Vandra oledat i Jämtlandsfjällen

Hej!

Jag tänkte vandra i Jämtland i slutet av juli eller början av augusti och söker tips på oledade rutter. Jag åker tåg så vore bra att börja och sluta rutten vid Vålådalen, Storulvån, Enafors eller Storlien. Jag har tänkt vara iväg typ 5-12 dagar, ganska flexibelt. Är det nån som har gått och känner till lämpliga områden/rutter utanför lederna? Jag har gått oledat förut i andra områden och är okej med att vada, men undviker helst snår.

Tack på förhand!
Sara

Har gått mest längs lederna där, men tänker påstå att det nog går bra att vandra på måfå: inga jättepartier med snår och de flesta vattendragen är ganska små.

Oledat kan jag rekommendera området mellan Lill-stensdalsfjället och Smällhögarna (där vi gick från f.d. Gåsenstugorna mot Vålådalsstationen, Stensdalsstjärnarna är värda en liten omväg).

Västra Bunnerstöten är också trevlig, har tältat på samma plats där flera nätter och bara gjort dagsturer.

Vill man se Kyrkstenen tycker jag den uppenbarar sig bäst om man kommer oledat söderifrån, men det är ganska fuktigt och småsnårigt.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Lunndörsfjället, Trondfjället, Anarisfjället. Inte många leder där inte, bara kolla kartan och planera turen.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.