på omständigheterna. Vilken nattemperatur är det, hur trött är Du, hur frusen är Du, hur har säcken förvarats, hur fuktigt är det, drar det genom tältet, är det trångt i tältet, vad har Du för liggunderlag etc.

Jag gillar inte heller att frysa så i svenska fjällen där det kan bli minus på natten vill jag helst ha minst en -5 säck. Komforttemperatur och av nyare modell som förvarats rätt.

Men har Du tur blir det varmt och det fungerar ändå. Kläder hjälper om det börjar bli otrevligt. Börjar det bli ner mot extremtemperatur vad säcken klarar så ta ner tälet och börja gå igen. Räkna inte med att kunna sova då.

/Magnus
 
Jag röstar också på för kall, om du skall ha enbart sovsäcken utan något mer i. Enda gången jag har frusit i tältet är en midsommarafton på Gällivare camping, med en sovsäck som går ned till 0 grader. Och jag är varm av mig, fryser väldigt sällan. De sovsäckarna köpte vi till bilsemestrarna i Sydeuropa och jag tänkte väl inte på att Gällivare är kallare än Nice. :) Nu använder vi sovsäckarna i fjällen ändå, men har då en fleecefilt i, litet extra vikt att släpa på, men inte så mycket att det inte är värt det, fleece är relativt lätt ändå, och billigare än en ny sovsäck.

EDIT: Jaha, nu har jag läst recensionerna för denna säck och insett att mina erfarenheter kanske inte säger någonting. Döm själv.
 
Tack för tippsen allesammans.

Jag har kikat lite på hur vädret kommer att bli och det ser ut som att det kommer att snöa. Huuu!
Så jag har bestämt mig för att slänga med en extra sovsäck. (En Haglöfs Lim 5.) Det kan nog vara värt de extra grammen. Det finns inget värre en att frysa!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.