Kan frystorkat bli gammalt?

Tomas N

Gäst
Är det någon som vet om det finns "bäst före datum"
för frystorkad mat?


Jag har en hel del hemma som är tillverkat runt 1987,
(de är förpackade i foliepåsar med ytterligare plastpåse runt)
kan man använda dessa eller är det bara att slänga dem?


mvh
Tomas N
 

johan-ru@algonet.se (Johan Rundberg)

Gäst
Pröva

Ja, frystorkat kan bli gammalt. Jag tror att 10 år brukar anges som gräns, men pröva, det värsta som kan hända är förmodligen att det smakar mumie om käket...


/J.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Hungern är den bästa kryddan...

Jag har också frystorkat från mitten av 80-talet hemma. På sistone (i påskas?) har jag ätit några, och det var ingen större kulinarisk upplevelse. Fullt ätbart dock. Tag dem sista dagarna på långturen. Då äter man det mesta...
 

cliff@jumper.x3m (Cliff Jumper)

Gäst
Jupz

Hola Boy!


Visst blir frystorkat gammalt. Påsarna du snackar om låter lite som försvaretsgamla "va-käk".


Hållbarheten är mycket god då påsarna fortfarande ligger i ursprungsförpackningen (en stor gudlfärgad, tillsluten plåtburk). Men genast som man plockar ur dessa så minskar "hållbarheten" drastiskt, det som händer är att kryddorna "går ur" och smaken försämras, också näringsinnehållet påverkas negativt.


Skall du ut på en tuffare tur där högt näringsintag är viktigt, så skulle jag inte rekomendrea dig att använda påsarna från 1987, däremot så funkar de säkert bra på vanliga fjällsemestern (om du är hungrig).


Själv har jag haft en hel sopsäck va-käk liggandes i skafferiet utan att använda påsarna (dumt).


Favoriterna är försvarets chokladkaka, nödlivs, kex och soppor. Till vanliga turer blir det billigare och godare att käka matbutikernas snabbmat istället för "blåbands" dito.


Sällan förbrukar man mer energi under en "normal" fjällvandring.


/Cliff Jumper


X3M@TEAM 99
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
håller med...

Jag åt drygt 10 år gammal lappskojs en gång, det var inte gott, men jag blev inte sjuk i alla fall.
Håller med om att försvarets chokladkakor och nödproviant är utmärkt näringstillskott, har dock slut, vet du var man kan få tag i dem?
/Rickard
 

In saecola saecolorum

Gäst
Nödlivs mm

Tjena Rickard!


Du utrycker dig så diplomatiskt: "Håller med om att försvarets / nödlivs / är ett utmärkt NÄRINGSTILLSKOTT"...


Ja, för vem sa att det var gott?


Ring blå band eller Vand den Berg foods och snacka med de, eller så ringer du förbandet där du gjorde din värnplikt och hör om de kan tänka sig att ge dig lite mat när du skall ut på fjälltur (Vid jägarförbanden brukar detta inte vara några problem).


Mvh Du vet ;)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.