Jag önskar F1/S1/A1 hade en rejäl parerstång för att skydda fingarna om man slinter, när det är blött och kallt och man är lite fumlig i fingrarna. Jag använder repsnöre i öglan och trär genom handen för att delvis hantera men skulle föredra en rejäl inbyggd parerstång. särskilt då man tar i lite med större ved.En potentiell svaghet här (jag vet inte eftersom jag inte äger kniven, men det ser i alla fall ut som så) är att den där har någon form av "rat tang", dvs. en avsmalnad tånge som är limmad i handtaget. I min mening kan man batonera med nästan alla knivar, naturligtvis i olika grad gällande storlek på klabbarna, beroende på längd och tjocklek på bladet, men har inte kniven genomgående tånge när jag alltid en viss oro att bladinfästningen kommer att påverkas och att bladet kommer att börja glappa, alternativt helt enkelt brytas vid avsmalningen.
Annars är, som tidigare nämnts Varustelekas egna knivar riktigt prisvärda med hyffsat kolstål och, om man vill, riktigt fina läderslidor. Har den största Skraman (240) som också funkar exemplariskt att hugga med tack vara det extra långa handtaget och den likaledes trevliga Jääkäripuuko 140.
Ka-Bars Becker-serie är också trevlig, har BK-2, BK-7 och BK-9 där, där kanske 7:an är den mest mångsidiga även om handtag (om än inte lika hala som man tror) och slidor lämnar en del att önska där.
Fällkniven F1, S1 och A1 funkar ju i alla väder också, såklart, om än handtagen är lite väl smala där.
/Patrik