Impregnera G-1000

Hej!

Jag har ett par Fjällräven Vidda i G-1000 tyget. Finns det någon annan impregnering än grönlandsvaxet som verkligen fungerar till G-1000 tyget?

Skulle vara skönt med något man stoppar i tvättmaskinen.

Nikwax Cotton Proof används i maskin, frunkar nog rätt bra. Du kan ju kombinera, använda lite extra grönlandsvax på utsatta ställen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har hittat detta fabrikat på internet, men det finns olika typer. Vilket ska man använda om man ska bada in impregneringen?

Jag har använt Nikwax TX och Nikwax Tech Wash till alla mina ytterkläder. TX är bra till Gore-Tex och Tech Wash till G-1000 trots att det på också den burken står att den är bra till Gore-Tex.

Nikwax.jpg

Jag är riktigt nöjd med resultatet. Självfallet klarar mina gamla Grönlandsbyxor inte hällregn men ett vanligt lättare regn står de emot en stund.

~Paul~

När jag var "liten" använde vi något som hette Grönlandsvalla på utsatta ställen knän ok längst ned på byxan men detta var ju på stenåldern :)

Karl-Johan; sa:
När jag var "liten" använde vi något som hette Grönlandsvalla på utsatta ställen knän ok längst ned på byxan men detta var ju på stenåldern :)
En sådan har jag också hemma Johan, inköpt för ca 15 år sedan. Men jag tror att den finns än idag?!

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips