Istället för kniv och yxa ?

D B; sa:
Hävarmen ? jag förstår inte vad du menar. Det låter som du släpar med dej en kofot på dina vandringar.

Eftersom avståndet mellan handen och den skärande delen av kniven uppgår till 1,5-2cm så har man en hävarmsförlust.. Om istället bladet varit slipat hela vägen in till handtaget samt att man inte har parerskydd så blir avståndet mellan handen och den skärande delen av bladet max 1-2mm.. Detta gör att man lättare kapar en 5cm slana med en morakniv än en A1 eller liknande felkonstruerad kniv..
 
-Patric-; sa:
D B; sa:
nermander; sa:
VAR i skogen hittar du en vedklabbe på 5 tum?

Jag frågade inte var man hittar den.
Jag frågade hur man gör.

En relevant motfråga är v a r f ö r skulle man klyva en 5" vedklabbe med en Mora?!? Man kan ju inte hitta på fantasisituationer bara för att man skall köpa en kniv, lite relevans måste det väl finnas?

Så klyva en 5 tums vedklabbe är en fantasisituation ? ok, kanske kanske inte.
Jag gör det i alla fall med min A1:a.
Då går det inte med en mora eller ?.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
D B; sa:
Vitsen med en kniv eller en yxa är att man skall kunna bära den i bältet, på ett bra sätt så att man aldrig tappar den. Att ha den i ryggsäcken är ingen bra ide. Jag kan accepterar en yxa om den går att bära i bältet på ett bra sätt. I annat fall är en stor kniv TYP A1 eller A2 bästa valet. vill man kunna tälja med den kan man slipa om bladet dom 5 cm närmast bladet.
Varför? Vem vill ha en yxa hängandes i bältet under vandringens gång? Min Fiskars (ja,ja jag vet att det finna en yxa av märket Gränsfors;-) )ligger i ryggan under vandringens gång, och används i lägret. Morakniven är däremot aldrig obekväm eller i vägen, så den hänger alltid i bältet. Att satsa på en kniv för vedhuggning låter mindre lyckat.

Raskesven
 
-Patric-; sa:
D B; sa:
Titta på denna, se vad mycket man kan göra med denna
ersättning för kniv och yxa.
Den bästa kompromissen mellan kniv och yxa?

(hihihi... du gjorde det klassiska misstaget, du startade en tråd om knivar! Det finns fler bra ämnen att ta upp: Hilleberg, Lundhag och lite andra klassiker. Ta inte illa upp av tonen och kör så det ryker!! :) )
HI HI det var medvetet
 
Vad jag undrar är hur man skall man kunna gräva en rejäl fångstgrop för älg och björn å sånt med en sleten morakniv?

Leif...
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Raskesven; sa:
D B; sa:
Vitsen med en kniv eller en yxa är att man skall kunna bära den i bältet, på ett bra sätt så att man aldrig tappar den. Att ha den i ryggsäcken är ingen bra ide. Jag kan accepterar en yxa om den går att bära i bältet på ett bra sätt. I annat fall är en stor kniv TYP A1 eller A2 bästa valet. vill man kunna tälja med den kan man slipa om bladet dom 5 cm närmast bladet.
Varför? Vem vill ha en yxa hängandes i bältet under vandringens gång? Min Fiskars (ja,ja jag vet att det finna en yxa av märket Gränsfors;-) )ligger i ryggan under vandringens gång, och används i lägret. Morakniven är däremot aldrig obekväm eller i vägen, så den hänger alltid i bältet. Att satsa på en kniv för vedhuggning låter mindre lyckat.

Raskesven

Ja vill bära med så få saker som möjligt. Och helst så lätt som möjligt.
 
bogart; sa:
Vad jag undrar är hur man skall man kunna gräva en rejäl fångstgrop för älg och björn å sånt med en sleten morakniv?

Leif...
Enligt lag så är det förbjudet att använda fångstgropar så därför har inte mora gjort någon sådan kniv-modell... :)
 
D B; sa:
Så klyva en 5 tums vedklabbe är en fantasisituation ? ok, kanske kanske inte.
Jag gör det i alla fall med min A1:a.
Då går det inte med en mora eller ?.

Klart att det går med en Mora, det tar bara en jäkla tid! Kan du fälla en gran med en diameter på 1meter med din A1:a? Det kan jag med min motorsåg, men inte fan har jag med den på fjället!!

(sug på den!)
 
-Patric-; sa:
Klart att det går med en Mora, det tar bara en jäkla tid! Kan du fälla en gran med en diameter på 1meter med din A1:a? Det kan jag med min motorsåg, men inte fan har jag med den på fjället!!

(sug på den!)
Klart det går att fälla en gran med både mora och A1:a men det tar antagligen en jäkla tid det också..
 
-Patric-; sa:
D B; sa:
Hävarmen ? jag förstår inte vad du menar. Det låter som du släpar med dej en kofot på dina vandringar.

Eftersom avståndet mellan handen och den skärande delen av kniven uppgår till 1,5-2cm så har man en hävarmsförlust.. Om istället bladet varit slipat hela vägen in till handtaget samt att man inte har parerskydd så blir avståndet mellan handen och den skärande delen av bladet max 1-2mm.. Detta gör att man lättare kapar en 5cm slana med en morakniv än en A1 eller liknande felkonstruerad kniv..

Nä inte 1,5 - 2 cm, 10 millimeter går jag med på, jag har mätt på min A1.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.