Istället för kniv och yxa ?

sajberjohan; sa:
Alttid lika kul med knivdiskussioner här på utsidan =)

Stora feta knivar som typ A1 och liknande är mer gjorda för att hugga slanor mycket mer kan man inte göra med en sådan kniv. Knivar som denna är mer gjorda för militär verksamhet där man mest använder kniven till att hugga med.

Jag håller med du!

Med tanke på att man lika snabbt eller snabbare tar ner slanor upp till 2" med en Mora så försvinner snabbt hela tanken med A1 och liknande.. Det tar max 2 sekunder att ta ner en slana av den kalibern med en Mora, behöver det gå snabbare?

sajberjohan; sa:
Kanske dags att fundera på vad man använder kniven till, hugga ner träd eller tälja grillpinnar.

Det är ju när de förtretliga 5" vedklabbarna dyker upp som man får problem med Moran..hehe ;)

It´s all in the wrist:) När gick man ut och högg ner slanor senast!? Skulle vara vid gallring, men då blir det husqvarnan. Nårra sketna slanor tar man lätt ner med en välslipad mora. Men visst 2000:- för att klyva 5" (!?) klabbar och hugga slanor.

/mattias

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
D B; sa:
Jag frågade inte var man hittar den.
Jag frågade hur man gör.

Nej, jag vet att du inte frågade var du hittar dem, det var jag som frågade det. Detta eftersom jag undrade varför du har behov av att kunna klyva sådana när du är ute i skogen.

norpan_; sa:
Okej då. Får väl ringa Fällkniven och beställa hem en sån därande storsåinihelvetedyronödigkniv!! Sen kan man lämna Gränsforsen hemma:(

/mattias

nejnejnej.. nu missförstod du!! inte köpa komplex-kniv, fy! dåligt val.. du köpa fina, blanka och billiga kniven från mellansvenska Mora!! Bra val enligt Sverker!!

(orkar du bära med din 357XPG E-TECH i ryggan så är det bästa valet :) liten och lätt med mukke kraft)

-Patric-; sa:
nejnejnej.. nu missförstod du!! inte köpa komplex-kniv, fy! dåligt val.. du köpa fina, blanka och billiga kniven från mellansvenska Mora!! Bra val enligt Sverker!!

(orkar du bära med din 357XPG E-TECH i ryggan så är det bästa valet :) liten och lätt med mukke kraft)

Ja men fina moran har jag redan ett gäng:) Men jag packar ner 3120XP ifall men behöver fälla nårra Redwood träd till kaffebrasan!

/mattias

men OJ.. det var inte en liten såg det där, den e nog inte kul slita med i skogen.. ( brukar inte dom vara monterade på en, låt oss säga SKÖRDARE??? hehehe )

Språkpolis?

walk_alone; sa:
Suck... varför skrev du så? http://www.toratoratora.co.uk/kukri/products.asp
"Hi there,
I've looked into the shipping to Sweden. We can deliver to you for approx £12 - £15. If you would like to go ahead with an order, please let us know.

Regards
Leanne & Simon"
// RJ

Aj då!

"First, I believe the blade form descended from the Greek kopis which is about 2,500 years old, thus making the KHUKURI one of the oldest blade forms in the history of the world -- if not in fact the oldest".

http://www.himalayan-imports.com/faq/Introduction.htm

-Patric-; sa:
sajberjohan; sa:
Alttid lika kul med knivdiskussioner här på utsidan =)

Stora feta knivar som typ A1 och liknande är mer gjorda för att hugga slanor mycket mer kan man inte göra med en sådan kniv. Knivar som denna är mer gjorda för militär verksamhet där man mest använder kniven till att hugga med.

Jag håller med du!

Med tanke på att man lika snabbt eller snabbare tar ner slanor upp till 2" med en Mora så försvinner snabbt hela tanken med A1 och liknande.. Det tar max 2 sekunder att ta ner en slana av den kalibern med en Mora, behöver det gå snabbare?

sajberjohan; sa:
Kanske dags att fundera på vad man använder kniven till, hugga ner träd eller tälja grillpinnar.

Det är ju när de förtretliga 5" vedklabbarna dyker upp som man får problem med Moran..hehe ;)

Ursäkta mej men jag tror inte på att du täljer av en 2 tums slana på 2 sekunder.

-Patric-; sa:
D B; sa:
Nä inte 1,5 - 2 cm, 10 millimeter går jag med på, jag har mätt på min A1.

nänänänä....nu fuskar du, man måste mäta till den skärbara delen av eggen och inte fram till kanten på bladet. det e nog 1,5cm allt!!

:)

Jag skrev 05/10 15:29
Nä inte 1,5 - 2 cm, 10 millimeter går jag med på, jag har mätt på min A1.

Du svarade 05/10 15:38

PÅ 9 MINUTER

nänänänä....nu fuskar du, man måste mäta till den skärbara delen av eggen och inte fram till kanten på bladet. det e nog 1,5cm allt!!

DU HAR EN A1:A ELLER HUR.
NU ÄR DU TORSK. HI HI.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips