Kan hunden förstöra tältet?

Jag och min pojkvän pratade tält och åretrunt tältning m hund. Vi har båda varsin hund - jag en pinscher och han en engelsk springer spaniel.

Min hund har ingen underull och skulle garanterat frysa ihjäl (han fryser ju i tom inomhus ;-) om han inte fick sova i tältet vintertid. Min pojkvän vill dock inte att min hund får komma in i hans tält, eftersom han tror han "kommer riva sönder tältet" m tassarna och klorna. (Det beror inte på att hunden skulle vara extremt livlig/ouppfostrad utan att det blir för hårt tryck mot tältbotten till skillnad från hans hund, som har helt andra tassar menar han (endast hårigare anser jag, möjligtvis har hon längre klor också, hon är dessutom tyngre än min)).

Min fråga är alltså: Händer det att hundens tassar/klor förstör tältet? Ofta? Stämmer det att det beror på vilken ras man har som ändå är relativt lika i storlek och lika "lugna"? Finns det några tält som är bättre än andra?

Även om svaren förmodligen inte lösa vårt tältproblem ändå, så blev jag så snopen när han sa så (själv har jag aldrig ens tänkt den tanken, men å andra sidan har jag ingen tälterfarenhet heller), att jag ville kolla härmed er andra - jag kommer köpa ett eget tält, där både min och hans hund får komma in...och kanske han också om han är snäll ;-)

Ha en bra dag!
Christine
 
Har ni ett inte FÖR stort tält går det ju utmärkt att ta med en liten bit lättviktspresening att ha hunden på. Efter en dag ute brukar ju hundar ändå mest sova i tältet så något springande blir det kanske inte tal om. Att hunden skulle förstöra tältet bara genom att gå i det är inte så troligt. Lämnar du honom/henne ensam för aldrig så liten stund är chansen kanske större vid ett "rymningsförsök" men grävning och annat. Klart killen är rädd om sitt tält men att "din" hund skulle vara värre en hans... :)

Håll klorna trimmade, runda av dem efter dagens slit så inga småflisor sticker ut så skall det nog gå vägen!

(Värre för oss är det med dyra Thermarest som vår hundusling redan har TVÅ på sitt samvete, tydligen gott att gnaga på...)
 
Inget stort problem

Helt klart kan hundarna förstöra tältbotten, framförallt om de vill "bädda" åt sig. Min (Field)spaniel sover i tältet och det fungerar utmärkt genom att se till att det inte finns bara tältgolvytor i innertältet. De delar av tältbotten som inte är täckta av liggunderlag blockeras av annan utrustning (kläder, sovsäckar etc). Hunden har en egen bit liggunderlag. Hittills är det inte hunden som har stått för några skador på tältgolvet. Största problemet med en hund i innertältet är blöt päls (spanieln) som blöter ner övrig utrustning. Jag använder täcke till min hund i tältet just för att skydda sovsäcken etc och för att hunden ska torka upp någon gång.

/Tommy
 
Intressant fråga. Alla som blivit trampade av vovven vet ju att det kan vara ett bra tryck på klorna, även hos den snällaste av dom.. ;-)

Jag är nyfiken på utfallet och skulle för att stilla nyfikenheten vilja föreslå ett experiment. Prova att lägga ut en bit "golvliknande" material (pressenning, byggplast mfl.) på marken och låt hundarna kliva runt en stund. Passa på när ni ändå är ute och leker eller så? Sen kan ni ju kolla vilken åverkan det blir, om ens någon.

En annan lösning är ju att ta med en lättare hundfilt och låta den utgöra skyddsunderlag när hunden är inne i tältet. Min erfarenhet av att tälta med vår gamla Golden var att han dels lade sig ner rätt fort eftersom han ändå inte kom någonstans och dels att hela tältet dröp av kondens på nolltid. Dom är bra luftfuktare dom där pälsnyllena!
/R.J.
 
sockar

Kricko; sa:
Min pojkvän vill dock inte att min hund får komma in i hans tält, eftersom han tror han "kommer riva sönder tältet" m tassarna och klorna.

