Istället för kniv och yxa ?

-Patric-; sa:
D B; sa:
Så klyva en 5 tums vedklabbe är en fantasisituation ? ok, kanske kanske inte.
Jag gör det i alla fall med min A1:a.
Då går det inte med en mora eller ?.

Klart att det går med en Mora, det tar bara en jäkla tid! Kan du fälla en gran med en diameter på 1meter med din A1:a? Det kan jag med min motorsåg, men inte fan har jag med den på fjället!!

(sug på den!)

Jag vill gärna använda min tid till något roligare.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tänk dig en skarp överlevnadssituation. Du sitter vid lägerelden i godan ro och brottas med dina 5" vedklabbar, -plötsligt kommer en människoätande varg rusande emot dig! Då gäller det att vara kvick i tanke å snabb i handling, alltså börjar man omedelbart gräva en fångstgrop i mellan sig själv och älgen. Tanken på eventuella böter skjuter man resolut åt sidan. Tänk då om bladet går av! Då sitter man där och hinner på sin höjd hytta med näven åt Mora ett par gånger innan man slukas av björnen.

Sånt här händer ofta dem som inte är ordentligt rustade, så tag varning.

Leif...
 
bogart; sa:
-plötsligt kommer en människoätande varg rusande emot dig!

Då sitter man där och hinner på sin höjd hytta med näven åt Mora ett par gånger innan man slukas av björnen.
Åt vargen upp björnen, eller åt vargen först upp snubben innan den slukades av björnen? :)
 
bogart; sa:
Tänk dig en skarp överlevnadssituation. Du sitter vid lägerelden i godan ro och brottas med dina 5" vedklabbar, -plötsligt kommer en människoätande varg rusande emot dig! Då gäller det att vara kvick i tanke å snabb i handling, alltså börjar man omedelbart gräva en fångstgrop i mellan sig själv och älgen. Tanken på eventuella böter skjuter man resolut åt sidan. Tänk då om bladet går av! Då sitter man där och hinner på sin höjd hytta med näven åt Mora ett par gånger innan man slukas av björnen.

Sånt här händer ofta dem som inte är ordentligt rustade, så tag varning.

Leif...

herre jevlar!! uj, nu när du säger på detta sättet så inser jag att du har helt rätt.. Fy satan!! Vikken kniv skall man välja??
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
-Patric-; sa:
herre jevlar!! uj, nu när du säger på detta sättet så inser jag att du har helt rätt.. Fy satan!! Vikken kniv skall man välja??

Vet inte, kör med en gisten swiss army utrustad med en konservöppnare. Mmm -konserver.


Leif...
 

raderad04

Avslutat
bogart; sa:
Tänk dig en skarp överlevnadssituation. Du sitter vid lägerelden i godan ro och brottas med dina 5" vedklabbar, -plötsligt kommer en människoätande varg rusande emot dig! Då gäller det att vara kvick i tanke å snabb i handling, alltså börjar man omedelbart gräva en fångstgrop i mellan sig själv och älgen. Tanken på eventuella böter skjuter man resolut åt sidan. Tänk då om bladet går av! Då sitter man där och hinner på sin höjd hytta med näven åt Mora ett par gånger innan man slukas av björnen.

Sånt här händer ofta dem som inte är ordentligt rustade, så tag varning.

Leif...
Om det är en varg som förvandlar sig till en älg så hjälper ingen kniv eller spade för då är det en stor schaman som är framma och du är såld i alla fall och den enda grop du behöver gräver andra åt dig.... eller fanns det en älg någonstans i denna tråd... *fullständigt förvirrad*...// RJ
 

raderad04

Avslutat
En kniv vars blad inte går fram till skaftet är värdelöst. Lika värdelöst om man bara kan tälja med några millimeter vid skaftet. En kniv skall vara vass från hela bladlängden. Vill man ha med sig något att hugga med så kan man skaffa sig en lappkniv men jag föredrar Gräsnsforsarens skogsyxa. Dett kan kompletteras med en japansk bensågare så behöver man inte mer...*mulitverktygsknivochyxaalltiettskit*.... Nej det skall vara verktyg som baserar sig på gammal tekik. Varför finns det inte krumknivar att köpa? [Backa i adressen för att landa i ramen.] //RJ
 
Alttid lika kul med knivdiskussioner här på utsidan =)

Stora feta knivar som typ A1 och liknande är mer gjorda för att hugga slanor mycket mer kan man inte göra med en sådan kniv. Knivar som denna är mer gjorda för militär verksamhet där man mest använder kniven till att hugga med.

I det vanliga frilufslivet så räcker det gott och väl med den gamla morakniven eller om man villa ha en finare kniv med mer känsla så finns det massor av same/lappknivar i olika prisklasser.

Håller på och läser Bushcraft av Mors Kochanski och han använder den gamla hederliga morakniven med rött handtag.

Sen finns det dom som klarar av att överleva en hel vecka i vildmarken med bara en Swiss army knife http://www.exn.ca/OneWeek/

Kanske dags att fundera på vad man använder kniven till, hugga ner träd eller tälja grillpinnar.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.