Istället för kniv och yxa ?

D B; sa:
Jag undrar hur du klyver en vedklabbe på 5 tum med en morakniv.

Har du tillgång till 5" vedklabbar så behöver du inte söla med knivar, då e det bara å ta yxan sidan om huggkubben... Om inte så varför vill du dela en 5" vedklabbe?? Lägg på hela skiten på elden!?!

;)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Mepps; sa:
Sensei Iadohaghi-tanaka? är det du? är du också här på utsidan? :)
skratt

HAI!!, näää.. skämt åt sido, Sensei Tanaka e brollan, jag e Motorsågen Tanaka..

TCS3301S.jpg
 
crazy; sa:
Kanske kan vara vettigt men mitt intryck var mer att det var en onödig leksak. Slangbella kunde användas med den och survivor kit.

Skall man klyva ved så verkan den inte speciellt effektiv. Yxan optimerar ju detta eftersom längden på skaftet skapar en hävarmseffekt. Det finns lätta yxor som bara väger typ 370 gram.

Vitsen med en kniv eller en yxa är att man skall kunna bära den i bältet, på ett bra sätt så att man aldrig tappar den. Att ha den i ryggsäcken är ingen bra ide. Jag kan accepterar en yxa om den går att bära i bältet på ett bra sätt. I annat fall är en stor kniv TYP A1 eller A2 bästa valet. vill man kunna tälja med den kan man slipa om bladet dom 5 cm närmast bladet.
 
D B; sa:
I annat fall är en stor kniv TYP A1 eller A2 bästa valet. vill man kunna tälja med den kan man slipa om bladet dom 5 cm närmast bladet.

ääähh.. nä! Vad kan du göra med dom som inte går att göra med en Mora? Hur fan kan man tillverka en kniv för 1000-2000:- som är felkonstruerad och måste slipas om!?! Det är inte de enda felen som finns på dessa fåniga knivar, med parerskydd och att slipningen stannar en bit ifrån handtaget så förlorar man ca: 1,5-2cm av hävarmen... 1,5-2cm låter lite men det blir ganska mycket på en kniv med en total längd av 28cm..
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
D B; sa:
Titta på denna, se vad mycket man kan göra med denna
ersättning för kniv och yxa.
Den bästa kompromissen mellan kniv och yxa?

(hihihi... du gjorde det klassiska misstaget, du startade en tråd om knivar! Det finns fler bra ämnen att ta upp: Hilleberg, Lundhag och lite andra klassiker. Ta inte illa upp av tonen och kör så det ryker!! :) )
 
-Patric-; sa:
D B; sa:
I annat fall är en stor kniv TYP A1 eller A2 bästa valet. vill man kunna tälja med den kan man slipa om bladet dom 5 cm närmast bladet.

ääähh.. nä! Vad kan du göra med dom som inte går att göra med en Mora? Hur fan kan man tillverka en kniv för 1000-2000:- som är felkonstruerad och måste slipas om!?! Det är inte de enda felen som finns på dessa fåniga knivar, med parerskydd och att slipningen stannar en bit ifrån handtaget så förlorar man ca: 1,5-2cm av hävarmen... 1,5-2cm låter lite men det blir ganska mycket på en kniv med en total längd av 28cm..
Hävarmen ? jag förstår inte vad du menar. Det låter som du släpar med dej en kofot på dina vandringar.
A1:an är en stor kniv som säljs med en slipning som tål stryk men är dålig att tälja med. Vill man kunna tälja med den kan man slipa om 5 cm märmast bladet, mer behöver man inte för att tälja.
 
Håkan K; sa:
Sa han som dreglar över lappknivar för 10000-tals kronor...

/Håkan

jajaja... det är en HELT annan grej, jag hävdar inte att lappknivarna är optimala till något. Det handlar mer om en sexuell läggning än om optimal funktion per krona!!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.