Kebnekaise

Hej! Planerar att vandra i Kebnekaise nästa sommar, men skulle uppskatta om jag kunde få lite allmänna tips från er som varit där. Skulle gärna vandra en tur på 3-5 dagar, känner ni till en bra rutt? Jag och mitt resesällskap har inte varit där och inte satt oss in i vilka leder eller vandringar som finns, så vi skulle verkligen uppskatta lite inledande hjälp. :) Något annat man bör tänka på?Tack på förhand!
mvh/ Hannah
 
Start i Nikkaluokta?

Nikkaluokta-Kebnekaise-dagstur Tarfala-dagstur sydtoppen-Nikkaluokta. Det är väl standardtur 1A men inte dålig för det.

Tarfala bör man promenera upp till oavsett.
 
Hej.
Jag är också intresserad av samma rutt.
Hur många dagar bör man planera in för en tur Nikkaluokta-Kebnekaise-Sydtoppen-Nikkaluokta?
Och hur tuff är stigningen till topppen?
mvh
RogerN
 
Hej.
Jag är också intresserad av samma rutt.
Hur många dagar bör man planera in för en tur Nikkaluokta-Kebnekaise-Sydtoppen-Nikkaluokta?
Och hur tuff är stigningen till topppen?
mvh
RogerN

Om man inte är mycket vältränad så tar det 1 dag till stationen, 1 dag topptur och 1 dag tillbaka till Nikka. Men toppturen med guide kan vara fullbokad och/eller det kan vara dåligt väder för topptur, så du bör ha med än 3 dagar inplanerat. Får du någon extra dag kan man gå dagstur i omgivningen, t.ex till Tarfala.

Stigningen till toppen bör jag inte uttala mig om eftersom jag inte varit upp själv, men så mycket vet jag att det är enklare att gå den guidade turen.

/Ulf
 
Om man inte är mycket vältränad så tar det 1 dag till stationen, 1 dag topptur och 1 dag tillbaka till Nikka. Men toppturen med guide kan vara fullbokad och/eller det kan vara dåligt väder för topptur, så du bör ha med än 3 dagar inplanerat. Får du någon extra dag kan man gå dagstur i omgivningen, t.ex till Tarfala.

Stigningen till toppen bör jag inte uttala mig om eftersom jag inte varit upp själv, men så mycket vet jag att det är enklare att gå den guidade turen.

/Ulf

Var uppe med min 13-årige son sommaren 2006 och instämmer till fullo i föregående. Vi gick Västra leden, vilken inte kräver guider eller klättervana. Ligger man i tält kan man lägga sig närmare Kitteldalen än vad fjällstationen är. Då spar man några timmar på en lång dag upp och ned. Och man bör ha en 5 dagar på sig för att kunna invänta vackert väder. Det finns många möjligheter att göra "öglor" runt ett utgångsläge som Kebnekaise fjällstation eller dess närhet. Tarfala, Tjeurako, Singivagge, Ladtjovagge, Kungsleden etc.

Jörgen
 
Vi gjorde turen Nikkaluokta - Fjällstationen - Sydtoppen - Fjällstationen - Nikkaluokta i somras. Vi tog fyra dagar på oss. Två dagar för vandring till och från stationen och två dagar för "toppattacken". Första "toppdagen" tvingades vi vända p g a för dåligt väder (dimma, duggregn), men andra dagen gick vi upp längs västra leden. Ni bör räkna med minst en reservdag för toppturen, med tanke på risken för dåligt väder. Lycka till!

Här är lite bilder från i somras
 
Att gå västa leden i bra väder är inga problem med en hyffsad kondition. Har försökt två gånger tvingades vända en gång pga av storm. Jag blåste omkull åtskiljiga gånger så vände i kaffedalen. Den andra gången var den kanon väder och då är det bara en lång lång vandring. Så vädret är det "stora" problemet!
Mvh Oscar
 
Har varit där....

Hej,

Vi har gjort en topptur och vandring till Kebnekaise sommaren 2003.
Vi startade i Nikaloukta och tog en hel dag på oss för att komma fram till Fjällstationen (naturen är helt fantastisk och vi passade på att njuta).

Dag två gav vi oss på toppbestigningen och gick västra leden (räkan med 12 timmar T/R).

Dag tre gick vi tillbaka till Nikaloukta.

Titta gärna in på vår hemsida www.traneving.se där vi har skrivit om våra vandringar i Sverige och Alperna.

/Helena och Thomas
 
Köp kartan över Kebnekaise (1:20 000 tror jag den är), alltså inte den stora fjällkartan. Till toppen finns i huvudsak två vandringsleder, västra och östra. Den västra leden är betydligt längre, men kräver ingen klättring. Medan den östra, men kräver en del klättring. Med klättring menar jag här att man får ta med händerna på klippan. Det finns nu mera en via ferrata uppsatta längs denna klätterväg, dvs en dragen stålvajer som man kan klippa in sig i. Vill du använda den behöver du en sele och en slinga med karbin (finns att hyra på plats). Du "klipper" då in dig på stålvajern och går/klättrar uppåt. Skulle du snubbla och falla blir fallet inte speciellt långt.

Den östra leden går också i kanten av en glaciär, som väl får sägas vara rätt ofarlig. Följer du bara spåret i snön ska det inte vara något problem. Beroende av väder kan snön på toppen vara lös eller hård. Men kommer du upp senare på eftermiddagen är den vanligtvis rätt mjuk.

Ta god tid på dig! Lägg minst 5 dagar på plats, om du vill vara mer säker på att få ut något av trippen. Det är ingen hit att stå på toppen i total dimma och inte se ett dugg. Vid dåligt väder kan en tur till Tarfala vara en upplevelse. Dessutom ger det bra träning inför ett toppförsök.
 
Och hur tuff är stigningen till topppen?

Förmodligen är den bitvis brantare än vissa partier när man bestiger Mount Everest!

Jag menar, jag har ju inte varit upp på Everest, men jag skulle bli mycket förvånad om alla partier av den bestigningen skulle vara brantare än den brantaste på Kebnekaise :cool:
 
Förmodligen är den bitvis brantare än vissa partier när man bestiger Mount Everest!

Jag menar, jag har ju inte varit upp på Everest, men jag skulle bli mycket förvånad om alla partier av den bestigningen skulle vara brantare än den brantaste på Kebnekaise :cool:

Jag har varken varit på Everest eller sydtoppen, men jag tror att det finns partier på Everestleden som är brantare än allting på västra leden till sydtoppen.

Höjdskillnaden från kebnekaisestationen till sydtoppen är ju 2100 - 700(?) = 1400 meter.

Jag tycker nog att blockterrängen är jobbig, lika mycket som höjden i sig. Det blir såklart ännu värre när det är både blockterräng och motlut. Men höjden får man ju nåt för, iom utsikten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.