Jag hade ett tag en tanke om att hålla mitt innertält hundfritt och började låta hunden sova i absiden. Hon var då valp och kröp ut under duken på morgonen och strosade runt utanför när vi vaknade.

Senare har jag låtit henne sova i innertältet och det fungerar bra. Hon har aldrig försökt att gräva eller på annat sätt förstört något. Till de första gångerna hade jag med sockor till henne, om hon inte skulle hålla sig lugn, för att skydda tältet från klor men jag har aldrig använt dem.

Modell av tält tror jag inte spelar så stor roll egentligen men är det golvet man är mest orolig för så väljer man naturligtvis inte ett tält med tunnt golv. Tittar man på hilleberg (bara som ett exempel) skulle det tex innebära Nammatj istället för Nallo. I praktiken vet jag inte om det spelar någon roll.

cpic431e862aeb2aa.jpg


Naturligtvis får hunden en bit eget liggunderlag i tältet även om den såklart helst ligger på husses.

/Andreas
[Ändrat av ala 2006-02-20 kl 16:37]
 
Hundskor?
Sy hundskor av billig fleece( eller gamle fleectrøjer). Det vil ta press av teltbunnen.
Husk at en del av hundens varmeregulering skjer gjennom tassarna.
 

avslutad210712

Gäst
Hade samma funderingar när jag köpte nytt tält. Från början såg jag till att täcka hela tältgolvet med liggunderlag (ett eget på tvären i fotänden till hunden) och utrustning där inte liggunderlagen täckte. Efter ett tag slutade jag med det och låter numera hunden kliva omkring direkt på tältgolvet och har inte sett några som helst tecken på att klorna gör någon skada.

Då är det värre med blötan han drar in när det regnar för att inte tala om hur mycket han drar in av den sorten när man tältar på vårsnön.
 
Det gäller att ryta till ordentligt de första gångerna hunden är med i tältet. Det går fort för hunden att lära sig att tält = ligg still. Sen hjälper det ju att hon oftast är trött när tältet väl slagits upp
:)

cpic43e098e098c8a.jpg

[Ändrat av öringen 2006-02-20 kl 18:34]
 
Den här vovven har otillåtet ränt runt i kåtan flera gånger:

cpic43fa045bec2f2.jpg


Visserligen är kåtans golv lite kraftigare än t.ex golvet i mitt HB Niak, men det syns inte ett spår efter några klor eller att annat sabbats.

Vissa hundar är dock som människor, ge fingret och de tar hela handen. Ozzie, schäfern, som har sin liggplats alldeles bredvid dörren, brukar börja med att lägga upp en tass på golvet eller liggunderlaget eller sovsäcken. Säger ingen till ligger snart två tassar där, sedan förflyttar han sig omärkligt tills han ligger helt uppe på en sovsäck eller dylikt. Säger man till först då, blir han stött och går ut och surar några minuter. Det är dock snart glömt, han kommer in och lägger sig snällt där han ska och är glad som vanligt igen, men ger aldrig upp att prova lite med tassen, man vet ju aldrig :)

Numera har han lärt sig att skaka innan han kommer in i kåtan, ett stort plus;-)

Raskesven
 
Kricko; sa:
1...Min pojkvän vill dock inte att min hund får komma in i hans tält, eftersom han tror han "kommer riva sönder tältet" m tassarna och klorna.
2...Min fråga är alltså: Händer det att hundens tassar/klor förstör tältet? Ofta? Stämmer det att det beror på vilken ras man har som ändå är relativt lika i storlek och lika "lugna"?
3...Finns det några tält som är bättre än andra?
Utan att kunna svara generellt, så vet jag några vänner som upplevde en liknande historia, fast tvärtom. De hade en stor Kuvasz-tik som av förklarliga skäl fick sova i yttertältet, sommartid. Inte för att hunden frös, men den blev sällskapssjuk och satta framtassarna mot innertältet och rev sönder det så den kunde komma in. Elementärt, min käre Dr Watson.

Och tältet var ett dyrt Fjällräven.

Vet ej vad som vore smartast, kan ni inte göra ett liggunderlag till hunden att ha i absiden? Har själv funderat på samma sak, men vi skaffade klokt(?) nog en lapphund, som aldrig fryser...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.