En poäng till dej.Mepps; sa:Enligt lag så är det förbjudet att använda fångstgropar så därför har inte mora gjort någon sådan kniv-modell...bogart; sa:Vad jag undrar är hur man skall man kunna gräva en rejäl fångstgrop för älg och björn å sånt med en sleten morakniv?
Leif...![]()
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Istället för kniv och yxa ?
- Trådstartare Dan B
- Start datum
-Patric-; sa:D B; sa:Så klyva en 5 tums vedklabbe är en fantasisituation ? ok, kanske kanske inte.
Jag gör det i alla fall med min A1:a.
Då går det inte med en mora eller ?.
Klart att det går med en Mora, det tar bara en jäkla tid! Kan du fälla en gran med en diameter på 1meter med din A1:a? Det kan jag med min motorsåg, men inte fan har jag med den på fjället!!
(sug på den!)
Jag vill gärna använda min tid till något roligare.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
D B; sa:Nä inte 1,5 - 2 cm, 10 millimeter går jag med på, jag har mätt på min A1.
nänänänä....nu fuskar du, man måste mäta till den skärbara delen av eggen och inte fram till kanten på bladet. det e nog 1,5cm allt!!
Tänk dig en skarp överlevnadssituation. Du sitter vid lägerelden i godan ro och brottas med dina 5" vedklabbar, -plötsligt kommer en människoätande varg rusande emot dig! Då gäller det att vara kvick i tanke å snabb i handling, alltså börjar man omedelbart gräva en fångstgrop i mellan sig själv och älgen. Tanken på eventuella böter skjuter man resolut åt sidan. Tänk då om bladet går av! Då sitter man där och hinner på sin höjd hytta med näven åt Mora ett par gånger innan man slukas av björnen.
Sånt här händer ofta dem som inte är ordentligt rustade, så tag varning.
Leif...
Leif...
Åt vargen upp björnen, eller åt vargen först upp snubben innan den slukades av björnen?bogart; sa:-plötsligt kommer en människoätande varg rusande emot dig!
Då sitter man där och hinner på sin höjd hytta med näven åt Mora ett par gånger innan man slukas av björnen.
bogart; sa:Tänk dig en skarp överlevnadssituation. Du sitter vid lägerelden i godan ro och brottas med dina 5" vedklabbar, -plötsligt kommer en människoätande varg rusande emot dig! Då gäller det att vara kvick i tanke å snabb i handling, alltså börjar man omedelbart gräva en fångstgrop i mellan sig själv och älgen. Tanken på eventuella böter skjuter man resolut åt sidan. Tänk då om bladet går av! Då sitter man där och hinner på sin höjd hytta med näven åt Mora ett par gånger innan man slukas av björnen.
Leif...
herre jevlar!! uj, nu när du säger på detta sättet så inser jag att du har helt rätt.. Fy satan!! Vikken kniv skall man välja??
-Patric-; sa:herre jevlar!! uj, nu när du säger på detta sättet så inser jag att du har helt rätt.. Fy satan!! Vikken kniv skall man välja??
Vet inte, kör med en gisten swiss army utrustad med en konservöppnare. Mmm -konserver.
Leif...
Om det är en varg som förvandlar sig till en älg så hjälper ingen kniv eller spade för då är det en stor schaman som är framma och du är såld i alla fall och den enda grop du behöver gräver andra åt dig.... eller fanns det en älg någonstans i denna tråd... *fullständigt förvirrad*...// RJbogart; sa:Tänk dig en skarp överlevnadssituation. Du sitter vid lägerelden i godan ro och brottas med dina 5" vedklabbar, -plötsligt kommer en människoätande varg rusande emot dig! Då gäller det att vara kvick i tanke å snabb i handling, alltså börjar man omedelbart gräva en fångstgrop i mellan sig själv och älgen. Tanken på eventuella böter skjuter man resolut åt sidan. Tänk då om bladet går av! Då sitter man där och hinner på sin höjd hytta med näven åt Mora ett par gånger innan man slukas av björnen.
Leif...
En kniv vars blad inte går fram till skaftet är värdelöst. Lika värdelöst om man bara kan tälja med några millimeter vid skaftet. En kniv skall vara vass från hela bladlängden. Vill man ha med sig något att hugga med så kan man skaffa sig en lappkniv men jag föredrar Gräsnsforsarens skogsyxa. Dett kan kompletteras med en japansk bensågare så behöver man inte mer...*mulitverktygsknivochyxaalltiettskit*.... Nej det skall vara verktyg som baserar sig på gammal tekik. Varför finns det inte krumknivar att köpa? [Backa i adressen för att landa i ramen.] //RJ
Alttid lika kul med knivdiskussioner här på utsidan =)
Stora feta knivar som typ A1 och liknande är mer gjorda för att hugga slanor mycket mer kan man inte göra med en sådan kniv. Knivar som denna är mer gjorda för militär verksamhet där man mest använder kniven till att hugga med.
I det vanliga frilufslivet så räcker det gott och väl med den gamla morakniven eller om man villa ha en finare kniv med mer känsla så finns det massor av same/lappknivar i olika prisklasser.
Håller på och läser Bushcraft av Mors Kochanski och han använder den gamla hederliga morakniven med rött handtag.
Sen finns det dom som klarar av att överleva en hel vecka i vildmarken med bara en Swiss army knife http://www.exn.ca/OneWeek/
Kanske dags att fundera på vad man använder kniven till, hugga ner träd eller tälja grillpinnar.
Stora feta knivar som typ A1 och liknande är mer gjorda för att hugga slanor mycket mer kan man inte göra med en sådan kniv. Knivar som denna är mer gjorda för militär verksamhet där man mest använder kniven till att hugga med.
I det vanliga frilufslivet så räcker det gott och väl med den gamla morakniven eller om man villa ha en finare kniv med mer känsla så finns det massor av same/lappknivar i olika prisklasser.
Håller på och läser Bushcraft av Mors Kochanski och han använder den gamla hederliga morakniven med rött handtag.
Sen finns det dom som klarar av att överleva en hel vecka i vildmarken med bara en Swiss army knife http://www.exn.ca/OneWeek/
Kanske dags att fundera på vad man använder kniven till, hugga ner träd eller tälja grillpinnar.
Khukuri?
Khukurin torde vara den felande länken mellan kniv och yxa. Finns det någon som säljer dessa "knivar"?
http://www.himalayan-imports.com/khuk1.html
Hasse
Khukurin torde vara den felande länken mellan kniv och yxa. Finns det någon som säljer dessa "knivar"?
http://www.himalayan-imports.com/khuk1.html
Hasse
Suck... varför skrev du så? http://www.toratoratora.co.uk/kukri/products.asp
"Hi there,
I've looked into the shipping to Sweden. We can deliver to you for approx £12 - £15. If you would like to go ahead with an order, please let us know.
Regards
Leanne & Simon"
// RJ
"Hi there,
I've looked into the shipping to Sweden. We can deliver to you for approx £12 - £15. If you would like to go ahead with an order, please let us know.
Regards
Leanne & Simon"
// RJ
Liknande trådar
- Svar
- 16
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 7
- Visningar
- 1 K