Storkniv/huggare

Följaktligen har vi fulltångeknivar som Carsstöm,. heltångeknivar som bl a Mora, 2/3 tångeknivar med tre nitar, som Frost fiskekniv, korttångeknivar, ofta limmade till skaftet. Skruvtånge med låsmutter som knivbagonett till 96an och bl a billiga Spanska knivar.
Hur många här på utsidan har lyckats avskafta en kniv vid normalt bruk? Våld och i verkstaden gillas inte.
Japanska svärd och knivar hade kilade skaft och det höll.

Bilagor

• IMG_20251021_102916.jpg
    IMG_20251021_102916.jpg
    32.5 KB · Visningar: 16
Följaktligen har vi fulltångeknivar som Carsstöm,. heltångeknivar som bl a Mora, 2/3 tångeknivar med tre nitar, som Frost fiskekniv, korttångeknivar, ofta limmade till skaftet. Skruvtånge med låsmutter som knivbagonett till 96an och bl a billiga Spanska knivar.
Hur många här på utsidan har lyckats avskafta en kniv vid normalt bruk? Våld och i verkstaden gillas inte.
Jag har haft sönder en kniv vid batonering. Handtaget bröts av.

Jag har bara lyckats ha sönder knivar när jag jobbade som snickare. Dock är min teknik bättre idag så det gör nog en skillnad till det bättre.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Jag har bara lyckats ha sönder knivar när jag jobbade som snickare. Dock är min teknik bättre idag så det gör nog en skillnad till det bättre.
Tror nog man kan bryta en kniv i sidled (tvärs abldets längdriktning) om man batongar grov ved och vill bräcka isär men att slå av den längs eggens längdriktning kräver nog mer överdriven kraft.

/Patrik

Tror nog man kan bryta en kniv i sidled (tvärs abldets längdriktning) om man batongar grov ved och vill bräcka isär men att slå av den längs eggens längdriktning kräver nog mer överdriven kraft.

/Patrik
Så är det. Jag var inte direkt snäll mot knivarna på det tiden.

En trottoarkant och ett rejält klacktryck brukar kunna bryta de flesta knivar som jag prövat, det är våld. Knivar är skärande stålverktyg.

ÖvLt Orvar Nilsson, frivillig i Finska krigen, hade vettiga synpunkter på det mesta. Sa att klinglängden skulle vara minst 135 mm. Han hade sina skäl. Militära stridsknivar har ofta 150-180 mm. En bra sak med dem är att rakryggade är bra att skrapa av klamp under skidorna samt att skära limpa. Bladtjockleken talas det mindre om. Men den bygger ju även på vikten. Peltonen M95 på knappt 300g fungerar till mycket. Kbar som kom sent ut på förband under ökriget med Macheten finner jag överreklamerad och prissatt med rejäl vinst. Samernas tre knivar en kort som man brukar till mycket, en stikkniv samt en huggare ser jag som en praktisk bärbar redskapsuppsättning. Bowie kniven uppstod då engelsmännen införde dödsstraff på svärd i de upproriska kolonierna. En rejäl kökskniv om en fot fanns det behov av. Men då en stor fil hade mer stål än vad som behövdes blev klingan både högre och tyngre än vad som behövdes. Lagom är svårt och rart.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips