Kebnekaise

Är väl inga vad direkt vid normal vattenföring att tala om, så högskaftade kängor räcker till, kan behövas lite slugt vägval över kittelbäcken vad jag kommer ihåg, men inget farligt.
 
Jag hörde talas om att det var en del vad, men vad jag kan se på kartan BD8 över Keb så är det en bro uppe vid Kittelsjön men på Kebs högfjällskarta så syns ingen bro.
Det är ju några år mellan kartorna.
Få se om det är någon som sett en bro :)
 
Vargryggen är inte ett alternativ för fjällvandraren i gemen

För er som har vandrat västra och östra leden och vill ha någon annan väg till toppen kan jag rekommendera att gå via Tarfalla över Isfallsglaciären, sen uppför Halspasset och via nordtoppen nå sydtoppen. Sen kan man gå ner via östra leden. Denna led kräver dock erfarenhet av glaciär, lämplig utrustning (stegjärn, isyxa, sele och rep) och bra väder.

Detta är förvisso ett roligt alternativ. Ännu roligare blir det om man går över Kebnepakte till Halspasset. Nordkammen har, för att vara Lappland, fin rolig klippa, och man slipper ta sig över Storglaciären.

När det gäller förekomsten av spår så beror det på om någon gått före en. Om inte — vilket var fallet då vi gick traversen Halspasset, Nordtoppen, Sydtoppen, Östra leden— riskerar man att få sparka upp steg i meterdjup snö, mkt ansträngande och tidsödande.

Det kan sägas mycket om Vargryggen. Men jag förstår inte riktigt varför det postas om den i forumet för fjällvandring. Vargryggen är inget som fjällvandrare normalt bör ge sig på. För att den ska kunna gås säkert krävs både alpina kunskaper och fjällvett. Vargryggen är inte ett alternativ för fjällvandraren i gemen.

Däremot finns här ofta diskussioner om Östra ledens för och nackdelar. Är det klättring eller inte? Det är en diskussion som hör hemma här, eftersom den kan hjälpa folk att fatta rationella beslut om vilken led de ska välja. Som jämförelse kan nämnas, att Östra leden i alpintermer brukar klassas som I. D v s man måste använda händer på enstaka ställen, säkring onödig. Dessutom finns "fasta rep", ledstänger, etc, och svårigheterna är väl kända och beskrivna.

Vargryggen däremot har en sektion vid Halspasset som är II+ eller III-, d v s även erfarna alpinister säkrar sig över den. Vidare kan Vargryggen mellan Nord och Sydtoppen, sommartid bestå av stenhård is, i vilket fall den är —såvitt jag förstår— PD och kräver inte bara stegjärn, rep och isyxor utan även kompetensen att använda denna utrustning på ett korrekt sätt.
 
Jag hörde talas om att det var en del vad, men vad jag kan se på kartan BD8 över Keb så är det en bro uppe vid Kittelsjön men på Kebs högfjällskarta så syns ingen bro.
Det är ju några år mellan kartorna.
Få se om det är någon som sett en bro :)


Det finns ingen bro där, iaf inte i somras. ;-) Som någon skrev här ovan, om det är högt vattenstånd kan det vara lite småknepigt att ta sig över, men det brukar gå att hitta vadställen.
 
Keb

Hej folket
Har träffat folk på toppen i gympa dojjor säkert blöta om fossingarna men uppe var dom,
Det finns ingen bro men det är ett lätt vad/går att hoppa över med stavar.

Östra eller västra Västar e ju gratis å det e ju alltid gott samtidigt som östra har (i mitt tycke) en vackrare anmars när man väl kommit upp på platån + att guiderna kan berätta en del om omgivningen.

Och som många sagt det e fjället så räkna med att vädret kan slå om,Bifogar en bild tagen v31 -06 på vierranvarri snön på bilden e dags färsk.

Ha en trevlig tripp
 

Bilagor

  • image002.jpg
    image002.jpg
    40.7 KB · Visningar: 937
Ja det ska bli så himmla kul att komma upp.
Det ser ut som att man får ha med sig lite varmt också :) gillar verkligen bilden.
Jag hade tänkt att tälta vid kittelsjön om det finns plats
 
Ja det ska bli så himmla kul att komma upp.
Det ser ut som att man får ha med sig lite varmt också :) gillar verkligen bilden.
Jag hade tänkt att tälta vid kittelsjön om det finns plats

Personligen skulle jag inte tälta där uppe stenskravlet. Jag tycker inte att det är värt den timmen man tjänar mot att tälta precis innan man går in i kitteldalen på en skön äng med grym utsikt :)
 
Ja det ska bli så himmla kul att komma upp.
Det ser ut som att man får ha med sig lite varmt också :) gillar verkligen bilden.
Jag hade tänkt att tälta vid kittelsjön om det finns plats

Det där med varmt jäller väl alltid i fjällen, men var skall man tälta? Har fram o tillbaka funderat på kaffedalen, ska finnas några enstaka platser. Jag är nog inte ute så mycket efter att spara en timme som att få en så högt belägen (magnifik) tältplats möjligt. Har ni som varit där synpunkter?
 
Kaffedalen

Kaffedalen är ett enda stort blockhav, men det finns ett mindre antal röjda plättar.
Det är dock inte på något sätt några stora plättar och det är riktigt bökigt att över huvud taget få upp ett tält enligt konstens regler. Men visst går det om man gett sig den på't -- jag har själv gjort det:



Upp från Siŋŋivággi
Toppattack och nedfärd


Annars händer det ju att folk traskar ända upp till någon av toppstugorna (gamla är att föredra) och ligger över, för att kila den sista biten upp på tidig morgon.
 
Personligen skulle jag inte tälta där uppe stenskravlet. Jag tycker inte att det är värt den timmen man tjänar mot att tälta precis innan man går in i kitteldalen på en skön äng med grym utsikt :)


Någon bild jag sett så verkar det finnas en gräsplätt uppe vid kittelsjön.
Men jag kan ha sett fel.
Jag tjänar gärna en timme då jag har mina 2 tjejer med mig som är 11 o 12 år
och jag vill inte att det ska bli för tungt att nå toppen.
Kaffedalen har jag sett kort på och det lockade inte, så jag hoppas att det är större chans att hitta plats runt Kittelsjön.
 
En sak jag tycker man inte bör missa när man tagit sig till Kebnekaiseområdet är Tuolpagorni (stavning?). Det går turer från stationen som man kan vara med på, vilket jag rekomenderar de som inte har egen klätterutrsutning med sig.

Vandringen upp till Tuolpagorni går via en kam, med många tiotals meter i stort sett fritt fall på båda sidor. Den är ingenting för de som lider av svindel, men för andra är det en höjdare. Klätterutrustningen man behöver är inte för att klättra, utan för att inte falla så långt om man faller. Det räcker med hjälm, sele och tvådelad lina med karbiner i vardera ände.
 
hade tänkt mig till toppen här i sommar. är det augusti som gäller? slutet på juni mitten på juli hur ser det ut då (västra leden upp)?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.