Krigstid ställer andra krav, i fred ska vi inte behöva tälja på varandra i syfte att elakt skada.ÖvLt Orvar Nilsson, frivillig i Finska krigen, hade vettiga synpunkter på det mesta. Sa att klinglängden skulle vara minst 135 mm. Han hade sina skäl. Militära stridsknivar har ofta 150-180 mm. En bra sak med dem är att rakryggade är bra att skrapa av klamp under skidorna samt att skära limpa. Bladtjockleken talas det mindre om. Men den bygger ju även på vikten. Peltonen M95 på knappt 300g fungerar till mycket. Kbar som kom sent ut på förband under ökriget med Macheten finner jag överreklamerad och prissatt med rejäl vinst. Samernas tre knivar en kort som man brukar till mycket, en stikkniv samt en huggare ser jag som en praktisk bärbar redskapsuppsättning. Bowie kniven uppstod då engelsmännen införde dödsstraff på svärd i de upproriska kolonierna. En rejäl kökskniv om en fot fanns det behov av. Men då en stor fil hade mer stål än vad som behövdes blev klingan både högre och tyngre än vad som behövdes. Lagom är svårt och rart.
Ta bort klabb-snö fårn skidor tycker jag inte man gör med kniw, kompisens skida tvärs mitt spår tycker jag är bättre. Kniven vill jag spara till saker som kräver skärförmåga precis som du skriver men snö från skida kan tas med slöare tingestar.
/Patrik