Istället för kniv och yxa ?

sajberjohan; sa:
Alttid lika kul med knivdiskussioner här på utsidan =)

Stora feta knivar som typ A1 och liknande är mer gjorda för att hugga slanor mycket mer kan man inte göra med en sådan kniv. Knivar som denna är mer gjorda för militär verksamhet där man mest använder kniven till att hugga med.

Jag håller med du!

Med tanke på att man lika snabbt eller snabbare tar ner slanor upp till 2" med en Mora så försvinner snabbt hela tanken med A1 och liknande.. Det tar max 2 sekunder att ta ner en slana av den kalibern med en Mora, behöver det gå snabbare?

sajberjohan; sa:
Kanske dags att fundera på vad man använder kniven till, hugga ner träd eller tälja grillpinnar.

Det är ju när de förtretliga 5" vedklabbarna dyker upp som man får problem med Moran..hehe ;)
 
It´s all in the wrist:) När gick man ut och högg ner slanor senast!? Skulle vara vid gallring, men då blir det husqvarnan. Nårra sketna slanor tar man lätt ner med en välslipad mora. Men visst 2000:- för att klyva 5" (!?) klabbar och hugga slanor.

/mattias
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
D B; sa:
Jag frågade inte var man hittar den.
Jag frågade hur man gör.

Nej, jag vet att du inte frågade var du hittar dem, det var jag som frågade det. Detta eftersom jag undrade varför du har behov av att kunna klyva sådana när du är ute i skogen.
 
norpan_; sa:
Okej då. Får väl ringa Fällkniven och beställa hem en sån därande storsåinihelvetedyronödigkniv!! Sen kan man lämna Gränsforsen hemma:(

/mattias

nejnejnej.. nu missförstod du!! inte köpa komplex-kniv, fy! dåligt val.. du köpa fina, blanka och billiga kniven från mellansvenska Mora!! Bra val enligt Sverker!!

(orkar du bära med din 357XPG E-TECH i ryggan så är det bästa valet :) liten och lätt med mukke kraft)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
-Patric-; sa:
nejnejnej.. nu missförstod du!! inte köpa komplex-kniv, fy! dåligt val.. du köpa fina, blanka och billiga kniven från mellansvenska Mora!! Bra val enligt Sverker!!

(orkar du bära med din 357XPG E-TECH i ryggan så är det bästa valet :) liten och lätt med mukke kraft)

Ja men fina moran har jag redan ett gäng:) Men jag packar ner 3120XP ifall men behöver fälla nårra Redwood träd till kaffebrasan!

/mattias
 
men OJ.. det var inte en liten såg det där, den e nog inte kul slita med i skogen.. ( brukar inte dom vara monterade på en, låt oss säga SKÖRDARE??? hehehe )
 

Röksvamp

Avslutat
Språkpolis?

walk_alone; sa:
Suck... varför skrev du så? http://www.toratoratora.co.uk/kukri/products.asp
"Hi there,
I've looked into the shipping to Sweden. We can deliver to you for approx £12 - £15. If you would like to go ahead with an order, please let us know.

Regards
Leanne & Simon"
// RJ

Aj då!

"First, I believe the blade form descended from the Greek kopis which is about 2,500 years old, thus making the KHUKURI one of the oldest blade forms in the history of the world -- if not in fact the oldest".

http://www.himalayan-imports.com/faq/Introduction.htm
 
-Patric-; sa:
sajberjohan; sa:
Alttid lika kul med knivdiskussioner här på utsidan =)

Stora feta knivar som typ A1 och liknande är mer gjorda för att hugga slanor mycket mer kan man inte göra med en sådan kniv. Knivar som denna är mer gjorda för militär verksamhet där man mest använder kniven till att hugga med.

Jag håller med du!

Med tanke på att man lika snabbt eller snabbare tar ner slanor upp till 2" med en Mora så försvinner snabbt hela tanken med A1 och liknande.. Det tar max 2 sekunder att ta ner en slana av den kalibern med en Mora, behöver det gå snabbare?

sajberjohan; sa:
Kanske dags att fundera på vad man använder kniven till, hugga ner träd eller tälja grillpinnar.

Det är ju när de förtretliga 5" vedklabbarna dyker upp som man får problem med Moran..hehe ;)

Ursäkta mej men jag tror inte på att du täljer av en 2 tums slana på 2 sekunder.
 
-Patric-; sa:
D B; sa:
Nä inte 1,5 - 2 cm, 10 millimeter går jag med på, jag har mätt på min A1.

nänänänä....nu fuskar du, man måste mäta till den skärbara delen av eggen och inte fram till kanten på bladet. det e nog 1,5cm allt!!

:)

Jag skrev 05/10 15:29
Nä inte 1,5 - 2 cm, 10 millimeter går jag med på, jag har mätt på min A1.

Du svarade 05/10 15:38

PÅ 9 MINUTER

nänänänä....nu fuskar du, man måste mäta till den skärbara delen av eggen och inte fram till kanten på bladet. det e nog 1,5cm allt!!

DU HAR EN A1:A ELLER HUR.
NU ÄR DU TORSK. HI HI.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.