Det handlar lite om vad de olika verktygen är bäst på, och var de överlappar.

En liten fällkniv är bara tillräcklig om det finns ett större verktyg som tar vid i större uppgifter, och en pytteliten fällkniv kan inte överlappa gapet mot en yxa riktigt.

Om man skulle göra ett venndiagram med fällkniv/fulltångekniv/yxa i cirklarna och försöka placera in orden för uppgifter de klarar av skulle det bli tydligt tror jag.

Min erfarenhet är att fulltångekniv kan lösa många uppgifter halvbra och därför får en stor cirkel i diagrammet. Stor fulltånge kan klyva ved t.ex. utan att man är rädd att slå sönder den. Men då är den sämre på att tälja finlir eller ta av en tråd när man syr i en knapp.

Liten yxa däremot får en ganska liten cirkel. Den klyver ved marginellt bättre än den stora kniven, och är sämre på finlir. Och försök filéa en gädda med en yxa liksom...

I verkligheten använder jag oftast kombinationen normalstor yxa/lite större fällkniv/liten fällkniv.
Om jag ska vara minimalistisk blir det bara "större fällkniv" men då kompromissar jag egentligen med funktionen. I mina unga dagar då ett verktyg fick göra allt, var det lagom stor fulltånge som gällde.

(Såg får inte vara med. Det finns en helt parallell situation med bågsåg/fällsåg/fickknivssåg...)
Tack för bra och utförligt svar!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Ni som samlar på fulltångeknivar för överlevnad, jag fick en tanke, vad kan en sådan som inte en liten yxa kan?

Yxa är rätt kass när man ska rensa fisk eller flå en Älg till exempel.

Ovänt är kniven rätt kass jämfört med en yxa om man ska fälla och kvista träd eller klyva ved.

Med en Mora 2000 och en lagom yxa klarar man det mesta som dyker upp.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips