Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute?

Tack för alla tips!

Byxor kommer jag nog kosta på lite oavsett, eftersom jag ska ha dessa vid olika tillfällen, och det då är viktigt att de är vatten och vindtäta.
Detsamma gäller kängor.
I övrigt kommer vi att ha lite is i magen ,bl.a. i valet av ryggsäck och hålla ögon och öron öppna och se vad man kan skrapa ihop.
Regnställ och övrig klädsel har vi båda redan så det vi behöver är egentligen det som jag frågat om.

Däremot undrar jag om det är några "småprylar" som är viktigt att ha med sig.
Karta och kompass ser jag som självklarheter, men finns det nåt som många glömmer för att det inte är nåt man tänker på att man kan behöva? (Blev kanske luddigt där men jag hoppas ni förstår)
 
Gör en sökning på utrustningslista här på forumet.

Vattentäta byxor kan vara för varma under sommaren det är bättre att ha ett yttre vattentätt lager.
 
Jag upptäckte att fuktiga tändstickor är värdelöst att tända köket med och det hjälpte inte att tändaren var trasig. :D

Jag tror du har med dig mycket om du utgår ifrån erfarenheter vid jakt, om du börjar där så har du säkert en egen (om än kanske omedveten) lista.

Här på utsidan så har du läsning i flera månader, med diskussionen om för och nackdelar kring det mesta.

Annars så finns:
http://www.lundhags.se/packlista-f-r-vandring/
http://www.naturkompaniet.se/utrustningslista-for-vandring
http://denperfektavandringen.blogspot.se/2013/06/utforlig-packlista-for-fjallvandringen.html

Jag har utgått ifrån många olika listar, trådar tips och det ena och det andra.
... men nackdelen med fuktiga tändstickor märkte jag av egen erfarenhet även om jag alltid förstått att dessa inte fungerar.

Testa en dagstur med övernattning i t.ex. stuga eller vindskydd och se vad du tycker du behöver eller inte behöver. Det är också ett bra sätt att se om man verkligen orkar att bära det som man tycker att man måste ha med sig.


Det här var min egen lista över det som jag hade med mig senast, inte avancerad och andra skulle ha gjort andra val. Vissa saker är dubbelanvända men står på två platser i listan under olika "namn" och andra saker kommer jag inte ta med mig nästa gång.Det var efter led på platten. En del av nöjet är ju också att utveckla sin egen packlista.

Sedan blev det en checklista innan jag åkte iväg.

Allmänt:
Ryggsäck + Regnskydd till ryggsäcken
Packpåsar
Snugpack
Camelbak
Batterier - laddning - telefon
Kniv
Kompass
Karta över vandringsområdet
Kamera och tillbehör
Vandringsstavar
Armbandsur
Kreditkort, pengar
Papper och Penna

Läger:
Liten spade
Quilt
Underblanket
Hammock+Myggnät+Sleeve
Tarp
Snörpacket
Pannlampa

Matlagning:
Stormkök/Brännare
Vindskydd
Kärl litet
kärl 1,5l
Termos 2dl
Tändstickor
Tändstål
Tändare
Bränsle till köket
Diskhandduk
Diskmedel
Disksvamp
Tallrik
Kåsa liten
Kaffefilter
Bestick
Vattenflaska
Vatten
Mat
Extra mat
Vitaminer
Kryddor

Kläder:
Kängor
Innersula
Sandaler
Byxor
Bälte
Keps
Regnjacka
Regnbyxa
Microfleecetröja/Varm Tröja
Underställtröja
Underställbyxa
Strumpor
Linerstrumpa
T-shirt
Underkläder
Badshorts
Handskar, tunna skinn
Handduk

Hygienartiklar:
Toapapper
Plastpåse för skräp
Tvål
Tandborste
Tandkräm
Deo
Fetkräm / Handkräm / motsv..
Handsprit
Sårsprit
Tvättservetter
Skoskavsplåster
Plåster
Tejp
Huvudvärkstabletter
Öronproppar
Första förband
Myggmedel
 
Senast ändrad:
Jag skulle personligen avråda från att vandra i ett par vind/vattentäta byxor. Tycker det brukar bli allt för varmt i vanliga "vandringsbyxor" (typ vidda eller liknande). Behagligast vandringar är när jag haft ett par träningsbyxor på mig. Kompletterat med ett regnställ när vinden/regnet tränger sig på.
Jag har värderat;
Lite snöre att hänga strumpor/kläder i.
En bra termos för varmvatten till kaffe, te, mat osv (smidigt som tusan att ha med sig när man går en kort tur på dagen).
Nagelklippare/fil för fotvård.
En trasa till att torka diverse med.

Kan säkert komma på massa andra saker. Men de här är de jag har värderat mest.
 
Gör en sökning på utrustningslista här på forumet.
...eller "packlista" - tror det ger fler/bättre utslag.
Här finns en renodlad list-tråd, utan så mycket diskussioner att plöja sig igenom, med tonvikt på "lätt" men funkar som innehållsförteckningar även om varje sak för sig kan råka vara tyngre.
Vattentäta byxor kan vara för varma under sommaren det är bättre att ha ett yttre vattentätt lager.
Håller med 100%. "Vattentäta" membrantyger som påstås "andas" gör det i de flestas upplevelse inte i tillräcklig utsträckning vid högre fysisk aktivitet.
Många satsar därför i stället på lätta poplinbyxor med dito skjorta/vindblus, och kompletterar med renodlat, lätt regnställ, som man bara har på sig när det verkligen regnar (eller blåser hårt). Ett sådant combo blir skönare, billigare och mer flexibelt, och behöver sammanlagt inte väga mer än ett dyrt "skalplagg" som skall klara kompromissen mellan de bägge funktionerna (det gör de som sagt rätt dåligt).
Är du intresserad av att fördjupa dig mer i detta eviga dilemma, kan du läsa denna tråd.

Av småprylar jag inte skulle vilja glömma hemma tänker jag spontant på
  • skavsårstejp (vanlig vit idrottstejp som används förebyggande)
  • myggstift (om det är en sådan årstid)
  • solstift (beroende på årstid, väder och hur ljushyllt man är; arméns salva med skyddsfaktor är minst och bäst)
  • lite reparations-småsaker typ nål och (björn)tråd, en bit tältlina, stånghylsa till tältet, lite skovax att bättra på med på längre turer, laglappar, minitub superlim och/eller liquisole. Skavsårstejpen använder jag även som allt-i-allo lagningstejp.

Vill ni spara både vikt och pengar på köket, så köp något av Biltemas prisvärda och fullt dugliga gaskök i stället för Trangia.
 
Det viktigste utstyret som du IKKE skal spare penger på er skoene. Jo lenger du skal gå, jo mer steinete terreng og jo tyngere du skal bære, så må skoene være stivere og mer tilpasset. Husk også på å gå inn skene noen dager i vanlig daglig bruk før du legger av gårde på lang fjelltur.

Ingenting ødelegger en tur mer totalt enn dårlig fottøy. Prøv skoene grundig, stå på skarpe kanter, stå på skrå osv. Når du har funnet de beste så kjøp dem, ikke se på prisen overhodet! Se bort når du betaler med kortet i kassen, det hjelper litt :)

Alt det andre utstyret kan du kjøpe billigutgave og teste. Både telt, sovepose kokeutstyr av enkleste slag kan fint dungere, og ødelegger ikke totalt turen hvis de ikke helt holder mål.
 
Ta med på vandring

Jag upptäckte att fuktiga tändstickor är värdelöst att tända köket med och det hjälpte inte att tändaren var trasig. :D

Jag tror du har med dig mycket om du utgår ifrån erfarenheter vid jakt, om du börjar där så har du säkert en egen (om än kanske omedveten) lista.

Här på utsidan så har du läsning i flera månader, med diskussionen om för och nackdelar kring det mesta.

Annars så finns:
http://www.lundhags.se/packlista-f-r-vandring/
http://www.naturkompaniet.se/utrustningslista-for-vandring
http://denperfektavandringen.blogspot.se/2013/06/utforlig-packlista-for-fjallvandringen.html

Jag har utgått ifrån många olika listar, trådar tips och det ena och det andra.
... men nackdelen med fuktiga tändstickor märkte jag av egen erfarenhet även om jag alltid förstått att dessa inte fungerar.

Testa en dagstur med övernattning i t.ex. stuga eller vindskydd och se vad du tycker du behöver eller inte behöver. Det är också ett bra sätt att se om man verkligen orkar att bära det som man tycker att man måste ha med sig.


Det här var min egen lista över det som jag hade med mig senast, inte avancerad och andra skulle ha gjort andra val. Vissa saker är dubbelanvända men står på två platser i listan under olika "namn" och andra saker kommer jag inte ta med mig nästa gång.Det var efter led på platten. En del av nöjet är ju också att utveckla sin egen packlista.

Sedan blev det en checklista innan jag åkte iväg.

Allmänt:
Ryggsäck + Regnskydd till ryggsäcken
Packpåsar
Snugpack
Camelbak
Batterier - laddning - telefon
Kniv
Kompass
Karta över vandringsområdet
Kamera och tillbehör
Vandringsstavar
Armbandsur
Kreditkort, pengar
Papper och Penna

Läger:
Liten spade
Quilt
Underblanket
Hammock+Myggnät+Sleeve
Tarp
Snörpacket
Pannlampa

Matlagning:
Stormkök/Brännare
Vindskydd
Kärl litet
kärl 1,5l
Termos 2dl
Tändstickor
Tändstål
Tändare
Bränsle till köket
Diskhandduk
Diskmedel
Disksvamp
Tallrik
Kåsa liten
Kaffefilter
Bestick
Vattenflaska
Vatten
Mat
Extra mat
Vitaminer
Kryddor

Kläder:
Kängor
Innersula
Sandaler
Byxor
Bälte
Keps
Regnjacka
Regnbyxa
Microfleecetröja/Varm Tröja
Underställtröja
Underställbyxa
Strumpor
Linerstrumpa
T-shirt
Underkläder
Badshorts
Handskar, tunna skinn
Handduk

Hygienartiklar:
Toapapper
Plastpåse för skräp
Tvål
Tandborste
Tandkräm
Deo
Fetkräm / Handkräm / motsv..
Handsprit
Sårsprit
Tvättservetter
Skoskavsplåster
Plåster
Tejp
Huvudvärkstabletter
Öronproppar
Första förband
Myggmedel



Hej! Det är en bra lista, skulle dock lägga till nagelsax, mina naglar går alltid sönder när jag är ute och vandrar. Solskydd om ni ska vandra uppåt eller om det är sommarperiod. Och nässpray, utfall att!
 
Kläderna så länge som de är 65/35 är inte de viktigaste.

Sovsäck, liggunderlag samt ryggsäck skulle jag satsa på.

Du kan sova i en karnevlstält första gångerna.

Låna och handla begagnat är mina råd.

go tur
 
Den investering som jag tycker är allra viktigast när man ska ut på vandring är att välja rätt kängor eller skor. Något som kan vara bra att ha i åtanke när du ska köpa vandringskängor är: stabilitet, komfort, vikt, värme och vattenresistens. Ska du köpa på nätet kan det vara bra att köpa ett märke som du har haft sedan tidigare. Eftersom fötterna sväller under dagen är det bättre att prova kängorna på kvällen. Använd även liknande strumpor som du planerar att använda under själva vandringen. Om du kommer att köpa kängorna i en fysisk butik ha gott om tid på dig så att du kan ha på dig kängorna ett tag, så att du kan känna in dem ordentligt.
Lycka till och hoppas att du får ett underbart äventyr!
 
Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.