Storkniv/huggare

ÖvLt Orvar Nilsson, frivillig i Finska krigen, hade vettiga synpunkter på det mesta. Sa att klinglängden skulle vara minst 135 mm. Han hade sina skäl. Militära stridsknivar har ofta 150-180 mm. En bra sak med dem är att rakryggade är bra att skrapa av klamp under skidorna samt att skära limpa. Bladtjockleken talas det mindre om. Men den bygger ju även på vikten. Peltonen M95 på knappt 300g fungerar till mycket. Kbar som kom sent ut på förband under ökriget med Macheten finner jag överreklamerad och prissatt med rejäl vinst. Samernas tre knivar en kort som man brukar till mycket, en stikkniv samt en huggare ser jag som en praktisk bärbar redskapsuppsättning. Bowie kniven uppstod då engelsmännen införde dödsstraff på svärd i de upproriska kolonierna. En rejäl kökskniv om en fot fanns det behov av. Men då en stor fil hade mer stål än vad som behövdes blev klingan både högre och tyngre än vad som behövdes. Lagom är svårt och rart.
Krigstid ställer andra krav, i fred ska vi inte behöva tälja på varandra i syfte att elakt skada.
Ta bort klabb-snö fårn skidor tycker jag inte man gör med kniw, kompisens skida tvärs mitt spår tycker jag är bättre. Kniven vill jag spara till saker som kräver skärförmåga precis som du skriver men snö från skida kan tas med slöare tingestar.

/Patrik

Man använder självfallet ryggen på knivbladet för att skrapa snö/slå bort is från skidorna, inte eggen.
Bra mycket lättare och smidigare att göra det med kniven än med en annan skida, framförallt om det isat.

Apropå Strömeng-knivarna skulle jag säga att de är sticktångeknivar, tången är smalare än både blad och skaft. Jag antar att tången är lödd/nitad i mässingplattan längst bak, dvs att den är helt genomgående och det kan vara det Strömeng menar om de kallar den fulltånge - att särskilja från engelskans full tang.

Senast ändrad:
Sticketång finns enligt min klensmed i två utföranden hel och klyven, icke genomgående, med moderna lim sitter bladet fast i skaftet. Genomgående hel tånge har brukats sedan järnåldern. Längre blad har fördelen att kniven kan brukas som tvåhandsredsap.

Man använder självfallet ryggen på knivbladet för att skrapa snö/slå bort is från skidorna, inte eggen.
Bra mycket lättare och smidigare att göra det med kniven än med en annan skida, framförallt om det isat.

Apropå Strömeng-knivarna skulle jag säga att de är sticktångeknivar, tången är smalare än både blad och skaft. Jag antar att tången är lödd/nitad i mässingplattan längst bak, dvs att den är helt genomgående och det kan vara det Strömeng menar om de kallar den fulltånge - att särskilja från engelskans full tang.
När jag frågade Strømeng om det är fulltångeknivar de säljer fick jag svaret "stålet går gjennom skaftet". Jag funderar dock starkt på att köpa en av deras knivar eftersom jag tycker att de är vackra. Kanske är de tillräckligt slitstarka för min tänkta användning.

Jag har en Strömeng 9 tum och en Helle Lappland som är i samma storleksklass,
Hellen känns robustare i både skaft och blad, Strömeng är mer estetiskt tilltalande, smäckrare och mer välgjord. Skulle tro att båda klarar av 'normalt' bankande, inte för att jag provat just det.
Helle har rostfritt blad medan Strömeng är i kolstål, jag gillar kolstål bättre.
Hellen har enligt hemsidan stick tang, vilket i praktiken är genomgående tånge nitad i ändplattan.

En fördel med de längre Strömeng är att de har inbyggd konservöppnare ;)

1761129903388.png

Senast ändrad:
Jag har en Strömeng 9 tum och en Helle Lappland som är i samma storleksklass,
Hellen känns robustare i både skaft och blad, Strömeng är mer estetiskt tilltalande, smäckrare och mer välgjord. Skulle tro att båda klarar av 'normalt' bankande, inte för att jag provat just det.
Helle har rostfritt blad medan Strömeng är i kolstål, jag gillar kolstål bättre.
Hellen har enligt hemsidan stick tang, vilket i praktiken är genomgående tånge nitad i ändplattan.

En fördel med de längre Strömeng är att de har inbyggd konservöppnare ;)

Visa bilaga 47592
Tack för denna information. Varför föredrar du kolstål?

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Jag föredrar rosttröga stål av bättre kvalitet.

Det har mest att göra med hur jag använder mina knivar. Det är lätt hänt att missa inoljningen -- och då kommer rosten lite för snabbt för att jag ska gilla det.

Det går alldeles utmärkt att skärpa ett rosttrögt stål. Är stålet av bättre kvalitet och väl härdat så kan det krävas en hel del arbete och / eller rätt utrustning för att skärpa det. Med en Tormek T8 blir resultatet tillräckligt bra för mig.

Det är inte så att det är något fel med ett bra kolstål. Bara du ser till att hålla det inoljat. :)

Har aldrig oljat in mina kolstålsknivar.
Rengör och torka kniven. Förvara den i rumstemperatur så rostar den inte.
Föredrar också kolstål.

Vill man ha en rejäl kniv så är ju en klassisk Khukuri inte så dum, de är ju rätt tunga men robusta.
Själv använder jag enFällkniven WM1 och en Flexcut Carvin’ Jack. Och tar sen med en yxa efter behov...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips