Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Istället för kniv och yxa ?
- Trådstartare Dan B
- Start datum
D B; sa:Jag undrar hur du klyver en vedklabbe på 5 tum med en morakniv.
Har du tillgång till 5" vedklabbar så behöver du inte söla med knivar, då e det bara å ta yxan sidan om huggkubben... Om inte så varför vill du dela en 5" vedklabbe?? Lägg på hela skiten på elden!?!
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Mepps; sa:Sensei Iadohaghi-tanaka? är det du? är du också här på utsidan?
skratt
HAI!!, näää.. skämt åt sido, Sensei Tanaka e brollan, jag e Motorsågen Tanaka..

crazy; sa:Kanske kan vara vettigt men mitt intryck var mer att det var en onödig leksak. Slangbella kunde användas med den och survivor kit.
Skall man klyva ved så verkan den inte speciellt effektiv. Yxan optimerar ju detta eftersom längden på skaftet skapar en hävarmseffekt. Det finns lätta yxor som bara väger typ 370 gram.
Vitsen med en kniv eller en yxa är att man skall kunna bära den i bältet, på ett bra sätt så att man aldrig tappar den. Att ha den i ryggsäcken är ingen bra ide. Jag kan accepterar en yxa om den går att bära i bältet på ett bra sätt. I annat fall är en stor kniv TYP A1 eller A2 bästa valet. vill man kunna tälja med den kan man slipa om bladet dom 5 cm närmast bladet.
D B; sa:Jag undrar hur du klyver en vedklabbe på 5 tum med en morakniv.
VAR i skogen hittar du en vedklabbe på 5 tum?
D B; sa:I annat fall är en stor kniv TYP A1 eller A2 bästa valet. vill man kunna tälja med den kan man slipa om bladet dom 5 cm närmast bladet.
ääähh.. nä! Vad kan du göra med dom som inte går att göra med en Mora? Hur fan kan man tillverka en kniv för 1000-2000:- som är felkonstruerad och måste slipas om!?! Det är inte de enda felen som finns på dessa fåniga knivar, med parerskydd och att slipningen stannar en bit ifrån handtaget så förlorar man ca: 1,5-2cm av hävarmen... 1,5-2cm låter lite men det blir ganska mycket på en kniv med en total längd av 28cm..
nermander; sa:D B; sa:Jag undrar hur du klyver en vedklabbe på 5 tum med en morakniv.
VAR i skogen hittar du en vedklabbe på 5 tum?
Jag frågade inte var man hittar den.
Jag frågade hur man gör.
D B; sa:Titta på denna, se vad mycket man kan göra med denna
ersättning för kniv och yxa.
Den bästa kompromissen mellan kniv och yxa?
(hihihi... du gjorde det klassiska misstaget, du startade en tråd om knivar! Det finns fler bra ämnen att ta upp: Hilleberg, Lundhag och lite andra klassiker. Ta inte illa upp av tonen och kör så det ryker!!
D B; sa:nermander; sa:VAR i skogen hittar du en vedklabbe på 5 tum?
Jag frågade inte var man hittar den.
Jag frågade hur man gör.
En relevant motfråga är v a r f ö r skulle man klyva en 5" vedklabbe med en Mora?!? Man kan ju inte hitta på fantasisituationer bara för att man skall köpa en kniv, lite relevans måste det väl finnas?
Sa han som dreglar över lappknivar för 10000-tals kronor...-Patric-; sa:Man kan ju inte hitta på fantasisituationer bara för att man skall köpa en kniv, lite relevans måste det väl finnas?
/Håkan
Hävarmen ? jag förstår inte vad du menar. Det låter som du släpar med dej en kofot på dina vandringar.-Patric-; sa:D B; sa:I annat fall är en stor kniv TYP A1 eller A2 bästa valet. vill man kunna tälja med den kan man slipa om bladet dom 5 cm närmast bladet.
ääähh.. nä! Vad kan du göra med dom som inte går att göra med en Mora? Hur fan kan man tillverka en kniv för 1000-2000:- som är felkonstruerad och måste slipas om!?! Det är inte de enda felen som finns på dessa fåniga knivar, med parerskydd och att slipningen stannar en bit ifrån handtaget så förlorar man ca: 1,5-2cm av hävarmen... 1,5-2cm låter lite men det blir ganska mycket på en kniv med en total längd av 28cm..
A1:an är en stor kniv som säljs med en slipning som tål stryk men är dålig att tälja med. Vill man kunna tälja med den kan man slipa om 5 cm märmast bladet, mer behöver man inte för att tälja.
Håkan K; sa:Sa han som dreglar över lappknivar för 10000-tals kronor...
/Håkan
jajaja... det är en HELT annan grej, jag hävdar inte att lappknivarna är optimala till något. Det handlar mer om en sexuell läggning än om optimal funktion per krona!!
Liknande trådar
- Svar
- 16
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 7
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar