Kan hunden förstöra tältet?

Min lilla råtta vaktar så mycket att när någon närmar sig tältet vill hon ut och skälla på vederbörande. Hon får jäkligt bråttom och då gäller det att man har lämnat yttertältet lite öppet och hinner dra upp dragkedjan på innertältet en liten bit så hon kan klämma sig ut. Har hunnit hittills, men men...
 
Har som mest haft med 3st hundar när jag har vandrat. Alla hundarna sov i tältet med mig utan problem. Har med ett extra liggunderlag åt hundarna + att jag packar en tunn filt i klävjeväskan att lägga ut som skydd på golvet. Jag har inte använt något av de dyra "kvalitetstälten" utan billigare variant från stormarknad utan problem med trasiga golv.
Mitt största problem är att få ha sovsäcken ifred då alla hundarna tycker att den är mjuk och skön att ligga på.
 
tack för alla svar! (och mysiga bilder)

Det bästa med en korthårig hund är att det inte blir så blött...det sämsta är dock att han inte klarar kyla...så jag kan tänka mig att han kommer försöka bädda ner sig så djupt han bara kan!

Fast annars är han som en burfågel - så fort han får någon filt över sig så märker man honom inte :) Däremot kan jag tro han kommer vakta å kan bli hur vild som helst...Sockar och liggunderlag får det nog ändå bli tills jag vet han kan tältvett ;)

//Christine
 
Re: tack för alla svar! (och mysiga bilder)

Kricko; sa:
Det bästa med en korthårig hund är att det inte blir så blött...det sämsta är dock att han inte klarar kyla...så jag kan tänka mig att han kommer försöka bädda ner sig så djupt han bara kan!

Fast annars är han som en burfågel - så fort han får någon filt över sig så märker man honom inte :) Däremot kan jag tro han kommer vakta å kan bli hur vild som helst...Sockar och liggunderlag får det nog ändå bli tills jag vet han kan tältvett ;)

//Christine

http://www.bjorkis.com har små påsar till jyckarna. Kanske en sådan kan hjälpa?

tacke3big.jpg
 
På en sekund

...om det vill sig illa.
Scen; Sommarnatt och nytt HB-Nallo. Två äppelskruttar utanför tältöppningen, en hungrig igelkott, fyrtiofem kilo schäfer som upptäcker tilltaget.
Ljudsättning; kraftfullt hundvrål, RITCH!!!...fräsande och irriterad igelkott.
 
"Min fråga är alltså: Händer det att hundens tassar/klor förstör tältet? Ofta?"
Det händer...
Åtminstonde har det hänt en gång.
Och det är inte ofta. En gång på 25 år.
Att ha med sin hund på vintern, sommaren är väldigt trevligt. Att hunden skall riva sönder tältet är ett mycket mindre problem än frågan vem som skall ha bästa platsen.
Som sagt en gång. Vi hade vandrat i regn och åska. Nu skulle vi fiska vid lägerplatsen. Alpin, korthårig Vorster, var blöt. Lät honom ligga, nytorkad i mitt nyinköpta Keron. Stängde igen tältet, det var ju kallt och renigt ute. När jag hade gått 10 meter från tältet kom Alpin viftande på svansstumpen.
Den stora revan i tältet fixade Hilleberg.
Alpin fick aldrig mer ligga ensam instängd i tältet. Däremot var han alltid med på mina tältturer.
 

avslutad210712

Gäst
larsek; sa:
"Min fråga är alltså: Händer det att hundens tassar/klor förstör tältet? Ofta?"
Det händer...
Åtminstonde har det hänt en gång.
Och det är inte ofta. En gång på 25 år.
Att ha med sin hund på vintern, sommaren är väldigt trevligt. Att hunden skall riva sönder tältet är ett mycket mindre problem än frågan vem som skall ha bästa platsen.
Som sagt en gång. Vi hade vandrat i regn och åska. Nu skulle vi fiska vid lägerplatsen. Alpin, korthårig Vorster, var blöt. Lät honom ligga, nytorkad i mitt nyinköpta Keron. Stängde igen tältet, det var ju kallt och renigt ute. När jag hade gått 10 meter från tältet kom Alpin viftande på svansstumpen.
Den stora revan i tältet fixade Hilleberg.
Alpin fick aldrig mer ligga ensam instängd i tältet. Däremot var han alltid med på mina tältturer.

Har haft en vorsteh och lärde mig att han löste det mesta snabbt med hjälp av musklerna och kan nog tänka mig att ett tält hade varit i farozonen.

Har nu en stor-pudel som lärt sig att trycka in nosen där de tre dragkedjorna i innertältet på mitt Staika möts varvid tältet öppnas på ett kick och yttertältet kryper man bara under så är man ute. Tar ca 3 sekunder från det att man dragit igen dragkedjan i yttertältet. Så klok som en pudel verkar stämma :)
 
krafsar på dörren

Min hund brukar lägga sig ner för att sedan sova gott hela natten. Vad värre är; hon meddelar husse att hon vill gå ut på morgonen genom att krafsa på dörren. Husky tassar och myggnär funkar inte så bra ihop;-)

Tomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.