Inte för att vara dryg, men varför gör ni skillnad på fulltånge och "vanlig" kniv? Fulltånge betyder ju egentligen bara att skaftdelen av stålet är lika bred som resten av skaftet och också exponerad då material inte omsluter helt.
Oftast kan jag hålla med om att dessa är av mer rejäl dimension, men långt ifrån alltid.

Debatten kniv vs yxa är gammal, jag gillar båda och har betydligt fler än jag nånsin kommer att behöva.

//P

Jag har aldrig varit med om att träd har legat över bilvägen. Och då bor jag ändå på landet i Värmland. Men i skogen över stigar jag flertalet gångar, och väldigt sällan har jag haft med mig yxan.
Jag kör mycket efter grus- och skogsbilvägar i Norrbottens kust- och inland och har tagit bort så pass många träd som vält över väg att jag snabbt insåg att en liten yxa funkar dåligt för att bävra av dessa. Därför ligger det numer alltid en Katanaboy 500 i skuffen. Den gör processen kort med även gran/tall på 30 cm diameter, vilket är det grövsta jag hittills behövt kapa i de sammanhangen.

Vintertid kan snön ha tryckt ned späda träd/sly i bågar, snölegor, över mitt tänkta skidspår, där tycker jag att en 8-9” samehuggare fungerar bättre än en liten yxa/såg för att hugga av dessa - detta då kniven hänger i bältet, yxan/sågen ligger i ryggsäcken.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag kör mycket efter grus- och skogsbilvägar i Norrbottens kust- och inland och har tagit bort så pass många träd som vält över väg att jag snabbt insåg att en liten yxa funkar dåligt för att bävra av dessa. Därför ligger det numer alltid en Katanaboy 500 i skuffen. Den gör processen kort med även gran/tall på 30 cm diameter, vilket är det grövsta jag hittills behövt kapa i de sammanhangen.

Vintertid kan snön ha tryckt ned späda träd/sly i bågar, snölegor, över mitt tänkta skidspår, där tycker jag att en 8-9” samehuggare fungerar bättre än en liten yxa/såg för att hugga av dessa - detta då kniven hänger i bältet, yxan/sågen ligger i ryggsäcken.
Hugga av levande träd/sly, ingår det i allemansrätten?

Grejen är ju (ursäkta att jag förlänger sidospåret) att ett träd över vägen bara är ett problem för den bilburne. Och gränsen vad som är rimligt att ha med i en bil är ju aningen högre än i en vandringsryggsäck :)
Jo, är man utan bil är ju ett träd över vägen inget som stör direkt.
Men det ju är väldigt vanligt att man använder sig av bil för att ta sig till och från friluftsaktiviteter.
Ligger ett träd över vägen lär ju tänkt mål riskera att bli obesökt.

Naturligtvis har man då sin utrustning i bilen under resan, sedan är det ju inte säkert man tar med all utrustning på ryggen när man väl parkerat.

Det är främst på väg med bil till friluftsaktiviteterna jakt och fiske på vintern jag råkat ut för nedfallna träd på skogsvägar.

Senast ändrad:
Jag har aldrig varit med om att träd har legat över bilvägen. Och då bor jag ändå på landet i Värmland. Men i skogen över stigar jag flertalet gångar, och väldigt sällan har jag haft med mig yxan.
Konstigt om du åkt mycket på skogsbilvägar, i skogarna i Bergslagen är det väldigt vanligt.

Jo, är man utan bil är ju ett träd över vägen inget som stör direkt.
Men det ju är väldigt vanligt att man använder sig av bil för att ta sig till och från friluftsaktiviteter.
Ligger ett träd över vägen lär ju tänkt mål riskera att bli obesökt.

Naturligtvis har man då sin utrustning i bilen under resan, sedan är det ju inte säkert man tar med all utrustning på ryggen när man väl parkerat.

Det är främst på väg med bil till friluftsaktiviteterna jakt och fiske på vintern jag råkat ut för nedfallna träd på skogsvägar.
Jaha ja, och med vilket rätt far du runt på skogsbilvägar och hugger sönder potentiellt leveransvirke?

Jaha ja, och med vilket rätt far du runt på skogsbilvägar och hugger sönder potentiellt leveransvirke?
Jag har då aldrig sett eller hört att varken privat markägare eller storskogsbolag blir upprörda över att nån hjälper till att hålla vägarna öppna.
Om vi nu ska börja larva oss - inte rätt, men den förstes skyldighet. Tänk om nästa fordon som kommer är en ambulans som inte kan nå den nödställda?

Ett uppenbart svar på din fråga i den kontexten är att en kniv kan hänga i bältet/ligga i fickan, medan en yxa som regel ligger i packningen. Så om ditt "överlevnadsscenario" är att ryggsäcken spolats bort i ett vattendrag så vinner föstås kniven.
Jag känner till minst tre lösningar för att ha en yxa hängande i bältet, och använder man yxan på nästan samma sätt som en kniv så varför inte?

Inte för att vara dryg, men varför gör ni skillnad på fulltånge och "vanlig" kniv?
Jag ser definitivt en skillnad mellan casström lockback, mora kansbol och fällkniven f1.
Alla är kapabla och bra knivar. Men var verktyg har sin uppgift.
Fulltånge betyder ju egentligen bara att skaftdelen av stålet är lika bred som resten av skaftet och också exponerad då material inte omsluter helt.
Hmm det är inte det jag lärt mig.
Oftast kan jag hålla med om att dessa är av mer rejäl dimension, men långt ifrån alltid.

Debatten kniv vs yxa är gammal, jag gillar båda och har betydligt fler än jag nånsin kommer att behöva.

//P
Och jag har inte varit med i debatten länge.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips