Inte för att vara dryg, men varför gör ni skillnad på fulltånge och "vanlig" kniv? Fulltånge betyder ju egentligen bara att skaftdelen av stålet är lika bred som resten av skaftet och också exponerad då material inte omsluter helt.
Oftast kan jag hålla med om att dessa är av mer rejäl dimension, men långt ifrån alltid.

Debatten kniv vs yxa är gammal, jag gillar båda och har betydligt fler än jag nånsin kommer att behöva.

//P

Jag har aldrig varit med om att träd har legat över bilvägen. Och då bor jag ändå på landet i Värmland. Men i skogen över stigar jag flertalet gångar, och väldigt sällan har jag haft med mig yxan.
Jag kör mycket efter grus- och skogsbilvägar i Norrbottens kust- och inland och har tagit bort så pass många träd som vält över väg att jag snabbt insåg att en liten yxa funkar dåligt för att bävra av dessa. Därför ligger det numer alltid en Katanaboy 500 i skuffen. Den gör processen kort med även gran/tall på 30 cm diameter, vilket är det grövsta jag hittills behövt kapa i de sammanhangen.

Vintertid kan snön ha tryckt ned späda träd/sly i bågar, snölegor, över mitt tänkta skidspår, där tycker jag att en 8-9” samehuggare fungerar bättre än en liten yxa/såg för att hugga av dessa - detta då kniven hänger i bältet, yxan/sågen ligger i ryggsäcken.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips