märkliga människor

T.o.m. tältning på fjällvandring anses ju som "korkat" av vissa nu. När det finns iordningställda stugor för 500 kr natten, ordnade precis efter leden, så att man kan gå som en sömngångare på autopilot utan att behöva tänka själv på hur länge eller vart man ska gå.
Rolig diskussion. Jag kommer att tänka på min senaste tur i jämtlandsfjällen.

Jag gick söderut över snasahögarna i två dagar. Nätterna var svinkalla, jag huttrade mig igenom småtimmarna och fick tvinga mig ur sovsäcken på morgnarna. Efter två sömnlösa nätter beslöt jag mig för att hyra sängplats i Gåsenstugorna. Där var det varmt och svettigt i sovsalen, köket kändes som ett dagis och jag fick social klåda av att plötsligt träffa så mycket folk på en gång. Genast saknade jag den svala ensamheten ute på fjället.

Autopilot eller inte, ibland är det helt enkelt förbannat svårt att bli nöjd!
 
Det är märkligt att när du inte väljer det bekväma sättet så är du lite konstig. Jag har också diskuterat med kollegor som gärna är i skogen, vandringar etc... men de vill då ha en stuga att sova i.

Efter en vandring i Tiveden för många år sedan så valde mina vandringskompisar att ta en stuga efter avslutad vandring. Jag själv valde att sova i tält. Och efter den natten så klagade alla de andra på att de knappt hade sovit en blund i de bekväma sängarna, men jag sov hur bra som helst.
 
Min erfarenhet av campingplatser de senaste tre somrarna (25? nätter) är mst tältareor väl skilda från annat, ibland med tydligt avgänsade platser (som på Torpön, Ydre) oftare inte (som ex.vis Läppe, Vingåker, Småängen, Motala, Furulid, Motala)

Ja, men det finns inget krav att tälta där. De platserna brukar vara billigare, men det brukar gå utmärkt att även boka en campingtomt om man har stort tält. Det kostar dock mer. Men vill man ha elplats (som vi numera) så är det nästan bara campingtomt som gäller. Väldigt få campingar har el på icke markerade platser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
swejaan Cykel för långa människor. Långcykling 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.