Det handlar lite om vad de olika verktygen är bäst på, och var de överlappar.
En liten fällkniv är bara tillräcklig om det finns ett större verktyg som tar vid i större uppgifter, och en pytteliten fällkniv kan inte överlappa gapet mot en yxa riktigt.
Om man skulle göra ett venndiagram med fällkniv/fulltångekniv/yxa i cirklarna och försöka placera in orden för uppgifter de klarar av skulle det bli tydligt tror jag.
Min erfarenhet är att fulltångekniv kan lösa många uppgifter halvbra och därför får en stor cirkel i diagrammet. Stor fulltånge kan klyva ved t.ex. utan att man är rädd att slå sönder den. Men då är den sämre på att tälja finlir eller ta av en tråd när man syr i en knapp.
Liten yxa däremot får en ganska liten cirkel. Den klyver ved marginellt bättre än den stora kniven, och är sämre på finlir. Och försök filéa en gädda med en yxa liksom...
I verkligheten använder jag oftast kombinationen normalstor yxa/lite större fällkniv/liten fällkniv.
Om jag ska vara minimalistisk blir det bara "större fällkniv" men då kompromissar jag egentligen med funktionen. I mina unga dagar då ett verktyg fick göra allt, var det lagom stor fulltånge som gällde.
(Såg får inte vara med. Det finns en helt parallell situation med bågsåg/fällsåg/fickknivssåg...)